KTM X-Bow GT-XR – 2,5 kg po KS
KTM je homologirao svoj trkaći GT2 automobil i tako u maloj seriji na tržište donio apsolutno jedinstveno iskustvo vožnje. Austrijski bolid s 500 KS, mase 1250 kg provozali smo okolicom Zagreba u društvu vatrenog obožavatelja 'narančastih'
Prvi kilometri u KTM-ovu bolidu pomalo nas podsjećaju na vrijeme kada smo imali priliku sudjelovati u probnim vožnjama trkaćih motocikala u okviru svjetskih prezentacija njihovih cestovnih sportskih inačica. Naime, ako ste ‘kilavo’ krenuli voziti, primjerice, Hondu CBR 1000 RR Fireblade i dugo oklijevali, tada baš ništa na njoj nije funkcioniralo kako treba. Sve, ali baš sve vas je iritiralo i limitiralo – sjedalo, komande, ovjes, način obrušavanja u zavoj, primanje gasa…
No kada ste dobro zagrijali (trkaće) gume i ubrzali tempo, tada je sve ‘sjelo’ na svoje mjesto. Putanje su odjednom postale precizne kao da ih crtate šestarom, povratne informacije s podloge su transparentne i predvidive, kočnice grizu munjevito poput kobre i doziraju se milimetarski precizno…
Slično je i s KTM-om X-Bow GT-XR, pa je bila odlična ideja u probnu vožnju okolicom Zagreba povesti i bivšeg prvaka Hrvatske u Supermotu i Extreme Enduru, Tihomira Kotarskog, koji inače slovi kao veliki obožavatelj narančaste – najveće sportske uspjehe karijere ostvario je upravo vozeći KTM-ove motocikle.
Inače, KTM-ov prvijenac na četiri kotača, odnosno otvoreni X-Bow u međuvremenu je povijest, a nasljednik – ima krov. I da, oznaka XR nije ništa drugo no skraćenica za ‘Extreme Racer’, pa u KTM-u ne vole čuti riječ ‘krov’. Vjerojatno bi im više odgovaralo da koristite izraz ‘aerodinamična kupola’ – zvuči pametnije, zar ne?!
Kako god bilo, KTM X-Bow se iz zabavnog otvorenog automobila transformirao u pravog hipersportaša. I to ne više samo u smislu potencijala performansi već i cjelokupnog doživljaja vožnje. X-Bow je zapravo prava izvedenica kategorije GT2, koji je zamišljen da bude jednako spektakularan za vožnju kao što i izgleda. Iako se mora reći da kratica pomalo vara, posebno ako niste toliko duboko involvirani u ovo poglavlje motosporta. Ne ulazeći u previše detalja, GT2 je započeo 90-ih, u početku je definirao klasu ispod GT1, ali je na kraju zapravo apsorbiran u nju. Prije nekoliko godina skraćenica se ponovno počela koristiti, ali suprotno nomenklaturi sada je svrstana ispod kategorije GT3.
500 KS na 1250 kg
Kada su nam iz digitalnih retrovizora nestali ‘ogromni’ automobili poput Kije Stonic i Renault Meganea (osjećaj dok sjedimo na cesti i prolazimo kraj njih je jezovit), stvari su doista počele ‘sjedati’ na svoje mjesto. No nauštrb vozne dinamike ipak je prevladao razum. Jer u protivnom bi naša vozačka dozvola mogla završiti na godišnjem ‘oročenju’.
U suradnji s Reiter Engineeringom, koji je odgovoran za KTM-ove operacije u europskoj seriji Fanatec GT2, trkaći automobil retroaktivno je pretvoren u homologirani model. Razvoj se uglavnom odvijao paralelno, a jezgra oba svijeta je monocoque od ugljičnih vlakana prethodnog X-Bowa, koji je modificiran u pojedinim detaljima, uključujući i prednji ‘crash box’.
Budući da je nosiva jedinica motor/mjenjač propisima zabranjena, stražnji dio se sastoji od čeličnog okvira, tijekom čijeg je osmišljavanja međuosovinski razmak bio posebna tema rasprave. S obzirom na estetiku serijske izvedbe, stilisti su preferirali kratku verziju, dok je grupa zagovarala dužu izvedbu. Kompromis je 2850 mm, što odgovara izmjeru, primjerice, Forda Mondea.
Iza pilotski formiranog kokpita dvosjeda – a ispod prtljažnika volumena 160 litara – smješten je poprečno postavljen Audijev ‘petak’ čijim su kvalitetama u KTM-u oduševljeni. Nevjerojatno je robustan i akustičan, subjektivno nam djeluje vrlo moćno. U suradnji sa specijalistima iz tvrtke AVL iz Graza, iz 2,5-litrenog turbaka izvučeno je – 500 KS! Bolid teži 1250 kilograma, u što je uključen i puni spremnik goriva volumena 96 litara! Iz priloženog se dobiva omjer od 2,5 kg po jednoj konjskoj snazi, što X-Bow svrstava u gornji dom Lige supersportaša.
