Mercedes EQE 300 AMG Line – Zvijezda iz druge galaksije
EQ-modeli su u Mercedesu neka vrsta paralelnog svemira u odnosu na tradicionalne izvedbe pogonjene motorima na unutarnje izgaranje. Što sve može EQE 300, otkriva naš test
Info
Segment: E-limuzina više klase s pet sjedala
Cijena: od 75.700 eura/570.361 kuna,
minus EQ-poticaj u iznosu od 7968 eura/60.000 kuna
Početak prodaje: već u salonima
Konkurencija: BMW i4, Tesla Model S, Porsche Taycan
Strategija se može mijenjati, no cilj mora ostati isti! Tako bismo najkraće mogli opisati naše putovanje u Mercedesu EQE-u 300 od Zagreba do Dubrovnika i nazad. Naime, cilj nam je u oba slučaja bio da što prije stignemo do odredišta, no pritom smo koristili različite strategije. Na putu prema jugu smo bateriju neto kapaciteta 89 kWh ‘cijedili’ što je više moguće, dok smo u smjeru vožnje prema sjeveru koristili metodu što češćeg nadopunjavanja. Putovanje u smjeru juga pokazalo se bržim za oko dva sata (sedam i pol sati ukupno), budući da smo na odmorištu Zir koristili brzu punionicu snage 178 kW, tako da je baterija s oko 20-ak posto bila puna, prije nego što smo uspjeli pojesti obrok kod Macole (nešto od ovoga ide i na račun porcije). Inače, Mercedes bateriju proizvodi u vlastitoj režiji, s udjelom kobalta manjim od 10 posto te na nju daje jamstvo u trajanju od 10 godina ili 250.000 km. Zbog različite razine napona sustava (ili možda zbog marketinških interesa, da bi se EQS-u dala prednost), EQE puni do 170 kW istosmjerne struje (EQS 200 kW) i za puni SOC mu trebaju 32 minute.
Nego, gdje je ‘zapelo’ na putu nazad? Elektromobilnost, ili da se preciznije izrazimo – infrastruktura – trenutačno jednostavno u Hrvatskoj nije na toj razini da vam bez pogovora ispunjava sve vaše planove i želje. Naime, na tri punionice nominalne snage 50 kW, pozicionirane na tri različite lokacije, snaga punjenja ni u jednom trenu nije prelazila 32 kW. Tri planirane pauze od pola sata pretvorile su se u ispijanje kave u trajanju od tri puta po sat vremena. I da, na autocesti A1 od juga u smjeru sjevera nema brzih punionica (snažnijih od 50 kW), što je nedostatak na kojem bi se što prije trebalo poraditi. Ili je možda sve zajedno dio pomne strategije u kojoj pod svaku cijenu želimo da se turisti što dulje zadrže u našoj zemlji?!
Kako god bilo, u cijeloj ovoj priči automobil je najmanje kriv. Upravo suprotno, nakon sedmodnevnog testa smo dojma da nismo vozili skladniji, komforniji i ugodniji električni automobil dosad – izuzmemo li Mercedes EQS (Auto motor i sport 9/22) koji po samoj biti stvari mora biti stepenicu iznad EQE-a. Što nas ponovno dovodi do zaključka da će se klasične limuzine – kada je električni pogon u pitanju – ipak nešto pitati u budućnosti.
S lakoćom prolazi kroz vjetar
Format automobilske karoserije za koji se vjerovalo da je gotovo mrtav, trenutačno proživljava pravu renesansu. Naravno, za to su manje zaslužni estetski ili praktični razlozi, sve zasluge se mogu pripisati fizici, tj. aerodinamici. Mercedes EQE se potpuno podvrgava diktatu zračnog tunela, ne suprotstavlja se vjetru, već prolazi kroz njega s koeficijentom otpora od nevjerojatnih 0,22. Osim brojnih zaobljenja na karoseriji, u tome mu pomažu i neki konstrukcijski trikovi. Mercedes s električnim pogonom (nažalost) nikada neće nositi zvijezdu na haubi, ali je s druge strane može osvijetliti na prednjoj masci u različitim bojama.
