

Ime je znamen. U slučaju Lexusa, nepogrešiv znamen. Neka se Mercedes GLC, BMW X3 i Audi Q5 ne nađu uvrijeđenima, ali Lexus NX ipak isijava nekim ekskluzivnijim šarmom. Radije bismo ga stavili u elitnije, luksuznije društvo u kojem su Porsche Macan i Range Rover Evoque. Dijelom i zbog činjenice da je široj publici Lexus vrlo intrigantan, poput magneta privlači pozornost, a neki čak i nisu upoznati s Lexusovom aurom i svime onime što Toyotin luksuzni brend predstavlja.
Već od prvog kontakta NX ostavlja nepogrešivu aromu premiuma, počevši od zanimljivo konstruiranih kvaka na vratima koje se ne povlače, već imaju mali prekidač za otvaranje. Zgodan trik. U tom trenutku do nosnica dopire i decentan miris kože kojom je presvučena unutrašnjost, a perforirana sjedala su i grijana i ventilirana. Ne samo to, ovisno o podešenju temperature na automatskom klima-uređaju, temperatura na kožnim sjedalima bit će usuglašena s onom u kabini, pa imamo korak manje u traženju idealnih postavki bez obzira na godišnje doba.
Dobro skriva masu
U tehničkom smislu, istovjetnu platformu TNGA-K koristi aktualna Toyota RAV4 PHEV, što znači da se pod prednjim poklopcem skriva 2,5-litarski atmosferski benzinac s četiri cilindra, kojem su pridružena dva elektromotora, a baterija kapaciteta 18,1 kWh inkorporirana je u podnicu. Zahvaljujući tome nema zadiranja u prtljažni prostor, već je na raspolaganju 545 litara iskoristivog obujma (1436 litara s preklopljenim naslonima stražnjih sjedala). Dotični model uvijek dolazi uz pogon na sve kotače, stražnje (p)okreće onaj manji od dva spomenuta elektromotora, dakle nema mehaničke veze između prednje i stražnje osovine.
Na stražnjoj osovini ‘čuči’ elektromotor snage 40 kW i 120 Nm, dok na prednjoj nalazimo snažniji od 134 kW i 270 Nm, koji olakšava posao benzincu. U zbroju, snaga sustava, odnosno kombinacija oktana i elektrona iznosi 309 KS, što je dovoljno za sportskih 6,3 s do 100 km/h. Što zbog odlične zvučne izolacije, što zbog specifičnosti variomatskog prijenosa (e-CVT), sprint do stotke ne doima se tako dramatičnim, ali brojke na brzinomjeru neumoljivo hitaju ka troznamenkastim vrijednostima.
U svakodnevici, još su impresivnija međuubrzanja, pa se riskantnija pretjecanja odrađuju u treptaj oka. Odaziv na gas je promptan upravo zahvaljujući uplitanju e-pogona i tome niti jedan turbomotor ne može parirati. Zanimljivo, na zavojitoj dionici naginjanje karoserije svedeno je na minimum, ne baš kao u limuzini, ali kudikamo manje od inicijalnog očekivanja.
Također, na izlascima iz zavoja maksimalno je reduciran efekt podupravljanja, u čemu najveću zaslugu ima stražnji e-motor koji pomaže ‘izgurati’ NX prema sljedećem zavoju, uz svojevrstan dojam ‘glisiranja’, odnosno potiskivanja stražnjeg dijela karoserije prema dolje. Uz to, adaptivni varijabilni ovjes (AVS), usuglašen s jednim od četiri dostupna moda vožnje (Eco, Normal, Sport, Sport+) pruža odličnu podršku tijekom dinamične vožnje, dok je u ritmu redovnog prometa komfor u prvom planu.
Bešumno do 135 km/h
U usporedbi sa samopunjivom, standardnom hibridnom verzijom oznake 350h, ona oznake 450h+ donosi taj dodatni plus jer može prevaliti do 98 km isključivo na struju zahvaljujući većoj bateriji. Tvornička deklaracija vrlo je bliska istini, u praksi se može računati na 90-ak gradskih kilometara tijekom kojih klipovi u benzincu miruju, jer u takvim uvjetima vožnje imamo i najveći efekt rekuperacije (semafori, češća usporavanja, zaustavljanja itd.). Na otvorenoj cesti deklarirani e-doseg iznosi 76 km, a izađete li na autocestu, uz suzdržavanje od naglijih ubrzanja, benzinac će ‘spavati’ sve do brzine od 135 km/h.
