

Blic info
Segment: Električna limuzina
Cijena: Starta na 144.000 eura, Air Dream Edition Performance u SAD-u stoji oko 239.000 dolara
Konkurenti: Porsche Taycan Turbo S, Tesla Model S Plaid, Mercedes EQS 53
Nije neka tajna da se izvršni direktor Lucida Peter Rawlinson i ‘direktor svemira’, tj. Tesle Elon Musk – ne ‘ljube’ previše. Kada je Rawlinson 2012. napustio Teslu s pozicije glavnog inženjera, netom prije dovršetka prvog modela S, bio je prepun motivacije da s vlastitim automobilom sve učini – još boljim. Muska to, s druge strane, ne zabavlja previše, te je čak u kasnijem tweetu napisao da Rawlinson nije imao mnogo veze s razvojem modela S, koji je 2013. magazin Motor Trend okitio titulom ‘Car of the Year’.
I dok je brend Tesla u međuvremenu postao sinonimom za električne automobile, Britanac Rawlinson i njegov tim su od 2014. potiho radili na svom projektu s njemačkim voditeljem razvoja Ericom Bachom. Stalno su kružile glasine o (ne)mogućnostima budućeg Aira, ali kako primjer Bytona&Co. zorno dokazuje, te glasine nisu jamstvo da će kad-tad konkretan automobil doista i ugledati cestu.
No glasine su napokon nestale! Godine 2022. Lucid Air Dream je pred nama i također se može pohvaliti titulom ‘Car of the Year’, baš kao i Model S. Elon Musk se i dalje duri, Rawlinson rezimira: “Sada napokon imamo njegovu pažnju.”
No da bi privukao pažnju, Lucid Air Dreamu nije potreban baš nikakav senzacionalan naslov u medijima. Samo ga ostavite na parkiralištu bilo gdje u SAD-u i vrlo brzo će se oko njega okupiti obožavatelji oduševljeni njegovom bojom ‘Eureka Gold’ i dizajnom ‘a la Blade Runner’. Neki čak vide sličnosti između široke svjetlosne trake sprijeda i vizira poručnika Geordija la Forgea iz ‘Zvjezdanih staza’.
Uglavnom, Lucid Air asocira na futurizam i SF. Prije svega, dizajn je američki u najljepšem smislu tog izraza i – kao i kod Mercedesa EQS-a – snažno je podređen aerodinamici. Air Dream, doduše, ne nadmašuje Mercedesov svjetski rekord Cw-koeficijenta od 0,20, ali je sa 0,21 također izuzetno dobar po tom pitanju. Vrlo vjerojatno je aerodinamički podjednako važna čeona površina vjerojatno manja od 2,5 m2 na EQS-u. Lucid je zbog toga posegnuo duboko u kutiju s trikovima – glatko podvozje s usmjerivačima zraka, zračne zavjese (Air Curtains), definirani rubovi za odvajanje, vanjska ogledala s rubovima za protok zraka i dva izlaza za zrak na prednjoj haubi.
Učinkovitost je prioritet
Što manji otpor u vožnji glavni je razvojni prioritet tvrtke Lucid. Prema američkoj Agenciji za zaštitu okoliša (EPA), 520 milja ili preračunato 837 km koje Lucid Air Dream Edition u izvedbi Range uspijeva prevesti zahvaljujući golemoj bateriji kapaciteta 118 kWh su za Rawlinsona više marketinški alat za skretanje pozornosti no potreba. Dopušteno nam je testirati verziju od 1111 KS na 21-inčnim kotačima. Prema EPA-u, ima 117 km kraći doseg od verzije Range na 19-inčnim kotačima. Sam izbor kotača – 19 ili 21 inča – putem aerodinamike i otpora kotrljanja donosi oko deset posto razlike u dosegu.
Kada je masa u pitanju, Lucid službeno navodi manje od 2,4 tone – otprilike koliko i Porsche Taycan, ali manje od EQS-a. Vozačeva se vrata otvaraju putem nepraktičnih kvaka na izvlačenje (danas ih je teško izbjeći na e-autima), a otkrivaju pogled u impozantan interijer. Riječ je o ekstravagantnom ‘loungeu’ ukrašenom alpaka-tkaninom, drvetom s otvorenim porama, kožom, staklom i aluminijem. U usporedbi s Lucidom, Model S nalikuje kupeu u vlaku HŽ-a.
