E-mobility by Porsche – Sustav AVAS

Desetljećima je buka prometa bila smetnja, osobito u urbanim sredinama. Nema sumnje, ona je štetna za naše zdravlje. Stoga su - budući da su gotovo nečujno klizila asfaltom - prva e-vozila stanovnicima gradova bila dobra vijest. No u isto se vrijeme pojavio sasvim novi problem - tišina je postala nova opasnost

AVAS (‘Acoustic Vehicle Alert System’) je uveden kako bi se povećala sigurnost za sve sudionike u prometu. ‘Akustični sustav za uzbunjivanje’ stvara umjetno generiranu zvučnu kulisu. Od 1. srpnja 2021. AVAS je obavezan za sva novoregistrirana električna i hibridna vozila. Sustav upozorenja mora automatski generirati ‘neprekidni zvučni signal’ od pokretanja vozila do brzine od 20 km/h, kao i prilikom vožnje unazad. Time se osigurava da pješaci i biciklisti na cesti ne čuju ili ne previde električna vozila ili hibride. Ovo ograničenje ujedno počiva na pretpostavci da će buka od vjetra i kotrljanja guma biti glasnija od buke motora pri brzinama iznad 20 km/h. Dakle, riječ je o modelu koji ima nedostataka, što se više puta pokazalo. Jer AVAS je previše tih i difuzan, posebno za starije ljude koji imaju problema sa sluhom i vidom.

Kritike na račun AVAS-a

Niz kritika upućen je na račun specifikacija sustava čiji zvuk upozorenja jednostavno nije dostatan – sudionici u prometu ne primjećuju AVAS ili ga pogrešno procjenjuju. Studija osiguravatelja za istraživanje nezgoda (UDV) bila je stara samo nekoliko mjeseci i bavila se ‘percepcijom e-vozila (s i bez AVAS-a) u usporedbi s vozilima s motorima s unutarnjim izgaranjem’. Studija dolazi do zaključka da je povećanjem ubrzanja vjerojatnost sudara pješaka i biciklista s električnim vozilom znatno veća nego s motorom s unutarnjim izgaranjem. AVAS samo ‘mrvicu’ umanjuje ovaj rizik za e-automobile.

Testovi su provedeni na 69 ispitanika i tri vozila. Akustične informacije nisu igrale značajnu ulogu u procjeni konstantnih brzina, no kod ubrzavanja je bilo drukčije. Motor s unutarnjim izgaranjem može se vrlo jasno čuti kada vozač snažno pritisne papučicu gasa, dok električno vozilo ne čujete, poglavito jer se AVAS gasi iznad brzine od 20 km/h.

U otprilike trećini slučajeva ispitanici su ‘dramatično pogrešno’ procijenili vrijeme kontakta s električnim automobilom. Električno vozilo bilo je ispred njih mnogo brže nego što se očekivalo. To može biti opasno po život, osobito na semaforima ili raskrižjima, kada pješaci moraju odlučiti trebaju li krenuti ili pričekati da vozilo prođe. Time su osobito bili pogođeni ispitanici starije životne dobi. Jer stariji općenito imaju veće poteškoće sa složenim prometnim situacijama i procjenom brzina. Stoga je akustička informacija o ubrzanju vozila koje se približava u njihovu pravcu od životne važnosti.

Stručnjaci za promet upozoravaju da AVAS ubrzanje čini mnogo jasnijim te da bi trebao ostati aktivan do brzine od 50 km/h. Uz to, AVAS mora biti optimiziran i standardiziran, a javne kampanje mogle bi skrenuti pozornost na problem. Ujedno, svijest o električnim vozilima treba uključiti u škole i prometnu kulturu, jer ova se tema tiče svih sudionika u prometu.

Glasno nije uvijek glasno

Postoji nekoliko razloga za difuznu akustičnu situaciju u električnim automobilima. Dizajn zvuka AVAS-a unutar pojedinačnih marki automobila doveo je do vrlo egzotičnih rješenja. Naime, neki su proizvođači svojim e-modelima dali futurističke zvukove (poput onih holivudskog skladatelja Hansa Zimmera). Neki se pak oslanjaju na posudbe zvukova motora s unutarnjim izgaranjem (Porsche), dok su drugi bazirani na filmskoj glazbi iz talijanskih filmova (Fiat). Automatski odvijači, mlazni avioni, helikopteri – dizajneri zvuka očito koriste širok izbor izvora buke kako bi kreirali prepoznatljiv zvuk marke. Budući da za AVAS nema gotovo nikakvih zakonskih uvjeta, kreativni timovi su mogli odahnuti, no zauzvrat smo dobili bezbroj umjetnih zvukova svih mogućih tonova. Oliver Curdt, profesor audiotehnike i dizajna zvuka na Medijskom sveučilištu (HdM) u Stuttgartu, ističe ključnu točku: „Ljudi su neosjetljivi na niske tonove, što znači da je potrebna velika glasnoća da se išta čuje. S druge strane, kod nekih visokih frekvencija između dva i pet kiloherca potrebna je samo mala glasnoća jer je ljudsko uho u tom rasponu vrlo osjetljivo.”

Da, najviša razina glasnoće AVAS-a (75 dB) zapravo je relativna – zvuči poprilično glasno na visokim frekvencijama i može oštetiti sluh, no kod niskih je frekvencija više u rangu ugodne sobne glasnoće. Stoga je uvijek važno obratiti pozornost na frekvenciju – glasno nije uvijek glasno.

Sve je u zvuku

Proizvođači žele da njihovi automobili zvuče visokokvalitetno, pa troše golem novac na dizajn zvuka. Po njihovom, AVAS ne bi trebao biti samo ‘jeftini’ kreštavi ton upozorenja, već također implicirati i standarde razine kvalitete marke. Dopadljiv, samouvjeren, moderan, sportski – takve atribute treba prenijeti kroz zvučne kompozicije. Dizajn zvuka prenosi i osjećaj brzine, slično kao i kod motora s unutarnjim izgaranjem. Specifikacije specifične za regiju ili državu također pridonose širokom rasponu AVAS-zvukova. Ono što je, primjerice, dopušteno u Europi, možda ne zadovoljava američke standarde, pa je proizvođačima automobila teško zauzeti globalni pristup. Unatoč tome, poboljšanja su potrebna. U budućnosti bi trebala postojati neka vrsta ‘akustične dostupnosti’ za AVAS, no to se može postići isključivo – unificiranjem dizajna zvuka.