HR Test Mazda CX-30. Test svih motora u ponudi pokazao je da se nekad isplati riskirati
Tri izvedbe najzanimljivijeg novog crossovera odvezli smo na Jadransku magistralu i usred olujne bure otkrili koja je od njih najpoželjniji izbor…
“Možda smo ipak trebali poslušati urednika”, prva je pomisao koja nam je prošla kroz glavu dok smo u čudu gledali našeg fotografa kako se, istodobno pokušavajući kadrirati fotografiju i održati ravnotežu, poput pingvina gega po ledom prekrivenom ugibalištu na serpentinama iznad Senja.
Poprilično teško samo po sebi, a još teže kada vas svakih dvadesetak sekundi i silovito, poput goleme, nevidljive ruke, udara bura. Prava, olujna, senjska bura, ona o kojoj su tijekom stoljeća nastajale legende i koju u ovo doba godine svako malo prikazuju na večernjim vijestima.
Nekad je bolje planski, ali sjajni rezultat često nastaje improvizacijom
Naš HR-test u tom nam se trenu učinio upitnim, a Hrvatska Kostajnica dalekom poput Šangaja. Naime, urednik je zacrtao da se za HR-test triju Mazdi CX-30 uputimo prema tom gradu na Banovini radi fotografiranja.
S druge strane, naš fotograf Petar je predložio da ipak skrenemo prema Jadranskoj magistrali, gdje će nam, zbog nepredvidiva vremena tijekom tog tjedna, prilike za sunce, prekrasne ceste (koje dobro poznajemo) i vrhunske fotografije biti mnogo veće.
Poslušali smo ga i, zaista, nakon tmurne, oblačne te ponegdje solidnim slojem snijega prekrivene dionice autocestom od Zagreba kroz Gorski kotar i dio Like, iznad Senja dočekao nas je prekrasan, sunčan dan. Ali sunčan dan u kombinaciji s nemilosrdnom burom, koja je udarala kao da nema sutra.
Idealno pozicioniran
No srećom (za nas trojicu), i nakon 600 kilometara vožnje, fotografije su zaista ispale vrhunske, no iako govore tisuću riječi, šteta što ne mogu dočarati žestinu tog nevidljivog elementa koji nam je u svakom trenu otežavao zadatak testiranja triju verzija najzanimljivijeg novog kompaktnog crossovera na tržištu.
Ako vam se CX-30 čini sličnim, također još uvijek poprilično novoj Mazdi 3 – oba modela dijele istu novorazvijenu platformu. Crossover ima neznatno kraću karoseriju (4395 spram 4460 mm) i međuosovinski razmak (-70 mm) te više odstojanje od ceste (+40 mm), no u smislu tehnologija Skyactiv, podvozja, motora i mjenjača, pa i dizajna interijera, to su zapravo isti automobili.
CX-30 postavljen između CX-3 i CX-5 dostupan s tri motora, s ručnim ili automatskim mjenjačem i s prednjim ili pogonom na sve kotače
Tri verzije koje smo odabrali za HR-test su – pastelnosivi D116 (1,8 dizelaš, 116 KS i 270 Nm) s ručnim mjenjačem i prednjim pogonom, crveni G122 (2,0 benzinac, 122 KS i 213 Nm) s ručnim mjenjačem i prednjim pogonom te tamnosivi X180 (2,0 benzinac, 180 KS i 224 Nm) s automatskim mjenjačem i pogonom na sve kotače.
Najzanimljiviji je svakako X180 koji se ističe naprednom tehnologijom kompresijskog paljenja, odnosno prvim serijskim benzinskim motorom na svijetu koji paljenje pomoću iskre benzinca kombinira s kompresijskim paljenjem dizelaša.
Ukratko, to na papiru znači da bi X180 veliku uglađenost i snagu u cijelom rasponu okretaja trebao kombinirati s respektabilno niskom potrošnjom goriva. Osim toga, X180, kao i G122, serijski dolazi s M Hybrid – blagim hibridnim – sustavom.
Iste cipele, isti broj
Spuštanjem do suncem obasjanog Senja i lokacije koju smo odredili za glavnu rundu statičnog fotografiranja prvi smo se put detaljnije upoznali sa sva tri modela. CX-30 možda nije skladno oblikovan poput Mazde 3, ali svejedno je moderan i upadljiv automobil, posebice sprijeda i iz prednjeg poluprofila te u crvenoj boji izvedbe G122.