Nema sumnje, Lucid ne štedi na luksuzu. Naravno, već nakon nekoliko sekundi promatranja uočljive su prve male neusklađenosti u dosjedima i spojevima na karoseriji, no prema Lucidu, naš testni automobil je još uvijek ‘pre preduction’ (predproizvodni).
Rukovanje i opsluživanje s velikom pločom s instrumentima na dodir i električno sklopivom upravljačkom pločom s jedne strane te konvencionalnim tipkama za klimatizaciju, glasnoću i ventilaciju s druge, djeluje osvježavajuće normalno. Unutrašnjost izgleda prozračno, i to prije svega zahvaljujući zatamnjenom panoramskom krovu te golemom vjetrobranskom staklu koje se proteže daleko iznad glave. Straga sjedite još bolje i s više prostora u predjelu nogu nego u EQS-u. Ne treba smetnuti s uma da Air Dream također ima ogroman prednji prtljažni prostor s više od 200 litara volumena. Straga je pak dodatnih 456 litara do kojih se stiže kroz širok otvor, no valja reći da u ovoj klasi postoje i veći.
Putovanje započinje, putno računalo je ‘nulirano’. Nećemo moći isprazniti bateriju u tako kratkom vremenu, no imamo prognozu potrošnje, dosega i brzine punjenja. Lucid je prepun samopouzdanja najavio automobil vozne dinamike slične onoj Porsche Taycana, a s udobnošću jednog Mercedesa EQS-a. Ironično, Air Dream nema zračni ovjes, već su umjesto njega ugrađeni adaptivni amortizeri.
Agilan, komforan
A oni savršeno odrađuju svoj posao! U postavci Smooth, najmekšem od tri načina vožnje, Lucid lagano klizi, ali sportska guma ipak s malo ‘drvenastog’ osjećaja prelazi preko zakrpa američkih cesta. Lucid u zavoj skreće oštro, dugo ostaje neutralan, a nisko težište prikriva veliku težinu u smislu dinamike vožnje. Svaki jači pritisak na akcelerator snažno nas tiska u sjedala, a svakim prevezenim kilometrom uspješna kombinacija sportskog duha i udobnosti postaje sve prisutnija.
Vozimo se do Los Angeles Cresta, vijugave planinske ceste sa senzacionalnim pogledom, ali prije svega eldorada za sve strastvene vozače, kako automobila tako i motocikala. U modu Sprint Lucid sada oštro napada. Punih 1111 KS iz dvaju sinkronih motora s permanentnim magnetom na prednjoj i stražnjoj osovini, od kojih svaki teži samo 74 kg, sada su na startu, a amortizeri na najtvrđoj postavci. Električni automobil dug pet metara vrluda kroz zavoje tako okretno, stabilno i sa zanemarivim naginjanjem karoserije da se Taycan zapravo čini realnim kao njegov protivnik.
Vozač Porschea će se na visokoj razini požaliti da bi upravljanje moglo biti još preciznije, a agilnost još bolja, no općenito je spoj sportskog i udobnosti u Lucidu iznimno uspješan. Tesla Model S Plaid po pitanju handlinga sa svojom tvrdom postavkom ovjesa i torque vectoringom podiže standarde na još višu razinu, no po pitanju komfora debelo zaostaje za Lucidom.
Prema tvorničkim navodima, Lucid bi od 0 do 60 mph trebao ubrzati za 2,5 sekundi – prema američkim mjerenjima. Ona nisu izravno usporediva s europskima jer 60 mph je samo 97 km/h, a Amerikanci uz to mjere s laganim kotrljanjem automobila (rollout) a ne kretanjem s mjesta. Teoretski, to je bliže brojci od tri sekunde do 100 km/h. A u praksi? Mjerni uređaj smo pričvrstili na vjetrobran te sa 63 posto kapaciteta baterije i zagrijanim gumama Pirelli P Zero izmjerili 3,2 sekunde. Ova brojka bi mogla razočarati ljubitelje ubrzanja i profesionalne fejs-komentatore, ali realisti su oduševljeni silinom potiska, koji – usput rečeno – stane tek na oko 270 km/h.
