Lexus NX (2021.) – luksuzniji RAV4 od sada i kao plug-in
Lexus je temeljito preradio NX te, uz hibridnu, prvi put predstavio i plug-in varijantu. Prvi kilometri otkrivaju nudi li japanski SUV s dvostrukim srcem - sve što je potrebno
Premium proizvođačima s Dalekog istoka nije lako u Europi. Tako se, primjerice, Nissan s Infinitijem povukao prije godinu dana, Honda niti ne želi nuditi Acuru pa tek Hyundai skromno najavljuje da bi mogao pokušati s Genesisom. Za razliku od njih, Lexus se uspio etablirati na Starom kontinentu i ugrabiti svoj dio tržišta. U tome bi mu itekako trebao pomoći i 4,66 metara dug SUV imena NX koji je dosad bio zaslužan za 30 posto prodaje. Druga generacija stoga nije tek uobičajeno uljepšavanje bora, već je 95 posto dijelova iznova razvijeno. Isto tako, iako se temelji na sestrinskoj Toyoti RAV4, Lexus NX se pozicionira kao mnogo više od njegove tek plemenitije verzije.
Japanska kinematika
Izvana, u odnosu na prethodnika, markantnija prednja maska čini drugi po veličini Lexusov SUV (UX je broj manji) još moćnijim i oštrijim pa i subjektivno dopadljivijim, i to bez potrebe da bude pretjerano agresivan. Straga je znak raspoznatljivosti kontinuirana LED-traka te tiskani natpis Lexus koji će ubuduće krasiti sve modele Toyotine prestižne marke. Unutar kabine Japanci ostaju vjerni sebi što podrazumijeva iznimne materijale, vještu izradu, a ponekad i hrabre kombinacije boja. Kokpit pak prati klasičnu formu s digitalnim instrumentima ispred vozača te velikim 14-inčnim središnjim zaslonom (serijski 9,8″) na vrhu koji je po novom i osjetljiv na dodir.
Ipak, iako impresionira pojavom i mogućnostima te koristi znatno veću procesorsku snagu, sama multimedija u praksi ne reagira uvijek najbrže na vozačeve upute, dok rad navigacije zahtijeva period privikavanja. Ergonomija općenito odgovara filozofiji Tazuna kokpita koji je u nešto futurističkijoj varijanti predstavljen na električnoj studiji LF-30. Cilj je da vozač dobije svojevrstan tunelski pogled kako bi se potpuno fokusirao na ono što se događa ispred njega. Uz izvrstan head-up zaslon, našu pažnju zaokuplja i jednako opcionalni digitalni retrovizor koji na račun stražnje kamere omogućuje pogled iza bez obzira na putnike straga ili do krova natovaren prtljažnik.
Dodatna prednost očitava se i u širem vidnom polju, dok s negativne strane treba računati na teže fokusiranje, odnosno pojavu dvostruke slike u određenim svjetlosnim uvjetima. Povratak na klasičan pogled je kao kad standardno zrcalo preklopite za noćni mod, ali potom ponovno treba podesiti odgovarajuću poziciju. Naš je prijedlog da najprije sve iskušate na miru kako u vožnji ne bi bilo neugodnih iznenađenja. S druge strane, imamo samo pohvale za unutarnju ručicu vrata koja djeluje iznimno ergonomski jer se otvara u suprotnom smjeru, kao da vrata prirodno želite odgurnuti. Naravno, klasično povlačenje prema sebi vjerojatno je sigurnije, ali je japanska kinematika mnogo ugodnija. Ugodnim opisujemo i prednja sjedala koja zazivaju duga putovanja, a čak će i ona stražnja ponuditi bočnu potporu. Mjesta straga bit će dovoljno za suputnike visoke do 185 cm, dok je prtljažnik sa 545 l dovoljno izdašan za potrebe četiri putnika.
S mislima na luksuz
Pritisak na veliki gumb smješten lijevo od središnjeg zaslona budi hibridni sklop koji nudi poznatu kombinaciju 2,5-litrenog atmosferskog benzinca visokog stupnja kompresije (14:1) u učinkovitom Atkinsonovom ciklusu te jednog ili dva e-motora, ovisno radi li se o pogonu na prednje ili sve kotače. Uz klasičan hibrid pod oznakom NX 350h, Lexus prvi put nudi i plug-in varijantu 450h+ koja se izvana razlikuje jedino po dodatnom poklopcu s lijeve strane za nadopunu baterije. Potonjoj inače treba oko 2,5 sati da se napuni zahvaljujući on-board punjaču snage 6,6 kW (AC). Kod oba modela riječ je o litij-ionskim baterijama, no dok je ona manja kod NX 350 h smještena ispod stražnjih sjedala, plug-in varijanta koristi cijelu podnicu.
