Duster i Sandero na plin. Koji je bolji?
Ne, ovo nisu običan Duster i Sandero! Riječ je o izvedbama s plinskim (LPG) instalacijama koje Dacia, dok usput slavi svojih 15 godina u Europi, nudi po istoj cijeni kao i izvedbe na benzin. Bez doplate, besplatno! No budući da je riječ o malim turbomotorima, isprobali smo kako LPG-Dacije dišu u svakodnevici i na putu
Dacia Duster 1.0 TCE 100 ECO-G Prestige
Legenda koja ne lupa po džepu već pošteno ide i štedi
Zašto ga ne vozi svaki prosječni hrvatski kupac? Duster na plin, sa 100 KS i pet godina jamstva sjajna je ideja koja savršeno guta hrvatske prometnice svih oblika i pritom ne lupa po džepu. S plinskom instalacijom mnogo je dobio, a izgubio gotovo ništa. Gotovo…
Znate li da je Duster najmlađi auto koji je uspio postići status legende? Realno, to potvrđuje njegovo držanje vrijednosti, pa i brojni klubovi vlasnika i obožavatelja. Nema baš mnogo auta za sto tisuća kuna s kojima se vlasnici ponosno slikaju… A sve to Duster potvrđuje iz godine u godinu kao benzinac i dizelaš, s pogonom na sve kotače i samo na prednje. Ali i kada vozi na plin (LPG)!
Ključan iskorak napravljen je s posljednjom generacijom kada je upravljanje učinjeno kudikamo komfornijim. S osjetno lakšim i finijim volanom koji vam ne trga ruke po rupama, s udobnijim sjedalima te sveukupno boljim okruženjem. Stigli su i snažni turbobenzinci (1,33 kakav koristi i Mercedes), pa i dorađeni turbotrocilindraši s plinom…
Strah od malog trocilindraša postoji, a tek s plinskom instalacijom
Konzervativniji kupci Dustera vjerojatno se ne mogu pomiriti ni s jednolitrenim trocilindrašem, a kako onda još ‘progutati’ i takav ‘mlinčić’ koji ide na plin? To zaista jest kombinacija koja podiže obrve i ne ulijeva povjerenje, ali treba li tomu biti tako?
Prvo, ako je o osjećaju snage riječ, ne trebate se bojati malih mišića trocilindraša jer je taj 1.0 TCe sa 100 KS uvelike upotrebljiviji od starog 1,6-litrenog benzinca na koji se kupci nisu žalili… A taj je jedva išao i puno je trošio. Ovaj motor pak ima mnogo više okretnog momenta, čak i od novije, donedavno aktualne SCe-izvedbe – jer ima turbo! Sada je 170 Nm, raspoloživo od 2750 o/min, a 85 posto momenta još od 2000 okretaja. Kod starijih četverocilindraša, koji su bili znatno većeg obujma (60 posto), moment je bio iznad 4000 okretaja i trebalo ih je tiskati. I što je najbolje, ovakve izvedbe ECO-G s plinskom instalacijom imaju još 10 Nm više od klasičnih motora 1.0 TCe. U usporedbi s tom klasičnom izvedbom plinaš postiže istu najvišu brzinu, a ubrzanje do 100 km/h umjesto za 12,5 do 100 km/h izvodi za 13,8 sekundi. Budući da se Duster u vožnji ne tiska do crvenog, to nećete ni osjetiti. Za primjer, ta je razlika još i manja, usporedite li ubrzanja do 400 metara, koje benzinac izvodi za 18,8, a plinaš za 19,5 sekundi. No performanse se značajno ne mijenjaju kada vozite na plin i benzin, jer motor koristi istu kompromisnu mapu za oba goriva.
