Hoće li motor s unutarnjim izgaranjem umrijeti do 2035.?

Pod sloganom "Pogodno za 55", Komisija EU usvojila je dalekosežne prijedloge za smanjenje emisije ugljičnog dioksida za najmanje 55 posto do 2030., umjesto dosadašnjih 40 posto u odnosu na razinu iz 1990. godine

EU želi biti klimatski neutralna do 2050. godine. Za vozače automobila i automobilsku industriju to znači: Mobilnost postaje sve skuplja, motor s unutarnjim izgaranjem bliži se kraju svoga postojanja. Mnogi će nakon ove rečenice pustiti suzu, nešto što nam je prije manje od deset godina izgledalo kao samo jedna od eko-pomodnosti, sada izgleda kao sve realnija budućnost.

Otprilike četvrtina emisija CO2 u cijeloj EU dolazi iz transportnog sektora, od toga 12 posto od osbnih vozila. Prema planu koji je sada usvojila Komisija EU, godišnja emisija novih vozila mora biti 55 posto manja u 2030. nego 2021. godine. Pet godina trebala bi biti niža za čak 100 posto u odnosu na 2021. To znači kako bi se to postigo, svi novoregistrirani automobili morali bi biti bez emisija – trenutno to mogu samo električni automobili ili vozila koja se pune vodikom, biogorivima ili e-gorivima.

Vrijednosti smjernica za emisije CO2 u novom voznom parku, koji je od 2020. određen na 95 grama CO2 po kilometru za automobile, neće se pooštravati. Cilj je smanjiti potrošnju voznog parka za 15 posto do 2025. i za 37,5 posto do 2030. Kako bi se povećala infrastruktura punjenja u cijeloj EU, prijedlog predviđa masovno širenje infrastrukture punjenja. Regulativa predviđa izgrađene objekte za spremnike i punjenje – na raspolaganju će na svakih 60 km postojati punionica za električna vozila, a svakih 150 km stanica za punjenje vodika.

Getty Images

Uz to, “Zeleni posao” predsjednice Europske komisije Ursule von der Leyen predviđa zaseban i novi sustav trgovanja emisijama goriva. To gorivo čini još skupljim za krajnjeg kupca. Ako tona CO2 košta između 40 i 50 eura, procjenjuje se da je litra benzina u EU skuplja za dodatnih 10 do 12 centi. Cijena za jednu tonu CO2 trenutno iznosi 25 eura. Prema Europskoj komisiji, prednosti klimatskog paketa nadilaze troškove tranzicije u srednjoročnom i dugoročnom razdoblju.

Međutim, ona također vidi rizik da će slabija kućanstva, mala poduzeća i sudionici u prometu biti izloženi većem pritisku. Prihod od određivanja cijena CO2 (25 posto) treba uložiti u inovacije, gospodarski rast i nova radna mjesta. Kao dio novog klimatskog socijalnog fonda, države članice će, između ostalog, dobiti sredstva koja mogu podijeliti građanima za čistu mobilnost. Fondu je na raspolaganju ukupno 144,4 milijarde eura između 2025. i 2032. godine.

Iako proizvođači automobila uglavnom podržavaju ‘Zeleni posao’, paket koji je sada usvojen još nije obvezujući. Prije svega, države članice moraju se složiti prije nego što eurozastupnici izglasaju ambiciozni projekt. Međutim, vjerojatno će biti snažnog otpora na nacionalnoj razini.

EU u brojevima automobila

 

  • Trenutno je u EU registrirano 243 milijuna vozila
  • Prosječna starost automobila je 11,5 godina
  • 76,7 posto sve robe u EU prevozi se kopnom
  • U 2020. godini registrirana su 22 nova vozila na 1.000 stanovnika
  • U EU je prodano 9,9 milijuna automobila (23,7 posto više u odnosu na prethodnu godinu)
  • U 2019. godini izvezeno je 5.000.566 automobila – vrijednih 124 milijarde eura
  • 25 posto svih automobila proizvedenih širom svijeta dolazi iz EU-a
  • Udio automobila na benzinski pogon iznosi 47,5 posto
  • Udio alternativnih goriva (BEV, PHEV, hibrid) iznosi 24,5 posto
  • 14,6 milijuna Europljana radi u automobilskoj industriji, to jest …
  • 6,7 posto svih radnih mjesta u EU
  • U EU postoji 226 pogona za montažu i proizvodnju vozila
  • Na motorna vozila pripisuje se 440,4 milijarde eura poreza