Mercedes EQB 250 – Električar s dodatnom vrijednošću
U rastućem segmentu električnih automobila nikada nije dosadno. Na test stiže Mercedes EQB 250, električna varijanta iznimno prostranog GLB-a s e-motorom snage 190 KS i baterijom kapaciteta 66,5 kWh. Dodatni bonus je EQ-poticaj pa nema potrebe čekati cijelu godinu na državne subvencije
Da neminovno idemo u smjeru elektromobilnosti, dokazuje i činjenica da svako novo izdanje auto motor i sporta gotovo i ne može proći bez testa nekog električara. A njih uistinu ima u izobilju, Mercedesova luksuzna limuzina EQS, Volvo C40 P8 Recharge ili bratski dvojac Škoda Enyaq i VW I.D. 5 samo su neki od modela koji su se u posljednje vrijeme našli na stranicama našeg magazina.
Svi ovi modeli ciljaju na različitu klijentelu, baš kao što i elektrificirane kombi varijante poput Opela Comba-e, Mercedes EQV-a ili najnovijeg VW I.D. Buzza gađaju na one s velikim obiteljima ili povećanim potrebama za prostorom. No, mora li biti sve baš tako kutijasto ili obiteljske aspiracije može zadovoljiti model s trendovskim SUV-natruhama? Upravo tu u igru ulazi najnoviji električar na testu koji kao bazu uzima poznati SUV GLB. Sličnosti su neosporne te dolaze u vidu iznimne preglednosti, prostranosti, varijabilnosti, pa čak i opcije trećeg reda sjedala, iako to testni EQB nije imao zaokruženo na popisu nadoplata.
Uz isti međuosovinski razmak (283 cm) i visinu, električar je u konačnici s ukupnih 4684 mm pet centimetara duži od GLB-a, čime poprilično izlazi iz okvira kompaktne klase te se ponudom prostora opasno približava većem bratu EQC-u. Naravno, zbog baterija je podnica nešto viša, no putnici u unutrašnjosti to gotovo neće ni primijetiti dok će im prostora za glavu ostati u izobilju. Volumenski ponešto trpi i sam prtljažnik, no sa 495 l, odnosno čak 1710 l sa spuštenim sjedalima, Mercedes EQB spada među prostorno raskošnije modele.
Komforan nastup
Masa praznog nešto iznad 2,1 tone govori da se EQB mora nositi s poprilično kilograma, iako su to u odnosu na konkurenciju zapravo vrlo dobre brojke. Dobra je i vijest da vozač tu masu u vožnji ne osjeća u punoj mjeri, dijelom na račun sposobnog ovjesa (MacPherson sprijeda, multilink straga), a dijelom na račun opcionalnih adaptivnih amortizera. Vožnja otvorenom cestom stoga je izuzetno udobna i tek nešto manje komforna u gradu čije prometnice donose više izazova po pitanju kvalitete asfalta. No kako se EQB uspješno nosi s dugim valovitim izbočinama, tako njegov ovjes uspješno upija i brojne gradske neravnine, dok ni u jednom niti u drugom slučaju buka kotrljanja ne dopire do ušiju putnika.
Komforan nastup zaokružuje glatki prijelaz s rekuperacijskog moda (s tri stupnja intenziteta) koji se kontrolira putem plus-minus poluga na upravljaču na djelovanje klasičnih hidrauličkih kočnica s vjerodostojnim osjećajem na samoj nožnoj papučici. EQB sigurnost apostrofira dobivenim zaustavnim putem koji završava ispod 36 metara sa 100 km/h.
Model s oznakom 250 podrazumijeva pogon isključivo na prednje kotače, što je otprilike 70 kg manje nego kod modela 4Matic s dodatnim e-motorom na stražnjoj osovini. Nova modelska godina donijela je PSM umjesto ASM-motora (permanentni sinkroni umjesto asinkronog) koji je zbog korištenja rijetkih materijala (Neodium) nešto skuplji, ali zato učinkovitiji. Ukupno 140 kW, odnosno 385 Nm (+10 Nm) okretnog momenta dovoljno je da EQB 250 ubrza do 100 km/h za 8,9 s, odnosno do maksimalnih 160 km/h uz vrlo kultiviran razvoj snage.
Iako su to izuzetno respektabilne brojke, EQB 250 više preferira komfornu vožnju nego sportsku. Dokazuju to testovi dinamike gdje bolje prolazi na višim brzinama i blažim zavojima nego na slalom testu s oštrim manevrima. Također su tu i sjedala, iznimno komforna, ali s premalo bočne potpore za takve ekshibicije, kao i vrlo konzervativno podešen rad ESP-a koji svako odstupanje od zacrtanog sprječava u samom začetku.