30 do 55 kn na 100 km
Subjektivno, Duster na plin i kroz visoke okretaje prolazi neočekivano lako, pa kada ga zaletite, mogli biste zaplivati do neslućenih brzina. Recimo, do 190 km/h po brzinomjeru, pri čemu nemate osjećaj da se motor muči. Uz to, lako možete putovati 150-160 km/h bez napora i uz potrošnju oko 10-11 litara plina. Fantastično, jedino bi bilo dobro usporiti do 130 km/h kada je buka mnogo niža. Buka jest, ali ne i potrošnja – i tu dolazimo do fascinacije. Jer Duster na plin ne oscilira previše kao potrošač.
Najpreciznije bi bilo reći da troši oko osam litara. Može i 7,2, uz malo dinamike 9,5, a ako jako jurite, i 12. Međutim, kada to prevedete u trošak kune po kilometru, Duster Eco-G troši od 30 do 55 kn na 100 km. Konkretno, to je kao da vozite dizelaš uz prosjek od 3,5 do 6 litara. Zaključit ćemo da je toliko neštedljiv već isplativ da se nema potrebe zamarati eko-vožnjom, već je bolje uživati u svakom kilometru. Svakako, uvelike je štedljiviji i bolji od prethodnih plinskih izvedbi Dustera SCe.
Udobnost?
Nakon dužih relacija poželjeli smo nešto bolje sjedalo te svakako bolje putno računalo, jer ne prikazuje prosječnu potrošnju, već možete očitati samo digitalnu brzinu kojom se krećete, temperaturu motora te parcijalno stanje kilometara. Računica o potrošnji poznata je tek nakon uzastopnih posjeta benzinskih i LPG-punionica.
Paralelno, Duster je ugodan na volanu i mjenjaču te se vrlo lako vozi u svim uvjetima – po gradu, kada treba često naglo skretati, po autocesti kada je stabilan i pri visokim brzinama, ali i na terenu. Uistinu ga ne treba otpisati kao izletnika, iako je riječ o izvedbi s pogonom na prednje kotače, jer Duster je i dalje visoka i spretna divokoza. Dajte mu dobre gume i otići će daleko, a ne smeta mu ni 40-ak cm duboke vode.
Kako s plinom?
Plinska instalacija vas ne ometa u životu sve dok ne probušite gumu, no to ne znači da je spremnik postavljen u prtljažnik. Na otvorenom je ispod vozila, ali se o mogućnosti proboja ne morate brinuti. Debeo je to čelik i visoko od tla, a čak i da lagano zapnete, neće se ništa dogoditi. U kabini se kraj volana nalazi prekidač na kojem birate hoćete li voziti na benzin ili LPG, i na kojem usput vidite (dosta neprecizno u četvrtinama) koliko je plina u spremniku.
Na raspolaganju je spremnik od 42 litre (u pravilu prima do 33 l ili najviše do 36,5 l) i zapravo nije premalen. Jer s tih 35 litara (oko 140 kn) trebali biste napraviti oko 435 km. U Hrvatskoj ima mnogo plinskih punionica, a tu je i klasičan spremnik goriva (50 l) s kojim se može dobaciti do oko 660 km uz prosječnu potrošnju eurosupera 95 od 7,5 litara. To na koncu dovodi do ukupnog dosega od oko 1095 km, što nije loše.
Morate znati i da je ulaz u podzemne garaže dopušten s LPG-vozilima što prije nije bio slučaj. Sada je to moguće jer su sve boce dobile ispušni ventil koji sprječava ideju eksplozije. No isto tako treba znati da plinska boca traje deset godina, pa se može produljiti još pet. Ne brine vas to valjda – tko zna što će biti za 15 godina…No kupujete li rabljena vozila na plin, dobro je znati.
Duster je jedan od rijetkih modela za koji odmah možemo ustvrditi da ima dobru cijenu, uz naglasak da to više nije grubijan kao što je bio nekoć. No kada je o doživljaju kokpita riječ, Duster ipak nije u rangu finijih i skupljih modela. Najjeftiniji Duster bez plina (ima samo klimu) sa 1.0 Tce i 100 KS stoji 99.900 kuna. Komad auta – rekli bismo – koji taj iznos potpuno opravdava, a zanimljivo je da je doplata za plinsku instalaciju – besplatna! Doslovce, bez obzira na paket opreme, djelomice zbog PPMV-a koji je na LPG-izvedbu niži, a dijelom zbog marketinga, Duster stoji isto s LPG-instalacijom ili bez nje.
