Što kad se električni auto pokvari?

Jedna od najvećih briga kod električnih vozila je prazna baterija. No, statistika kaže da je jedan drugi kvar učestalija pojava. Donosimo odgovore na važna pitanja o kvarovima e-automobila

Jedan od najčešćih uzroka kvarova, pa čak i u ovoj električnoj eri, jest prazna baterija. U slučaju električnih automobila ovaj se problem ne odnosi na veliku litij-ionsku bateriju koja osigurava pogonsku snagu, već onu malu 12-voltnu ‘kockicu’ koja se također nalazi u električnim vozilima. Ta je baterija zadužena za napajanje električnog sustava, odnosno kontrolnih jedinica, zaslona, radio-prijamnika, ventilacije, osvjetljenja itd. Budući da ovdje nema motora s unutarnjim izgaranjem koji treba pokrenuti, 12 V baterija obično je manjih dimenzija i manjeg kapaciteta nego u klasičnim automobilima. Ipak, kao i kod benzinaca i dizelaša, 12 V baterija je ključna za start, a najčešće je riječ tehnologiji olovo-kiselina. Riječ je o relativno jeftinoj komponenti čija je najveća mana efekt brzog samopražnjenja. Stoga, ako električni automobil stoji duže vrijeme ili postoji neki fantomski potrošač, 12-voltna kockica izgubit će napon. U određenim slučajevima jedino što preostaje je mehaničko otključavanje vrata.

Mogu li startati e-auto s kabelima?

Ako je 12 V baterija prazna, zapravo ju možete oživjeti s prijenosnim starter-boosterom ili spajanjem crvenim i crnim kabelima s drugim vozilom. No, prije nego što to učinite, obavezno pročitajte uputstva iz vašeg e-automobila jer tamo ćete pronaći informaciju gdje se nalazi 12 V baterija. Obično se skriva ispod stražnjeg sjedala, ispod suvozačkog sjedala ili negdje ispod prednjeg poklopca (frunk). Oprez: Prilikom spajanja kabela prvo uzmite crveni i spojite ga na pozitivne polove, a zatim spojite crni kabel na negativni pol prazne baterije. Ako se instrumenti ‘probude’ kada pritisnete tipku ‘start’, odmah isključite sve potrošače kao što su ventilacija, audio-sustav i slično, kako ne bi došlo do vršnog napona kad krenete odspajati kabele, što ćete učiniti obrnutim redoslijedom.

12 V baterija je prazna, što sad?

Nakon što su svi sustavi pokrenuti i automobil je spreman za vožnju, velika pogonska baterija počet će puniti malu 12 V bateriju putem pretvarača napona. Jasno, ako pritom pogonska baterija nije prazna, stoga se nemojte dovoditi u situaciju da njena napunjenost padne ispod 10 posto. Litij-ionska tehnologija je otporna na samopražnjenje, a prema HAK-u, prazna pogonska baterija je vrlo rijetka pojava u statistikama kvarova.
Ako ipak ne uspijevate pokrenuti automobil, ne preostaje vam ništa drugo nego poziv vučnoj službi. Vuču e-vozila užetom, popularno ‘šlepanje’, treba izbjegavati jer elektromotor proizvodi struju tijekom rekuperacije. Primjerice, ako je električni sustav ugašen, visoke indukcijske struje mogu oštetiti upravljačku elektroniku.

Mogu li spojiti potpuno praznu bateriju na brzi punjač?

Nakon ‘šlepanja’ užetom pomoću drugog vozila ili vožnje na kamionetu vučne službe, stigli ste do najbliže e-punionice. Ako svi sustavi rade, električni automobil možete spojiti na brzi punjač bez ikakvih problema. Upravljačka elektronika i punionica u stalnoj su komunikaciji te se snaga punjenja prilagođava sukladno stanju napunjenosti baterije.
U prvih nekoliko postotaka (SOC) baterija se ne puni svom dostupnom snagom, tek nakon što dostigne 10 posto napunjenosti postižu se vršne performanse. Ipak, dobro je znati da su punjači slabije snage, poput wallboxa, nježniji prema baterijskim člancima što pogoduje dugovječnosti. S druge strane, moderni električni automobili dobro podnose povremena spajanja na brze punjače.

Smijem li gurati e-automobil?

U principu, nema ništa pogrešno u guranju e-automobila kojem se ispraznila baterija. To je neophodno ako vozilo blokira promet ili se nalazi na opasnom mjestu. Bilo kako bilo, guranje je izvedivo samo ako selektor pogona stavite u položaj ‘N’ i uključite kontakt, samo tada se sva četiri kotača mogu slobodno okretati. Oprez: automobil osigurajte od neželjenog klizanja na nizbrdici postavljanjem selektora u položaj ‘P’ ili povlačenjem ručne kočnice.

Mogu li zaključati/otključati ispražnjeni e-auto?

To izravno ovisi o tome ima li 12 V baterija dovoljno snage za električni sustav. Većina vozila opremljena je mehaničkim sustavom zaključavanja skrivenim unutar samog ključa. Ako su obje baterije ispražnjene, vrata i dalje možete otključati i otvoriti malim ključem za hitne situacije.

Tko smije vući/puniti moj e-auto?

Budući da je visokonaponska baterija obično skrivena u donjem dijelu karoserije električnog automobila, servisno osoblje bi trebalo biti obučeno za specifične popravke električnog vozila. Ovo se bez iznimke odnosi na službe pomoći na cesti poput HAK-a i sličnih, a oni su obično opremljeni mobilnim punjačima koji osiguravaju električnu energiju za barem nekoliko kilometara.

Zaključak

U slučaju kvara na električnim automobilima vrijede nešto drukčija pravila nego na klasičnim automobilima s motorima s unutarnjim izgaranjem. I ovdje je najčešći uzrok kvarova prazna baterija od 12 V.