Ready to Race – na cesti
Pritiskom na tipku, ‘aerodinamična kupola’ se električno otvara i spremni ste za ukrcaj. Malo vježbi istezanja i gimnastike, i ‘spremni smo za utrkivanje’ (slogan KTM-a – Ready to Race). Kada noge uvučete u uski tunel, osjećate se kao da ležite u kadi. Kotarski je u trenutku ushićenja čak dobacio – zabij gas u pod, vozi u Le Mans! Školjkasta sjedala su fiksna, a stup upravljača i nožne pedale podesivi u širokom rasponu. Gumb za pokretanje, ventilacijski otvori i prekidač ručne kočnice tvorevini od ugljičnih vlakana pridaju nešto Audijeva štiha, ali ne toliko da bi vam smirilo puls.
Upravljačka ploča za klima-uređaj i audiosustav nalazi se na središnjoj konzoli, zajedno s otvorom za otvaranje vrata. Morate ponijeti vlastiti infotainment u obliku mobilnog telefona s bluetoothom, dok se sve ostale funkcije nalaze na upravljaču, zajedno sa zaslonom s instrumentima koji je gotovo u razini očiju, ali se može vrlo lako pomicati.
U konačnici, upravo ta mješavina hardcore spartanskog štiha s jedne strane i određene spremnosti na kompromise s druge, čini GT XR tako jedinstvenim vozačkim iskustvom na magistralnim cestama. Šarm Audijevih pet cilindara je sveprisutan, baš kao i frktanje ispuhivanja i klopotanje mehanike, no to nam nikada nije bila smetnja tijekom razgovora, čak ni na kratkoj dionici autocesti. Svaka manualna komanda za promjenu stupnja prijenosa popraćena je oštrim zviždanjem metalnih lopatica. Mala ukupna težina donekle amortizira spor odziv TFSI-ja. S druge strane, reakcije automobila su apsolutno ‘in real time’, osjećaju se više kao refleksi i prenose asocijacije na moto-sport tako realistično kao da ste na Red Bull Ringu.
Kupola sa središnjim brisačem
Dakle, pravi problemi u X-Bowu proizlaze iz nesklada između stvarnosti i mašte koja vam se vrti u glavi čim uđete u automobil. Kupolasti krov, središnje postavljen brisač, pogled između moćnih lukova prednjih kotača, položaj sjedenja, intenzivan kontakt s cestom i ogroman potisak. Što reći, u nekom trenutku u glavi zasvijetli zeleno svjetlo za start i utrka može početi. Valjalo bi magistralnu cestu zamijeniti trkalištem, tada bi doživljaj ovog automobila bio potpun. Pod uvjetom da su ugrađene trkaće kočne pločice, jer ove cestovne pomiču točku pritiska znatno više prema putanji pedala. Ili keramički diskovi koji dolaze uz nadoplatu.
Na kraju vožnje, zapitali smo se gdje je zapravo X-Bow GT XR među velikim imenima? Lakši je od Porschea 911 GT3, malo je slabiji, ali s turbopunjačem! Ima veliki downforce, a brzinomjer se zaustavlja na ‘samo’ 280 km/h. Cijena od 430.000 eura (u Hrvatskoj) ga pak stavlja u samo središte zbivanja. Nedvojbeno je riječ o sjajnoj i unikatnoj vrsti zabave u kojoj će u Hrvatskoj uživati tri sretnika, od ukupno njih 100 u cijelome svijetu.
Zaključak
500 KS može se činiti lošim ulogom s obzirom na cjenovni razred. Ali zahvaljujući maloj masi te vrlo agilnoj voznoj dinamici, ulog se pretvara u neusporedivo iskustvo vožnje. Jedino što novom X-Bowu zaista nedostaje je – veći prtljažnik! Šalimo se, naravno. U našem slučaju nedostajala mu je isključivo trkaća staza kako bi pokazao svoj puni potencijal.
Tehnički podaci
KTM X-Bow GT-XR
Karoserija
Sportaš s dvojim sjedalima, D x Š x V 4626 x 2041 x 1164 mm, međuosovinski razmak 2850 mm, prtljažnik 160 l, suha masa 1130 kg, masa s punim spremnikom 1250 kg, raspored mase 44:56, spremnik goriva 96 l
Podvozje
Monocoque, dvostruka poprečna ramena/zavojne opruge sprijeda i straga, samoventilirajući diskovi sprijeda i straga, gume sprijeda 235/35 R19, straga 295/35 R20
Prijenos snage
Na stražnje kotače, mehanička blokada diferencijala, sedmostupanjski DSG
Motor
Redni petcilindarski, obujam 2480 ccm, izravno ubrizgavanje, turbo i intercooler, 368 kW (500 KS) pri 6350 o/min, 581 Nm pri 5550 o/min
Performanse
0-100 km/h 3,1 s
Najviša brzina 280 km/h
Potrošnja 9,1 l/100 km
Emisija CO2 214 g/km
Cijena
KTM X-Bow GT-XR oko 430.000 eura