Dobra je vijest da prostora ima uvijek jednako, baš kao i to da Lexus nije štedio na spremniku benzina koji nudi volumen od 55 litara. Podvozje NX450+ koji serijski dolazi s pogonom na sve kotače pritom se mora nositi s masom većom od dvije tone, a već nekoliko vezanih zavoja otkriva da je posve doraslo tom zadatku. Nova platforma GA-K protegla je međuosovinski razmak tri centimetra (2690 mm), ali i dodatno proširila trag kotača. Veliki SUV gotovo da se i ne naginje u zavojima te suvereno guta rupe, odnosno ostaje miran na valovitim podlogama. Manje neravnine djelomice će se prenijeti do putnika u kabini, no to u određenoj mjeri možemo pripisati i velikim niskoprofilnim kotačima (od 18 do 20 cola). Novi upravljački sklop znatno je precizniji od prethodnika, dovoljno ugodan iako s malo slobode od središta, no uz još uvijek nedovoljno opipljivih informacija s ceste za ozbiljniju dinamiku.
Osjećaj sigurnosti u vožnji, međutim, nikad nije upitan, a moćne kočnice (340/317 mm) ne samo da s iznimnom uvjerljivošću zauzdavaju svu tu masu, već prvi put donose mehanizam prigušenja za povrat papučice. I upravo takvi detalji najviše govore o karakteru NX-a gdje su i najsitniji detalji pomno promišljeni u smjeru maksimalnog luksuza – od super mekanog zatvaranja prozora do posebnog dizajna ventilacijskih otvora kako bi strujanje zraka bilo nečujno.
Plug in uvijek pogoni dvije osovine
Zahvaljujući novoj središnjoj jedinici NX 350h razvija više snage no prije, ukupno 244 KS, što je dovoljno za 7,7 s (4×4), odnosno sekundu više ako se snaga isporučuje samo na prednju osovinu. Plug-in varijanta, kako smo napomenuli, uvijek pogoni obje osovine pa na prednjoj osovini nalazimo permanentno pobuđeni sinkroni e-motor snage 134 kW (270 Nm), a onaj manji od 40 kW (121 KS) na stražnjoj. Uz benzinac, ova tri agregata ukupno generiraju 309 KS, dok podatke o momentu Lexus još nije bio spreman javno komunicirati. Prilikom starta stoga NX 450h+ uvijek kreće na struju (EV), no pritiskom gumba lako je moguće prebaciti u mod Auto kada sustav kombinira hibridni rad kako bi očuvao napunjenost baterije. S kapacitetom od 18,1 kWh baterija u NX-u je veća nego kod konkurencije, pa je i doseg primjereniji (do 76 km). U gradu je to još i izraženije (do 98 km), dok je isključivo na struju moguće postići i najviših 135 km/h. Naravno, Lexus ne zamara vozače kompliciranom tehnologijom, već će papučice ubrzivača i kočnice biti dovoljne.
Komfor, luksuzno okruženje i učinkovitost
Dodatno je moguć odabir modova vožnje (Eco, Normal, Sport), no u konačnici razlike i nisu prevelike. Uključivanje i isključivanje elektromotora praktično je neprimjetno, no činjenica da dodatni e-motor leži na stražnjoj osovini, itekako se osjeti kod ubrzanja i trakcije. Samo 6,3 sekunde je potrebno do 100 km/h, s time da je najviša brzina ograničena na 200. O samom prijenosu snage na podlogu brine bezstupanjski CVT-mjenjač uz pomoć šest virtualno postavljenih stupnjeva. Polugice na upravljaču dobro dođu prilikom dugih ubrzanja ako želite eliminirati klasičnu disproporciju viših okretaja i osjećaja razvijanja snage, ali i za fluidnije usporavanje.
Jasno je da potencijalni vlasnici neće toliko težiti za dinamikom pa uz izniman komfor i luksuzno okruženje, mogu uživati i u učinkovitosti hibridnog sustava. Prema WLTP-mjerenjima prosječna potrošnja na 100 km iznosi samo 1,1 litru, no još više impresionira učinkovitost hibridnog sklopa jednom kada se baterija isprazni. Na testnoj dionici prosječna potrošnja zadržavala se na razini od 5,0 do 5,5 litara, što je uvelike ispod prosjeka većeg dijela konkurencije. U Hrvatskoj bismo novi Lexus NX trebali vidjeti početkom sljedeće godine kada će biti i poznate cijene.
Zaključak
Druga generacija NX-a donosi luksuz na visokoj nozi. Dugogodišnje iskustvo u hibridnoj tehnologiji kapitalizirano je u plug-in varijanti koja ne oduševljava samo rafiniranošću nego i performansama. Tek infotainment još uvijek hvata korak za njima.