Formula 1 – Novi igrač Audi ili Porsche?

U svjetlu nedavnog velikog egzodusa tvorničkih momčadi može zvučati čudno, ali trenutak za ulazak novog velikog proizvođača u Formulu 1 možda nikad nije bio povoljniji. To je nanjušio i koncern Volkswagen, u kojem se trenutačno raspravlja hoće li u F1 Porsche ili Audi.

Porscheov predsjednik Mattias Müller u Parizu je potvrdio kako postoji velika vjerojatnost da Volkswagen 2013. godine, kad na scenu stupa nova generacija 1,6-litrenih turbomotora, uđe u Formulu 1 s jednim od svoja dva masovn(ij)a premium brenda.

FOTA, udruga momčadi Formule 1, od svojeg osnutka trudi se privući proizvođače koji trenutačno nisu uključeni u F1. Predstavnik grupacije VW, konkretno Audija, sudjeluje na sastancima tehničke grupe koja upravo finalizira planove za novu generaciju F1 motora, obujma 1,6 litara, s četiri cilindra i turbom (još postoji mala šansa da motori ipak budu tradicionalnije V6 konfiguracije), što bi odgovaralo tržišnim planovima obiju marki.

Prema predviđanjima, VW bi s jednom od tih dviju marki ušao u sport bilo kao „samo“ dobavljač motora, bilo kao potencijalni dioničar neke postojeće F1 momčadi, kao što je do prošle godine bio slučaj s Mercedesom i McLarenom. Bez sumnje, u svojoj pripremi sigurno će napraviti i „feasibility“ studiju (održivosti) za kupnju neke postojeće momčadi. Logika iza takvog poteza u očekivanom je povećanju zarade zahvaljujući godišnjoj apanaži koja se očekuje nakon novog Concordskog ugovora, o čemu bi pregovori mogli/morali završiti tijekom zimske pauze.

Na Le Mansu se trenutačno natječemo s dvije marke u dvije klase – Audijem u LMP1 i Porscheom u LMP2. No, samo je jedna klasa, LMP1, koja omogućuje ukupnu pobjedu, a mi ne želimo da se naša dva brenda natječu jedan protiv drugog u LMP1, jer mislimo da to ne bi bilo pretjerano zabavno – rekao je Müller o situaciji u utrkama izdržljivosti, najznačajnijoj sportskoj aktivnosti u kojoj sudjeluju spomenute dvije marke, i nastavio: – Zato moramo raspraviti o tome ne bi li bilo bolje da jedna od dviju marki ostane u LMP1, a druga prijeđe u F1. Analizirat ćemo prednosti i nedostatke takvog plana.

Ako FOTA uspije izboriti povećanje u podjeli zarade od marketinške dobiti, nedostataka u F1 moglo bi biti malo. Prema sadašnjem Concordskom ugovoru, momčadi prema posebnom, tajnom ključu, ovisnom o plasmanu u prvenstvu i povijesnoj vrijednosti/težini momčadi, dijele 50 posto zarade koju godišnje stvara F1, a cilj im je taj udio novim ugovorom povećati na 75 posto. S tim povećanjem u prihodima, i istovremenim uspješnim pregovorima o daljnjem smanjenju godišnjih troškova natjecanja i razvijanja novih bolida, sudjelovanje u F1 trebalo bi postati ne samo neutralno po pitanju prihoda i izdataka, nego vrlo vjerojatno i profitabilno, i to i da se u računicu ne uzme neusporedivi globalni marketinški doseg (iliti „marketing reach“ danas must know/use marketinškim riječnikom). Ukupno, posjedovanje vlastite F1 momčadi moglo bi se pokazati isplativijom investicijom od djelomičnog vlasništva ili samo uloge dobavljača motora.

Postoji više momčadi koje bi odgovarale Porscheu/Audiju. Red Bull već dulje vrijeme ima vrlo snažne „business to business“ veze s Audijem, pa i svoju drugu momčad Toro Rosso, koje bi se rado riješio. No, s Audijem (u Njemačkoj) je vrlo dobro povezan i Colin Kolles, šef momčadi Hispania Racing. On u Njemačkoj ima momčad koja koristi Audijeve bolide za endurance racing (generaciju starije modele s Le Mansa). Istovremeno, Williams je službeni dobavljač hibridne tehnologije za Porsche i trenutak je upravo savršen za neku vrstu deala, jer su vlasnici Frank Williams i Patrick Head došli u godine kad prvi put zaista počinju razmišljati o penziji (barem djelomičnoj) i prodaji dijela svojih dionica.

Audi i F1

Audi nikad nije bio u Formuli 1, no Auto Unionovi bolidi s današnjim Audijevim logom – četiri povezana kruga – natjecali su se prije drugog svjetskog rata u tadašnjim GP-utrkama, koje su svojevrsna preteča Formule 1. Audi također vrlo blisko surađuje sa Shellom u svom programu Le Mans, no Shell već godinama surađuje i s Ferrarijem u F1. Problem Audija kao brenda je činjenica da je njegov cjelokupni sportski program dosad bio okrenut utrkama izdržljivosti (Le Mans, ALMS) i poglavito dizelskoj tehnologiji. Teško je zamisliti da će F1 u bližoj budućnosti prijeći na dizel-motore, što bi značilo da kompanija mora napraviti veliki zaokret u strategiji.