Vrijeme je za povratak u bazu te još nekoliko riječi o učinkovitosti. Rawlinsonov tim je ovdje imao detaljan pristup te izuzetno marljivo radio. Neučinkovito podrhtavanje elektromotora pri niskim okretajima je eliminirano, a kočne pločice su minimalno udaljene od diska kako ne bi neželjeno strugale po njima. Arhitektura 920-voltne Samsungove baterije pruža više napona a manje struje, što značajno smanjuje omske gubitke. Osim toga, to je također jamstvo da bi, unatoč trenutačnoj granici od 500 ampera na konvencionalnim CCS-punjačima, trebao biti moguć kapacitet punjenja veći od 300 kW. Inverter radi s posebno učinkovitim tranzistorima od silicij-karbida (poput onih u Hyundaiju ili Tesli), a sportske gume je Pirelli dodatno dotjerao za još manji otpor kotrljanja.
Tu je i rekuperacija koja je sa 0,3 g – kada pomaknete nogu s akceleratora – itekako ozbiljna i osjetna. Ono što Lucidu nedostaje je toplinska pumpa, koja još nije integrirana. Međutim, Rawlinson ih smatra iznimno važnima za učinkovitu vožnju na niskim temperaturama. Funkcije poluautonomne vožnje (Dream Drive) također još nisu gotove, no Lucid po tom pitanju ne želi zaostajati za Teslom. Ali samo malo! Prema Rawlinsonu, Tesla nije Lucidov glavni konkurent, već je to – Mercedes! Barem je tako nedavno tvrdio u intervjuu koji je dao za auto motor i sport.
Nevjerojatno štedljiv
Na punionici putno računalo pokazuje potrošnju od 21,7 kWh/100 km od trenutka posljednjeg punjenja te 18,5 kWh na našoj testnoj ruti. To nije samo ekonomično u apsolutnom smislu, već i senzacionalno dobro za automobil s više od 1000 KS. Naravno, na ljetnim temperaturama u poprilično ležernom (čitaj – sporom) američkom prometu. S baterijom koju smo prethodno zagrijali pritiskom na tipku, pri razini napunjenosti od 26 posto ‘povlači’ 260 kW te pritom puni oko 43 kWh energije u vremenu od 13 minuta. Snaga punjenja se stalno smanjuje tijekom razine napunjenosti, no to je dovoljno za doseg od oko 220 km (s gubicima pri punjenju). Ovo je dosta brzo, ali ne i ultrabrzo!
Obećanog dosega u konačnici još uvijek nedostaje. Ovisno o ispisu putnog računala, ovo je raskošnih 540 do 640 km, ali opet manje od službenih 720 km. Lucid po tom pitanju, nažalost, dijeli istu sudbinu s mnogim drugim električnim automobilima. Naši opsežni testovi električnih automobila moraju pokazati što zaista može napraviti, na usporediv i mjerljiv način.
Lucid će tijekom ove godine otvoriti showroom u Münchenu. Tome se itekako veselimo jer Rawlinson nije samo pokazao da može graditi sjajne – iako skupe – električne automobile, već i da je Lucid svojom prostranošću, udobnošću, sportskim izgledom te dosegom i mogućnostima punjenja ozbiljan kandidat za titulu najboljeg električnog automobila na svijetu. No pričekajmo još malo, da vidimo što Elon kaže o tome svemu. Naravno, na Twitteru.
Zaključak
Kada bi burza odlučivala o kvaliteti novih električnih automobila, teško da bi Lucid imao ikakve šanse protiv Tesle. Ili protiv Mercedesa. A zapravo, novi Air Dream postao je tako uspješna kombinacija dinamike, udobnosti, učinkovitosti i avangarde da se možemo veseliti prvom pravom usporednom testu. Bit će izuzetno napeto, to je sigurno.