Dakle, NX 450h+ je SUV koji spaja najbolje iz oba svijeta i ako imate pristup običnoj kućnoj utičnici, tijekom radnog tjedna možete ga voziti kao potpuno električno vozilo s konkretnim dosegom, kudikamo boljim od izravne konkurencije. S druge strane, uvijek ostaje mogućnost da se maksimalnom (dopuštenom) brzinom zaputite do udaljenije destinacije, jer tu je spremnik goriva obujma 55 litara koji osigurava sasvim pristojnu autonomiju.
S ispražnjenom baterijom, ali nikada do kraja, NX 450h+ ponaša se kao klasičan hibrid uz realnu kombiniranu potrošnju između pet i šest litara, što znači da čak i oni manje disciplinirani vozači neće dramatično pokvariti računicu ako se neredovito spajaju na izvor struje. Bilo kako bilo, zahvaljujući on-board punjaču od 6,6 kW baterija se na AC-punionicama ili wallboxu može napuniti za dva i pol sata, dok na običnoj kućnoj utičnici od 2,3 kW taj proces traje manje od osam sati, pa ga je idealno spojiti preko noći, u nižoj tarifi.
Naglašene putne kvalitete
Osim što na račun baterije kapaciteta 18,1 kWh može bešumno kliziti gradom uz zaista simbolične troškove, NX 450h+ pokazao se kao izuzetno ugodno vozilo za putovanje na veće udaljenosti. Uz besprijekornu ergonomiju sjedenja i naglašenu razinu komfora koju ne narušavaju ni golemi 20-inčni naplatci, hvalimo i sveobuhvatan paket asistencija. Head-up zaslon u boji jedan je od najboljih u koji smo gledali posljednje vrijeme, a nema ni prigovora na rad adaptivnog tempomata, kao ni sustava za zadržavanje vozila unutar trake. Baš kako i priliči vozilu iz premium segmenta, vožnja autocestom odvija se uz naglašeni osjećaj sigurnosti, premda visoki ritam s tempomatom postavljenim na 150 km/h rezultira s prosjekom oko 9 l/100 km.
Ni to nije pretjerano za korpulentno vozilo mase dvije tone i snage 309 KS, no hibridni sklop ipak bolje ‘diše’ kada ga se postavi u zakonske okvire. Pri 130 km/h potrošnja pada na 7,5 l/100 km, a nježnija vožnja magistralnim cestama rezultira s prosjekom oko 5 l/100 km. I na kraju još jedan vrlo bitan detalj – osjećaj na kočnici je vrlo uravnotežen i transparentan, prijelaz s regenerativnog na frikcijsko kočenje je neprimjetan, a to mnogi proizvođači hibridnih i električnih vozila nisu svladali u potpunosti. Toyota je prikupila četvrt stoljeća iskustva s hibridima, a Lexus je cijelu priču izdignuo na višu razinu, uz potpuni odmak od konfekcije. Ipak, i to ima svoju cijenu.
TEHNIČKI PODACI
Karoserija
D x Š x V 4660 x 1865 x 1670 mm, međuos. razmak 2690 mm, prtljažnik 554-1436 l, masa 2030 kg, nosivost 510 kg
Motor
Četverocilindarski, benzinski atmosferski, obujam 2487 ccm, snaga 136 kW (185 KS) pri 6000 o/min i 227 Nm pri 3200 o/min, prednji elektromotor 134 kW, stražnji elektromotor 40 kW, litij-ionska baterija kapaciteta 18,1 kWh, napon 355 V, maksimalna snaga AC punjenja 6,6 kW, ukupna snaga sustava 227 kW (309 KS)
Prijenos
Automatski mjenjač e-CVT, pogon na sve kotače
Performanse
0-100 km/h……6,3 s
Najviša brzina…..200 km/h
Potrošnja
Deklarirano……………………….1,1 l/100 km
Deklarirani e-doseg (grad)………98 km
Potrošnja na testu (prazna baterija)….5,9 l/100 km
Konkurenti
Mercedes GLC 300 e 4MATIC od 461.315 kn, Range Rover Evoque SE P300e PHEV AWD od 592.376 kn
Cijena
Početni model 350h 2WD…… od 436.100 kn
Testni model 450h+ AWD……..od 620.500 kn
Ocjena
PLUS: osjećaj profinjenosti, doseg na struju, vozne osobine s obzirom na masu, putne kvalitete, jamstvo
MINUS: buka hibridnog sklopa tijekom žestokih ubrzanja, ograničena varijabilnost putničke kabine