Jesu li klasični auti dobra investicija?

Ma kupit ću si Peugeot 504 ili neki drugi jeftini klasik, pa ga malo srediti i prodati za više nego što sam ga platio. Ok, to zbilja može biti dobra ideja, ali samo malo razmislite – da ne dobijete kokošinjac

Ako morate pitati jesu li klasični auti dobra investicija onda za vas osobno sigurno nisu. S druge strane, ako ste dobro upućeni u situaciju na tržištu, klasični auti su bolja i sigurnija investicija od većine fondova i dionica. Jer, nekim autima cijena jednostavno ne može pasti.

Samo za primjer, dobro lakiranje s podnicom, motorom, gepekom i vratima iznutra može stajati od 4 do 6.000 eura

Pročitajte 5 zlatnih pravila za dobru kupnju klasika. Kliknite!

Dakako, uz automobile i industriju vezana je gomila varijabli, ali za razliku od drugih oblika investiranja, neki klasični auti nikada neće vrijediti manje jer su unikati, pa će se omjer ponude i potražnje vrlo teško promijeniti. Jednostavno, kad na svijetu ostane još samo jedan ili nekoliko primjeraka jednog vozila njihova je vrijednost zapravo neprocjenjiva.

Pročitajte priču o najboljoj hrvatskoj garaži za klasična vozila – Pagoda Classics. Kliknite!

Ipak, ako govorimo o tržištu klasičnih automobila čija je cijena počela rasti, a ipak ih ima dovoljno i gotovo svatko ih si može priuštiti, situacija je daleko kompleksnija. Pritom mislimo na vozila poput VW Bube, Ford Caprija, BMW-a E36 M3. Tad je situacija vrlo slična trgovanju na burzi dionicama.

Tržište klasičnih auta je ipak stabilnije od dionica

Dobar primjer svakako daju sajmovi klasičnih automobila, poput onih u Stuttgartu ili Padovi, ili bilo koji drugi. Ponekad se tamo prosječni auto koji je počeo dobivati na vrijednosti može prodati daleko iznad očekivanja, a ponekad ga nitko neće pogledati.

Limarski auto opisan kao “grob” može tražiti i 1000 sati restauracije

Recimo, svjedočili smo, prije krize u Stuttgartu se pojavio dotični kupac iz Kine koji je pokupovao priličan broj europskih automobila iznad cijene. I teoretski, to je podiglo cijenu preostalim modelima iste ili slične vrste. Međutim, spoznalo se, ta je cijena uzaludno narasla jer ih kasnije ponovno nitko nije kupovao. Ili barem ne po toj cijeni.

Na cijenu utječe, a to znaju i mala djeca i stanje automobila. A tu se otvara vrlo zanimljivo tržište restauriranja vozila. Jer, auto za koji je potrebno uložiti 800 radnih sati, nipošto nije dobra investicija ako je riječ o cjenovnom razredu cca 5000 eura.

Cijena radnog sata restauracije iznosi od 200 do 500 kn, a može i više

Čak i ako računamo sa 400 radnih sati i preniskom cijenom od 200 kuna, riječ je o cijeni rada koja doseže 80.000 kuna. Odnosno, takav poslovni zahvat može imati smisla samo ako je riječ o vrlo skupocjenom autu koji će se prodavati za 50 i više tisuća eura.

Zanimljivo, iz tog je razloga strancima postalo vrlo zanimljivo restaurirati skupocjene automobile upravo u Hrvatskoj. Jer, cijena radnog sata je vrlo niska, a stručnjaka ima sasvim dovoljno. I pritom ne govorimo samo o garažama poput Pagoda Classicsa ili Auto Partesa o kojima smo već pisali, već o brojnim garažama po Slavoniji u kojima se nalaze i obnavljaju pravi dragulji.

Namjerno nećemo spominjati niti jedan konkretni model, loviti se za Mercedesove Pagode, Porscheove 911-ice ili stare Simce jer doslovno je riječ o logici tržišta koju treba poznavati. Odnosno, ovo je igra u kojoj možete uspjeti samo ako volite, ali jako volite automobile ili ako imate jako puno novca.

Amo volite taj auto, rizik je daleko manji – jer na koncu može ostati vaš

Ako volite automobil, a takvih ima dovoljno, možete se igrati kupnjom iskustva. Odnosno, možete kupiti auto koji vas veseli, voziti ga neko vrijeme, ponešto potrošiti, pa računati da će ga kupiti netko sličan vama.

Na koncu, ostaje pitanje koliko će globalne krize, poput aktualne pandemije korona virusom COVID-19 utjecati na tržište klasičnih automobila. Ono sigurno nije u potpunosti imuno na takve novonastale situacije, ali je svakako stabilnije od bilo kakvog novčarskog igranja na burzi. Jer, svakako je riječ o nišnoj igri eksperata koji vlastitim sredstvima nadilaze globalnu problematiku.

I zato, ako se želite igrati automobilima. Ako imate nešto viška novca, kupite ono što i sami želite imati i voziti, pa pecajte. Vjerojatno niste takav „jelen“ da kupite Tavriju ili nešto što nikoga ne veseli, a s vremenom će se pojaviti netko tko će ponuditi barem toliko koliko ste i sami dali. Pogotovo ako ste dotjerali svog ljubimca. Vama na koncu ostaje sačuvan budžet i neprocjenjivo iskustvo vožnje auta kojeg ste sanjali.