

AMS: Porsche Croatia je nedavno na popis marki i usluga dodala još jedan naziv – MOON! O čemu je točno riječ?
Crnković: MOON predstavlja skup rješenja unutar domene e-mobilnosti koja su namijenjena da korisnicima električnih vozila omoguće sigurno i komforno punjenje vozila. Osim samih proizvoda, korisnicima nudimo savjetovanje vezano za optimalno tehničko rješenje, ovisno o nekretnini, strujnom priključku i svim važnim parametrima.
AMS: Koje sve usluge nudite, kako za pravne tako i fizičke korisnike?
Crnković: Nudimo savjetodavne usluge za odabir optimalnog rješenja za punjenje ovisno o potrebama korisnika, mobilne kabele za punjenje, wallbox-punjače i samostojeće punionice, sve u rasponu od AC-punionica snage 7,2 kW pa sve do ultrabrzih DC-punionica snage 300 kW. Naravno, tu je uvijek i naša postprodajna skrb kao usluga koja osigurava mobilnost korisnika.
AMS: Objavili ste i da na sva hibridna i električna vozila iz svog portfolija do 31. kolovoza, svaki kupac uz vozilo dobiva i MOON wallbox-punjač snage 11 kW. Uključuje li to i ugradnju sustava?
Crnković: Ugradnja sustava ovisi značajno o uvjetima na pojedinoj lokaciji pa nije izravno uključena u ovu ponudu, no kupcima svakako stojimo na raspolaganju za savjetovanje s ciljem ugradnje sustava, a potencijalno i integracije sustava uz fotonaponske sustave i baterijske pohrane.
AMS: Koji su preduvjeti za ugradnju wallboxa u tehničkom smislu? Koja su ograničenja vezana uz električnu instalaciju dotične građevine, odnosno objekta?
Crnković: Preduvjeti za ugradnju wallboxa su prisutnost prostora za ugradnju u blizini električnog vozila, dostatnost potrebne električne snage kućanstva ovisno o željenoj brzini punjenja te upotreba propisanih sigurnosnih električnih uređaja – FID-sklopke i nadstrujnih osigurača. Vezano za električnu instalaciju građevine, poželjna je dostupnost trofazne struje zbog ravnomjernog opterećenja snage punjenja po svakoj fazi te mogućnosti upotrebe veće snage punjenja.
Ovisno o željenoj brzini punjenja i dobu dana u kojem bi se vozilo punilo, treba razmišljati i o dostupnoj snazi strujnog priključka kućanstva. Primjerice, za većinu korisnika vozilo se može napuniti tijekom noći kada je potrošnja kućanstva mnogo manja čime je dostupno više snage za samo vozilo. Za korisnike koji će puniti vozilo češće, postoji mogućnost odabira pametnog modula koji bi dinamički mijenjao snagu punjenja vozila, imajući u vidu druge potrošače u kućanstvu, kako ne bi premašio snagu kućanstva što bi uzrokovalo iskakanje limitatora.
AMS: Koji su preduvjeti za ugradnju wallboxa u pravnom smislu? Što lokalni elektrodistributer mora odobriti, odnosno što eventualno može ograničiti?
Crnković: Ugradnja wallboxa je pravno zasad vrlo jednostavna te ne uključuje potrebu pravne pripreme. U slučaju da korisnik ima potrebu povećanja snage električnog priključka kućanstva, u tom slučaju će biti potrebno izraditi projektnu dokumentaciju koja bi opisala potrebu povećanja snage te predvidjela tehničke preduvjete za povećanje snage prema operateru distribucijskog sustava.
AMS: Uvjetuje li snažniji wallbox i povećanje priključne snage na dotičnom objektu? Kako to utječe na troškove električne energije u kućanstvu?
Crnković: Ako bi korisnik u svakom trenutku želio imati na raspolaganju mogućnost punjenja električnog vozila punom snagom na izmjeničnu struju, često će to značiti da će biti potrebno povećanje priključne snage na objektu. Ako je korisnik spreman na kompromis, u smislu punjenja vozila tijekom noćnih sati ili smanjenom snagom, povećanje snage priključka možda neće biti ni potrebno. Troškovi električne energije u kućanstvu pritom ovise o tome puni li se električno vozilo danju tijekom više tarife el. energije ili pak noću kada vrijedi niža tarifa el. energije te učestalosti upotrebe električnog vozila u smislu prijeđenih kilometara.
AMS: Može li se wallbox ugraditi na privatnom parkiralištu stambene zgrade? Je li potrebna suglasnost svih suvlasnika?
Crnković: Za samu ugradnju wallboxa na privatnim parkiralištima najčešće nema prepreke, no izazov kreće kada se korisnik poželi spojiti na električnu infrastrukturu. Ako se korisnik želi spojiti na zajednički priključak zgrade, svakako je preporučljivo imati suglasnost većine suvlasnika. Dodatno se pojavljuje pitanje je li to tehnički izvedivo s obzirom na to da zgrade obično nemaju veliku rezervu snage zajedničkog priključka. U slučaju da nije, potencijalno postoji mogućnost izrade novog priključka za takve potrebe, dok je za odobrenje u tom slučaju odgovoran operater distribucijskog sustava.
AMS: Može li se wallbox ‘profilirati’ u slučaju da se njime služi više korisnika?
Crnković: Wallbox se može podesiti tako da bi ga mogli koristiti pojedini suvlasnici ili svi suvlasnici zgrade, upotrebom autorizacijskih kartica. Drugim riječima, korisnici koji nisu ovlašteni za upotrebu wallboxa, ne bi mogli koristiti punjač sve dok ne prislone odgovarajuću autorizacijsku karticu.
AMS: Koji je idealan tip wallboxa za prosječnog korisnika električnog automobila s baterijom kapaciteta 30 do 50 kWh?
Crnković: Idealan tip wallboxa za takvog korisnika je trofazni uređaj sa snagom punjenja do 11 kW, koja se po potrebi može ograničiti ovisno o snazi priključka i dnevnim potrebama za mobilnosti korisnika.