Hyundai Kona N – Podvojena ličnost
Za razliku od bratskih modela i20 N i većeg i30 N koji su ponajbolji primjerci klase hot-hatch, Kona N je hot-crossover, odnosno hot-SUV bez izravnog konkurenta, koji vrlo vješto pomiruje ulogu obiteljskog i sportskog automobila
Dok prebiremo sjećanja na testne automobile ovog kalibra koji su ostavili dubok trag, u prvi mah ne dolazimo do pravih rezultata. Tek ‘na drugu loptu’ iz podsvijesti se javlja Nissan Juke Nismo RS i zaključujemo da je upravo po tom predlošku nastao još jedan izdanak famoznog Hyundaijevog N-odjela. Iako je riječ o vozilu iz B-segmenta, dakle pandanu i20 N u gojzericama, Kona N ima transplantirano srce i pluća iz broj većeg automobila. Pod prednjim se poklopcem, umjesto 1,6-litrenog turba s 204 KS koji pokreće i20 N, našao dvolitreni turbo s 280 KS istovjetan onome iz modela i30 N. Što to znači? Stotka pada za 5,5 s i najveća brzina iznosi 240 km/h. Spektakl!
Nema ručnog mjenjača
Nekoliko tjedana ranije uživali smo u čarima modela i20 N Performance u kombinaciji s ručnim mjenjačem i funkcijom automatskog međugasa. Izuzetno zanimljiva kombinacija, uz naglašen analogni dojam zbog modova rada koji nemaju utjecaj na rad ovjesa. To mu je, uvjetno rečeno, jedina mana jer je pomalo naporan u gradskoj svakodnevici, ali i to mu se može oprostiti na račun relativno povoljne cijene. Kona N pritiskom na gumb posve mijenja karakter cjelokupnog vozila, uključujući i ovjes. U modu normal ili eko ugodna je na neravninama koliko to dopuštaju niskoprofilne gume promjera 19 cola, što ju čini itekako pogodnom za korištenje u svakodnevici. Pritom je Kona N na račun povišene pozicije sjedenja još komfornija zbog jednostavnijih ulazaka i izlazaka iz kabine, ali ta povišena pozicija sjedenja oduzima onu sjedinjenost s podlogom kakvu nude hot-hatchevi.
Dakle, s jedne strane imamo obiteljski crossover s kojim žena može voziti djecu u vrtić, a s druge strane je riječ o vrlo ozbiljnom, beskompromisnom sportskom automobilu. Ključna je tipka N, smještena na desnoj strani upravljača, koja doslovno u sekundi pretvara pitomi crossover u razjarenog bika. Posebno je fascinantna zvučna kulisa, a u prvim metrima i osjetno otežan upravljač, kao i sportski tvrd ovjes zbog kojeg Kona N neugodno poskakuje na poprečnim neravninama, čemu pridonosi i kratak međuosovinski razmak.
Točka na i stavljena je ugradnjom elektronički kontroliranog diferencijala s ograničenim proklizavanjem (E-LSD), koji je također zaslužan za podvojenu ličnost Kone N. U normalnoj vožnji upravljač je lagan i prozračan gotovo kao u običnoj Koni, dok u sportskom tempu pruža karakteristične otpore i vuče prema tjemenu zavoja. Automatski mjenjač DCT s osam stupnjeva jedina je opcija, stoga će pojedini puristi možda i pustiti suzu za fantastičnim ručnim mjenjačem, tim više što se polugice automatskog mjenjača okreću zajedno s upravljačem, a to nije odlika rasnog sportaša.
Putne kvalitete su na broju
Znamo da je vraški brza, mjerenja to jasno dokazuju, ali kako Kona N funkcionira na obiteljskom vikend izletu? I više nego dobro. Dječje sjedalice lako se fiksiraju, zvuk je u normalnom modu sasvim umjeren, ovjes ne nabija, a okretaji na autocesti pri 130 km/h jedva da prelaze 2000. Jedina mana, uvjetno rečeno, je zvučna izolacija, ali to je kod automobila naglašeno sportskog predznaka i poželjno. Bez nerazumnih pretjecanja autocestom se može voziti s prosjekom oko 8,5 l/100, dok podizanje tempa na 150 km/h potrošnju povisuje za dvije litre, a pritom se radilica okreće svega 2300 puta u minuti.
