Isplati li se kupnja rabljenih ljetnih i zimskih guma?

Uštedjeti nešto novca je uvijek dobra ideja, ali redovito se uz nju veže i stav kako se na sigurnosti nikada ne isplati štedjeti. Koliko onda ima smisla kupiti rabljene pneumatike, stare 3-4 godine, ako su jeftiniji 30 do 50 posto od novih

Samo je na Njuškalu preko 18 tisuća različitih oglasa guma za vozila, a oko 12 tisuća od toga otpada na rabljene pneumatike. Nedostaje ni vrsta ni dimenzija, različitog su stanja i starosti. Neke od njih uopće ne mogu proći tehnički pregled, a neke od njih su sjajna prilika za uštedu – možda?

Iz perspektive promotora sigurnosti nikad ne možemo u potpunosti zagovarati kupnju rabljenog pneumatika. Jer, jednostavno, u tom slučaju nitko ne može jamčiti njihovo stanje. Kako su skladištene, jesu li pregrijane, jesu li postale kuhana bukovina, postoje li mikro-oštećenja. Znate li da skladištenje u prostoru s nekim električnim strojevima oštećuje gumu? Znate li da ozon oštećuje gumu? Ubija elastičnost…

Zaista je puno parametara koji trebaju biti zadovoljeni kako bi rabljena guma bila dobra. Dubina utora mora biti najmanje 1,6 mm (tko bi kupio takvu gumu?), brojka koja označava tjedan i godinu proizvodnje (DOT) – recimo 1217 označava da je guma proizvedena u 12 tjednu 2017 godine – treba biti što mlađa.

Koliko zapravo guma treba biti mlada i jeftina da bi se isplatila kupiti? Ovisi koliko ju mislite voziti

Želimo vas navesti na razmišljanje jer vidjeli smo brojne oglase s oznakom DOT iz 2014. ili 2016. godine, pa se možemo pitati – što sa 5 godina starim gumama? S cijenom ne možemo generalizirati jer jako ovisi o dimenziji, ali recimo da nova guma dimenzije 225/55 R18 (premium) stoji od 900 do 1200 kn, a kao pet godina stara sa 4-5 mm dubokim utorima, stoji od 300 do 500 kn.

Kupnjom takve gume možete uštedjeti pravo bogatstvo. Recimo 600 kuna po gumi, ukupno 2400 kuna, ali isto tako se postavlja pitanje što s tehničkim pregledom? Jer, tamo će vas već nakon pete godine pogledati ispod oka i reći – znate li da su vam gume pri kraju? Bez obzira na dubinu šare…

Pravilnik o tehničkim pregledima vozila ništa konkretno ne govori o starosti gume. Odnosno, zna se da se novom gumom, ako je pravilno skladištena može smatrati ona stara do pet godina, a da nakon deset godina starosti vožnju ne preporučuju ni proizvođači. Neki se konkretno ne referiraju po tom pitanju, ali neki konkretno kažu da su gume dobre ako se pravilno skladište i koriste do 10 godina starosti, ako imaju dovoljno duboke profile.

Problem je što se često prodaju samo dvije gume…

Uglavnom, nakon dvije godine vožnje s kupljenom rabljenom gumom iz 2015, vozilo vam stoji na 7 godina staroj gumi. Uštedjeli ste dosta (spomenutih 2400 kn), ali ubrzo morate kupiti nove ili noviji set guma. Pritom ste se stalno vozili sa starijom gumom (nesigurnije i sporije), možda ju niste mogli koristiti zimi jer je profil bio manji od 4 mm i morate platiti još jednu montažu balansiranje.

Također, nakon te dvije godine nema smisla kupiti nove gume jer u tom slučaju ideja uštede pada u vodu. Tako ste odmah mogli kupiti nove… Zato još jednom morate njuškati i riskirati kupnju rabljene. Možda uspješno.

Cijena je mamac kad je dimenzija mala

S manjim dimenzijama (recimo 205/55 R16) situacija može biti još zanimljivija jer cijena gume pada na 200 do 400 kn, a ponekad i sve 4 možete dobiti za 200-300 kuna. No, tad takve nove gume koštaju oko 600 kn. Ali, u tom slučaju kupac za relativno mali novac može dobiti gume s kojima će odraditi sezonu ili dvije, samo tada na montažu i balansiranje otpada veći postotak troška.

Koji je zaključak?

Kupnja rabljene gume nije potpuno pogrešna ideja. Jer, pođimo od toga da su sve gume na vozilima u prometu rabljene, pa i ove na kojima vi vozite. Te su vjerojatno dobre (moje uvijek valja), pa postoji mogućnost da kupite i neki dobar set rabljenih pneumatika jer ima još normalnih vozača. Pritom svakako trebate imati računicu koliko se dugo planirate voziti na rabljenim gumama i znati da je kvaliteta vožnje nešto niža nego da ste kupili nove.

Djelatnici u stanicama za Tehnički pregled tijekom pregleda gledat će kompletno stanje gume. Pazit će na ispucanost, dubinu profila, DOT i nakon 6-7 godina, pa će vas – bez obzira na dubinu – ili srušiti ili upisati na karton da su gume spremne za zamjenu. Možda dobijete još godinu. Govorimo iz iskustva sa 7 godina starom gumom koja je skladištena i prešla samo 20 tisuća km. Prošli smo na koncu, ali ne bez uvjeravanja.

I zato – kupnja rabljenih može biti dobra ušteda ali samo uz kalkulaciju. Recimo, ako planirate s autom odraditi samo sezonu ili dvije. No, i novi kupac auta će vam rušiti cijenu vozila zbog starih guma… Uglavnom, ponekad, ali rijeko ima smisla i kupnja rabljene, samo pazite. Eto, samo kažemo.

Na koncu, tu se otvara i jedno potpuno novo poglavlje. Zašto to rade na tehničkom pregledu kad: možete posuditi gume, registrirati auto na novim ljetnima, a voziti na starim zimskima, kad guma može biti dobra i kad je stara 8 godina, kad može biti loša i kad je stara 5 godina, pa i prije. Trebaju oni to raditi, ali i policija može šetati cestom i gledati gume, a ne tek kad dođu na uviđaj zbog nezgode.