Interijer je gotovo sasvim prenesen iz ‘Trojke’, a sva su tri primjerka CX-30 bila raskošno opremljena, premda su G122 s crnim i X180 s bijelim kožnim presvlakama djelovali uvelike otmjenije od D116 s platnenim sjedalima. Slična specifikacija opreme znači da su sva tri imala veliki zaslon infotainment sustava, kombinaciju digitalne i analogne instrumentne ploče, dvozonsku automatsku klimu, adaptivni tempomat…
Dobro za test, sva tri modela nose 18-inčne naplatke s istim zimskim gumama Bridgestone Blizzak
Po pitanju udobnosti interijera, CX-30 pripada prosjeku klase u kojoj se nadmeće – ponuda prostora za putnike straga nije prvoklasna, već samo adekvatna, a obujam prtljažnika s rasponom od 430 do 1406 litara kotira u donjem dijelu ljestvice.
S druge strane, malo koji Mazdin konkurent nudi ovako visoku udobnost prednjih sjedala, koja ujedno u zavojima vrlo dobro podupiru tijelo. Vozački položaj očekivano je dobro promišljen i ugodan, a vozačevo okruženje jednostavno za korištenje, uz primjetan porast kakvoće materijala i svih tipki i prekidača s kojima se dolazi u kontakt.
Spomenuti infotainment sa 8,8-inčnim zaslonom također je primjetno poboljšan u odnosu na prethodne generacije Mazdinih sustava, pružajući jednostavne, intuitivne izbornike te brzo povezivanje smartphonea.
Nakon što je Petar fotografirao sve što je planirao na rivi i kod tvrđave Nehaj, napustili smo Senj i krenuli prema jugu u smjeru Karlobaga. Uz jednako ugodno sunce i neugodan vjetar, ceste pred nama postajale su sve praznije, zavojitije i zabavnije. Sve nam se više činilo da smo dolaskom na more ipak dobro odlučili…
Magistrala razotkrila nedostatke
Sada kada je vožnja postala zahtjevnijom, magistrala je počela razotkrivati neke nedostatke. Nasuprot gradu i autocesti, gdje vožnju čini toliko uglađenom i opuštajućom, automatski mjenjač ne pokazuje osobitu želju pratiti vozačev entuzijazam za zavoje – često se odlučuje za jedan (ili dva) stupnja prijenosa previše nego što biste željeli ili kasno prebacuje naniže, a prerano naviše.
Odabir moda Sport donekle pomaže, ali u tim je situacijama zapravo najbolje ručicu pomaknuti ulijevo i njome (sekvencijalno) mijenjati brzine.
Iako kombinacija automatika i benzinca X180 u većini situacija skladno funkcionira – djelomice i jer 180 KS snažan dvolitraš raspolaže uvjerljivim (premda ne preimpresivnim) performansama, ta povremena tromost mjenjača kod dinamičnije vožnje potaknula nas je na isprobavanje drugog benzinskog CX-30.
Nasuprot najsnažnijem, kakav je početni s ručnim mjenjačem i prednjim pogonom? Nakon kratkog zaustavljanja za još koju fotografiju i zamjenu automobila, G122 se gotovo odmah (i očekivano) pokazuje kao poprilično drukčije iskustvo.
Manjak na papiru, recimo, ukazuje na značajan pad u pogledu performansi, ali u stvarnosti početni je benzinac više no adekvatan te gotovo jednako uglađen. Jasno, neće tako lako (ako uopće) držati korak s X180, ali G122 brži je nego što biste očekivali. I kudikamo zabavniji.
Nakon nepunih deset minuta vožnje shvaćamo da više preferiramo ručni mjenjač od automatskog
Međutim, to nije toliko zbog spomenutih blagih nedostataka automatika, koliko zbog ručnog mjenjača koji je nesumnjivo jedan od najboljih u klasi. Izrazito pozitivni i precizni te razmjerno brzi hodovi ručice pružaju velik gušt, pa čak i u situacijama (koje su tog dana bile česte) kada smo u G122 morali mnogo više ‘surađivati’ s mjenjačem i motorom kako bismo držali (ili barem pokušali držati) korak s osjetno bržim X180 te nešto bržim D116.
Nadalje, iako tijekom vožnje X180 nijednom nismo pomislili da je težak, užitku vožnje G122 pridonosi i njegova lakoća, odnosno osjetno manja masa (1320 nasuprot 1470 kg).