Pohvale idu adaptivnom tempomatu i sustavu za održavanje vozila unutar trake koji vješto ‘nišani’ između lijeve i desne crte bez ping-pong efekta. Nakon tri sata vožnje sjetili smo se da sjedimo na sportskim sjedalima s odličnom bočnom potporom, međutim, njihova je komforna strana itekako naglašena, mogli bismo u njima provesti cijeli dan. Jesmo li naveli dovoljno argumenata da uvjerite ženu kako je ovo idealna Kona? A ima i obična benzinska, zatim hibridna, pa i potpuno električna.
Trese, lupa, udara
Da biste impresionirali suputnike, pa i samoga sebe, a naročito punicu, dovoljno je uključiti N-mod i poklopiti gas. Budući da je testni automobil bio na zimskim gumama, a temperature oko nule i cesta mjestimično vlažna, Kona N nije ni bila u stanju prenijeti silnu snagu i okretni moment na podlogu. Bez uključivanja launch-controla teško je startati bez djelomičnog proklizavanja, odnosno kratkotrajnog gubitka trakcije i manjeg poskakivanja prednjih kotača, ali kada uhvati zamah, Kona N vuče poput mlaznog aviona u fazi uzlijetanja. Tražite li dodatni ‘šus’, tu je crvena tipka NGS (N Grin Shift) kada se u vremenskom intervalu od 20 sekundi isporučuje dodatnih 10 KS, dakle ukupno 290 KS, pa su ubrzanja još dojmljivija.
Za Konu N svaka je ravnica prekratka, zavoje svih radijusa svladava u manirama najboljih prednjepogonaša. Uspješno se odupire efektu podupravljanja, a posebno veseli razigrani stražnji kraj koji pri naglom otpuštanju gasa postavlja karoseriju u lagano bočno klizanje. Puni potencijal ovog hot-crossovera moguće je otkriti tek na trkaćoj stazi, u redovnom prometu nešto ćete izgubiti – najprije vozačku dozvolu, a možda i glavu. Suludo je brz!
Sviđa li vam se pojava, ali smatrate da su performanse ekstremne i teško ukrotive, tu je zanimljiva alternativa koja umanjuje cijenu za trećinu. Umjesto 320.000 kn, za 185.290 dobivate Konu s 1,6-litrenim turbom i 198 KS, a kada doplatite 6800 kn stiže paket N-line koji uključuje prednji i stražnji branik sportskog izgleda, bočne plastike u boji vozila, 18-colne aluminijske N Line naplatke, prednji i stražnji difuzor i metalne pedale. Zvuči kao prava mjera za uzbudljivu svakodnevicu.
TEHNIČKI PODACI
Karoserija
D x Š x V 4215 x 1800 x 1565 mm, međuosovinski razmak 2600 mm, prtljažnik
361–1143 l, masa 1518 kg, nosivost 492 kg
Motor
Turbobenzinski, četverocilindarski redni, obujam 1998 ccm, snaga 206 kW (280 KS)
pri 5500 o/min, okretni moment 392 Nm pri 2100 o/min
Prijenos
Automatski mjenjač s dvostrukom spojkom i osam stupnjeva, pogon na prednje kotače
Mjerenja
Ubrzanje
0 – 80 km/h…………4,1 s
0 – 100 km/h………..5,5 s
0 – 120 km/h………..7,4 s
0 – 140 km/h………..9,6 s
0 – 160 km/h………12,5 s
0 – 180 km/h………16,4 s
0 – 200 km/h……….21,6 s
Najviša brzina……..240 km/h
Kočenje
Sa 100 km/h hladan……..35,8 m
Sa 130 km/h hladan………60,9 m
Potrošnja
Na testu………9,7 l/100 km
Konkurenti
Nema izravnih konkurenata, ali spomenimo Volkswagen T-Roc R kojeg nema na konfiguratoru domaćeg zastupnika
Cijena
Osnovni model…….319.990 kn
Testni model………..324.085 kn
Ocjena
Plus: ukupne performanse, osjećaj na upravljaču, zvuk ispušnog sustava, programi rada, dvostruki karakter, sjedala
Minus: povišena pozicija sjedenja umanjuje dojam povezanosti s automobilom/podlogom, veliki krug okretanja, ne postoji opcija ručnog mjenjača