Zima uzima danak
Vožnja u EQB-u izuzetno je ugodno iskustvo, od spomenutog ovjesa, kvalitete materijala i izrade preko dorađenog infotainment MBUX-sučelja do umreženosti ‘Mercedes me connect’ kojom ne samo da možete kontrolirati svoje vozilo nego u teoriji i pametne uređaje u svome domu. Malo manje divljenja izaziva potrošnja gdje je tvornički prosjek od 17,8 kWh teško dostižan. Najbliže tome je izuzetno defenzivna eko-vožnja kod koje može ići ispod 20 kWh, ali već u svakodnevnoj vožnji, primjerice do posla i nazad, taj se prosjek penje oko 24 kWh/100 km.
Veća masa i nepovoljna aerodinamika u kombinaciji s čestim ubrzanjima i visokim brzinama u dinamičnom načinu vožnje djeluju izrazito nepovoljno na potrošnju pa u tom slučaju valja računati na doseg tek nešto iznad 200 km. Realni doseg ipak je mnogo povoljniji te se kreće oko 270 km, pri čemu treba napomenuti da je zbog hladnog vremena gotovo 30 posto energije odlazilo na klimatizaciju, ali i da je testni primjerak ležao na 20-colnim kotačima. Pohvalno je što pritom putno računalo vrlo realno iskazuje preostali doseg, ne pateći od sindroma prenapuhanih vrijednosti koje se nakon par kilometara prepolove.
Štoviše, Mercedes EQB će prikazati i dodatni, maksimalni doseg, ako se odlučite za mod Eco i štedljiviju vožnju. Za povrat energije je predviđen serijski on-board AC-punjač snage 11 kW pa i na javnim punionicama solidno možete nadopuniti bateriju, dok, primjerice, obavljate kupnju. Brzo DC-punjenje s maksimalnih 100 kW ne spada u vrh ponude i tu konkurencija nudi više snage. Ipak, kod Mercedesa snaga punjenja ostaje konstantna gotovo do 80 posto napunjenosti baterije, za razliku od drugih gdje na polovici krivulja snage počinje rapidno opadati.
Dugački kabel, osvijetljena utičnica te jasne oznake olakšavaju pritom cijeli proces punjenja. Mercedes EQB 250 starta od 446.720 kuna, no testni je primjerak nudio mnogo toga s popisa opcija kao što su atraktivni 20-inčni AMG-naplatci i boja Rose Gold ili paketi Night i Advanced pa se cijena popela iznad pola milijuna kuna. Previše, čak i za uzbudljivi novi svijet e-mobilnosti? Ne nužno. Svjestan da je čekanje na subvencije jednom godišnje predugo, Mercedes se odlučio na vlastite EQ-poticaje u iznosu od 60.000 kuna te time zaokružio dodatnu vrijednost koju donosi komforni, praktični i prostrani EQB.
TEHNIČKI PODACI
Karoserija
D x Š x V: 4684 x 1834 x 1688 mm, međuosovinski razmak 2829 mm, prtljažnik 495 – 1710 l, masa 2110 kg, nosivost 410 kg
Elektromotor
Permanentno pobuđeni sinkroni (PSM), snaga 140 kW (190 KS), okretni moment 385 Nm, litij-ionska baterija kapaciteta 66,5 kWh (bruto 69,7 kWh), maks. snaga punjenja AC 11 kW, DC 112 kW
Prijenos
Na prednje kotače, fiksni prijenosni omjer
Vozne osobine
0-100 km/h 8,9 s
Najviša brzina 160 km/h
Potrošnja deklarirana (WLTP) 17,8 kWh/100 km
Potrošnja eko/prigradska/sport 19,6/23,7/31,1 kWh/100 km
Potrošnja na testu 24.8 kWh/100 km
Doseg eko/test 339/268 km
Zaustavni put 36,0 m
Buka pri 80/100/130 65/67/69 dB (A)
Konkurenti
Audi Q4 e-tron od 450.243 kn, BMW iX3 M sport od 551.278 kn, Hyundai Ioniq 5 od 350.278 kn, Kia EV6 od 474.999 kn, Tesla Y od 547.590 kn, VW ID.4 od 379.569 kn
Cijena
Početni model 386.720 kn
Testni model 444.330 kn
Ocjena
+ ponuda prostora, komfor u vožnji i korištenju, infotainment sustav, kultiviran pogon, prijelaz s rekuperacije na mehaničko kočenje, prtljažnik, opcija trećeg reda sjedala, serijska oprema, kvaliteta izrade, realan prikaz potrošnje i dosega, ergonomija, manja masa u odnosu na konkurenciju
– nešto viša potrošnja, posebno kod sportskije vožnje, prostor u širinu (isti kao kod EQA), relativno mala nosivost, sporije početno punjenje (DC)