Da, malo je toga zaista klasičnog u ovom Mercedesu koji se u dužinu proteže gotovo pet metara (4946 mm) te dimenzijama najviše sliči klasičnoj E-klasi (4935 mm). No i oko toga se raspravljalo unutar redakcije. Neki kolege na prvu uopće nisu imali dojam da se radi o automobilu tih dimenzija. Zaključak je donesen na osnovu vanjskog vizualnog dojma, koji na EQE-u ipak ‘remete’ neuobičajeni kratki prevjesi. Naravno, električnim automobilima više nije potrebna duga hauba ispod koje su ogromni motori s unutarnjim izgaranjem, uključujući hladnjake i sve pomoćne jedinice, jer su komponente električnog pogona znatno kompaktnije. Eliminirani su i veliki mjenjači i kardanska vratila, a sve to omogućuje duge međuosovinske razmake (3120 mm) i spomenute kratke prevjese. Veliki kotači su ionako u modi (AMG, 21-colni; doplata 1828 eura/13.770 kuna), kao i uvlačive ručke na vratima, koje kod e-Benza izlaze iz siluete karoserije dok mu se približavate s ključem u džepu (dio paketa Premium plus; 13.004 eura/97.923 kune).
Enorman osjećaj prostranosti
Dok ulazimo u kabinu EQE-a, dvije nam stvari postaju jasne. Prva, da nismo više u godinama u kojima su nam kosti bogate oseinom te se pri izvođenju ovakvih virtuoznih gimnastičkih figura mogu savijati poput žvakaće gume. I druga – dojam prostranosti u kabini je znatno veći od onog koji se izvana naslućuje. Iako, vanjski aerodinamični oblik Mercedesove limuzine kao takav mora imati i pokoji nedostatak. Recimo, A- i C-nosač se protežu gotovo horizontalno, što znači da su dugi pa time blokiraju vozačev pogled i smanjuju preglednost dok bi se putnici straga mogli požaliti na nedostatak prostora u predjelu glave. Isto tako, vozač s obzirom na visinu automobila sjedi poprilično visoko, što ide na račun baterije koja je smještena u podnici. Zasluga je to arhitekture nalik na rešetkasti skateboard u kojoj su litij-ionski moduli raspoređeni između osovina.
A što je upečatljivo? Hyperscreen – sa svoja tri pojedinačna zaslona – koji smo upoznali u EQS-u, dok u EQE-u 300 nije dostupan. Iskreno, uopće nam nije nedostajao, jer smo sve informacije bez problema čitali s velikog središnjeg zaslona ili vrlo detaljnog ali preglednog head-up displeja (također dio paketa Premium Plus). I da, pravi ugođaj vožnje automobila budućnosti stvara se kada padne mrak, pri čemu na glasovnu komandu po želji možete mijenjati ambijentalno svjetlo u kabini.
Digital Light kao vrhunac
Iako je riječ o početnom modelu EQE-serije, snaga sustava od 245 KS se pokazala sasvim dostatnom za ovu karoseriju. Uostalom, 7,3 sekunde do stotke je dobra vrijednost, a Mercedes je za razliku od većine proizvođača koji su svoje e-automobile limitirali na najvišu brzinu od 160 do 170 km/h, EQE ‘otvorio’ do 210 km/h.
Aerodinamička vrijednost EQE-a spoznaje se kada autocestom vozite između 130 i 140 km/h. Ako ugasite audiosustav, čut ćete samo struganje svojih prstiju po finoj koži upravljača te nešto nalik na buku vjetra, iako nam se taj izraz u kontekstu ovog automobila s izmjerenih 66 dB(A) ipak čini preglasan. Možete se tom prilikom ‘igrati’ intenzitetom rekuperacije, uključiti ‘jedrenje’ na ravnim dijelovima ili pojačanu rekuperaciju tijekom vožnje nizbrdo. Također, možete ovaj dio prepustiti i umjetnoj inteligenciji, tj. ‘inteligentnom modu’.