Najskuplja izvedba s opremom Prestige tako u startu stoji 123.900 kn, dok je na testiranom modelu doplaćena narančasta metalik boja za 3600 kn, kartica ‘slobodne ruke’ za 1300 kn, te kamera MultiView za 3200 kn. Uz nju za kartografiju Europe trebalo je dodati još 750 kn.
Svakako, kupnja ovakvoga Dustera je dobar posao, osobito uz jamstvo od pet godina ili 100.000 km koje stoji 3200 kn.
Dacia Sandero 1.0 TCE 100 ECO-G Proud
(Dvo)korak iza Dustera
Trebate li novo prijevozno sredstvo, pa i ekonomično – a da ne ulazimo u finoću izrade i kvalitetu vožnje – Sandero na plin je prvo rješenje. Povišena izvedba Stepway nešto je atraktivnija, ali i malo skuplja, što je pak opasno približava – Dusteru
Jeftiniji auti obično imaju lošiju ponudu boja, naplatke koji nisu tako zanimljivi i detalje za koje bi bilo bolje da ih nema. Međutim, Dacia je tu pronašla sjajan balans za svoje kupce. Stoga Sandero kao cjelina na parkingu izgleda fantastično, homogeno te atraktivno. Međutim kada mu priđete, vidite stariju i grublju mehaniku, no ciljanom kupcu to još uvijek ne smeta previše jer je ‘zgodno upakirano’.
Godine ćete osjetiti po najgrubljim kvakama na tržištu, vratima koja se teško otvaraju i brtvama koje škripuckaju, a zatim i na vrlo teškom upravljaču. I mjenjač je teži… Međutim, iako smo sami vrlo osjetljivi na takve detalje, nakon kratkog vremena lako je prihvatiti Sandero kakav jest, jer je transparentan u prvoj prezentaciji. To je grublji auto koji vas neće razočarati jer odmah vidite da je takav… Problem je što Duster nije mnogo skuplji, a riječ je o znatno boljem autu, i to bez obzira na vrstu pogona i plinsku instalaciju.
Početni model Sandera na plin (ima klimu i zove se Essential) stoji 79.900 kuna i u tom je slučaju izvedba bez plina ipak jeftinija (5000 kn). I to je jeftino! No Sandero postaje cool tek u izvedbi Stepway koja s plinom znači i deset tisuća kuna višu cijenu (najjeftiniji stoji 89.900 kn), a na testu se našla top-izvedba Stepway Proud (hommage 15. godišnjici Dacije u Europi) s početnom cijenom od oko 100.100 kn. I Stepway toliko stoji s ili bez plinske instalacije, a testiranom je modelu s doplatama cijena još nešto viša (106.400 kn).
Brži na plin?
Doživljaj motora na plin je isti kao u Dusteru ECO-G, samo je Sandero 300 kg lakši pa ide malo bolje. Zanimljivo je pritom da Sandero na plin ubrzava bolje (0,2 s) te postiže malo višu brzinu (3 km/h) nego Sandero benzinac iste snage. Stepway je pak malo povišen i ima lošiju aerodinamiku, pa su brojke nijansu lošije, ali to je sve u istoj ladici. Uostalom, upravo je zbog te povišenosti zanimljiv jer je pravi izletnik.
S druge strane, iznenadila nas je potrošnja koja nije značajno niža nego kod Dustera. Oko deset posto, pa i kod Sandera vrijedi potrošnja od oko sedam-osam litara, i to bez obzira na stil vožnje, dok je razuman.
Glede iskustva vožnje, Sandero je korak iza Dustera, pa mu tek slijedi finiji ovjes i detalji. Aktualne izvedbe na plin su primjer robusnosti i dobrog ‘peri-deri’ automobila za domaće ruralne prilike.