Solidan nastup dizelaša
Stajemo u Jablanac na kratku pauzu i dijelimo dojmove. Petru se jako sviđa X180, katkad nekooperativnom automatskom mjenjaču unatoč, ali sada se s Mladenom mijenja za D116. Početni benzinac pak nastavlja otkrivati prednosti. Spomenuta lakoća, ali i njegov prednji pogon u zavojima čine ga predvidljivijim od AWD-modela.
Da, G122 ima primjetno nižu razinu prianjanja od X180, ali vozaču znatno bolje komunicira granicu te razine, a više samopouzdanja ulijeva mu i glede povratnih informacija jasniji servoupravljač.
Nešto prije Karlobaga ponovno se mijenjamo za automobile. Ruku na srce, otpočetka smo očekivali solidniju izvedbu Mazdina dizelaša. I nije razočarao. Gotovo odmah jasna je prednost okretnog momenta, odnosno međuubrzanja u odnosu na snagom snažniji, ali elastičnošću manjkav G122 (u nekim situacijama čak i X180).
Dizelaš nije jurilica, ali njegov uvjerljiviji raspon okretnog momenta vožnju čini lagodnijom i jednostavnijom nego u slučaju manjeg benzinca, premda s njime dijeli jednako impresivan ručni mjenjač.
D116 je iznimno uglađen i razmjerno tih te je lako razumjeti kada bi ga većina naših, većinom dizelašima sklonih kupaca, odabrala barem na osnovi podataka na papiru. U zavojima je gotovo jednako uvjerljiv kao G122, a jedino biste u ovakvoj situaciji, odnosno vožnjom jednog i drugog, primijetili da dizelaš ima nešto ‘teži’ nos.
Pitanje najbolje ponude
Dolaskom u Karlobag, sjeli smo na kratku kavu i dogovor oko nekoliko posljednjih lokacija za fotografiranje. Otprilike pola sata i vrlo malo dogovora kasnije, Petar nas obavještava da moramo brzo krenuti dalje. Ne prema jugu, doduše, već nazad na sjever na navodno vrhunsku lokaciju koje se upravo prisjetio. Jedini problem – pitanje je hoćemo li stići jer sunce zalazi za nepunih sat vremena.
Sjedamo u Mazde i ubrzanim tempom vozimo nazad. Ponovno smo u G122, koji se sve više čini kao najbolji u ponudi modela CX-30. Konsenzus jest da je ručni mjenjač najpoželjnija opcija, zatim da X180, osim ako niste zahtjevan vozač, ne nudi značajne, realne prednosti u odnosu na G122 te da je prednji pogon, osim ako ste baš odlučni da vam treba više gripa, razumnija opcija od AWD-a.
E sad – benzinac G122 ili dizelaš D116? Ako ‘kilometarski’ možete opravdati dizelaša, odaberite D116. U suprotnom, uštedite oko 20.000 kuna i držite se G122.
Nakon nešto više od pola sata vožnje, stižemo do neoznačena raskršća, skrećemo naglo udesno i uspinjemo se uskom cestom jedva dovoljno širokom za mimoilaženje s drugim vozilom. Čini nam se da smo se popeli na gotovo pola Velebita kada lijevi žmigavac Petrova CX-30 pokazuje da smo konačno stigli na cilj – veliko proširenje bez ograde, sa spektakularnim pogledom na more, krajnji sjever Paga i jug Raba.
Izlaskom iz automobila kako bismo namjestili Mazde, postaje jasno da bura ne samo što nije posustala, već se čini da puše jače nego tijekom dana. Promrzli i umorni, pokušavamo čuti što nam Petar dovikuje sa stijena na koje se popeo. Osim uputa, padne i pokoja psovka oduševljenja na fotografije koje je ‘okinuo’. Sunce ubrzo zalazi za horizontom i sva se trojica okupljamo oko fotoaparata.
“Misliš da će uredniku biti krivo što nismo otišli u Hrvatsku Kostajnicu?”, pita Petar pokazujući nam fotografije. Klimamo glavama: “Mislimo da će mu se svidjeti. Isplatilo se riskirati.”
AMS-mjerenja potrošnje na autocesti
CX-30 Skyactiv D116
130 km/h – 2300 o/min – 6,7 l/100 km
150 km/h – 2700 o/min – 8,5 l/100 km
CX-30 Skyactiv G122
130 km/h – 2600 o/min – 7,2 l/100 km
150 km/h – 3100 o/min – 8,9 l/100 km
CX-30 Skyactiv X180
130 km/h – 2800 o/min – 7,3 l/100 km
150 km/h – 3300 o/min – 9,1 l/100 km