Iako, najbolje ga je koristiti u gradskom režimu vožnje, budući da sustav tada predviđa situacije te na osnovu toga samostalno podešava intenzitet rekuperacije. S druge strane, tijekom noćne vožnje oduševio nas je Mercedesov Digital Light s projekcijskom funkcijom. Primjerice, ako se previše približite vozilu ispred vas, sustav će na asfalt projicirati znak opasnosti od sudara, a koristeći ambijentalno svjetlo (treptanje) čak vas upozorava i na približavanje vozila koje je u mrtvom kutu.
Troši kao štedna žarulja, ali i košta…
Navigacijski sustav izračunava rute prema količini prometa, dužini i topografiji rute, ali i prema temperaturi zraka kroz koju ruta prolazi. Jer, energija koja se ne koristi za hlađenje baterije, u konačnici povećava doseg. A o kojem dosegu uopće možemo govoriti? Koliko god zima bila blaga, a jest, temperature ispod deset stupnjeva ipak utječu na povećanje potrošnje i smanjenje dosega. Naime, prema WLTP-u deklariranih 542 km nismo uspjeli dostići, no u igri je uvijek bilo od 380 do 470 km dosega, ovisno po kojoj smo se cesti kretali. O kakvom se energetski učinkovitom automobilu radi, govore i naša mjerenja koja ukazuju da razlika u potrošnji na magistralnoj cesti (18,5 kWh/100 km) i autocesti (24,6 kWh/100 km) iznosi svega 6,1 kWh na 100 km.
I dok se s energijom ophodi štedljivo, EQE 300 će s druge strane tražiti od vas da posegnete duboko u novčanik. Naime, testni automobil koji je konfiguriran u opciji AMG Line, kako u eksterijeru tako i interijeru, košta popriličnih 112.189 eura, tj. 844.783 kune. Dobra vijest je da za njegovu kupnju ne morate čekati raspisivanje natječaja Fonda za energetsku učinkovitost i apliciranje za subvenciju. Mercedes, naime, do daljnjega na sve EQ-modele odobrava poticaj od 7968 eura (60.000 kuna).
TEHNIČKI PODACI
Karoserija
D x Š x V: 4946 x 1961 x 1510 mm, međuosovinski razmak 3120 mm, trag kotača sprijeda/straga 1632/1642 mm, prtljažnik 430 l, masa praznog 2386 kg, nosivost 495 kg, opterećenje krova 100 kg, vuča prikolice (kočena) 750 kg
Pogon
Permanentno pobuđeni sinkroni (PSM), snaga 180 kW, okretni moment 550 Nm, litij-ionska baterija kapaciteta 89,0 kWh (bruto 96,0 kWh), maks. snaga punjenja AC 11 kW, DC 170 kW, snaga sustava 180 kW (245 KS), okretni moment 550 Nm
Podvozje
Neovisan ovjes sprijeda i straga, stabilizatori, dvostruka poprečna ramena, zavojne opruge, amortizeri sprijeda, poprečna i uzdužna ramena, zavojne opruge, amortizeri straga, omjer upravljača 14,5:1
Prijenos
Na stražnje kotače, fiksni prijenosni omjer
Vozne osobine
0-100 km/h 7,3 s
Najviša brzina 210 km/h
Potrošnja – ukupno (WLTP) 16,4 kWh/100 km
Potrošnja na testu 22,8 kWh/100 km
Potrošnja grad/magistrala/autocesta (130 km/h) 27,2/18,5/24,6 kW/100 km
Doseg WLTP/test 542/390 km
Konkurenti
BMW i4, Tesla Model S, Porsche Taycan
Cijena
Početni model 75.700 eura/570.361 kuna
Testni model 112.189 eura/844.783 kune
*Mercedes EQ-poticaj 7968 eura/60.000 kuna
(važi do daljnjeg)
Ocjena
Plus: ponuda prostora, infotainment sustav, kultiviran pogon, niska razina buke u kabini, prijelaz s rekuperacije na mehaničko kočenje, realan prikaz potrošnje i dosega, komfor ovjesa, učinkovita digitalna LED-matrix svjetla, brzina punjenja (DC)
Minus: ipak malo previsoka cijena unatoč važećem EQ-poticaju, težak ulazak/izlazak iz vozila