Doseg na najjače – Šest savjeta za što štedljiviju vožnju

Doseg električnog automobila ne ovisi samo o kapacitetu baterije već i vama. Uz ove ćete savjete iz njega izvući - maksimum

Termin ‘Range Anxiety’ (eng. napadaj panike uslijed dosega) prvi put se pojavio kasnih 90-ih, ali se nije značajnije koristio sve donedavno. Naime, na važnosti je dobio u kontekstu povećane zabrinutosti za preostalu energiju u bateriji električnih vozila te potencijalne nemogućnosti dolaska na cilj. Dakle, riječ je o osjećaju panike koji polako počinje obuzimati vozača pri pogledu na brojku preostalog dosega. U pravilu, prosječnog vozača osobnog vozila u Hrvatskoj to ne bi trebalo previše zamarati, jer na godišnjoj razini preveze 11.016 km (podatak CVH), što pak na dnevnoj razini iznosi tek 30,1 km! Studija konzultantske tvrtke ‘Horvath&Partners’ nedavno se bavila dosegom e-auta u proteklih šest godina, a koristili su podatke iz NEDC-baze svih proizvođača. Zaključak – prosječan doseg svih registriranih e-auta s punom baterijom u 2020. iznosi 375 km. 

Godina prosječan doseg u km

2017. 241

2018. 267

2019. 324

2020. 375

2021.* 435

2022.* 504

*nepotpuni podaci

1. Ponašanje u vožnji – manje je ponekad više

Što je viša prosječna brzina, to se baterija u e-autu brže prazni? Ne baš, jer doseg prije svega ovisi o potrošnji po kilometru, a on pak ovisi o vašem stilu vožnje. Snažna ubrzanja, nagle promjene ritma uslijed čestih ubrzanja i kočenja, kao i visok prosjek brzine na autocesti, natjerat će potrošnju e-auta u nebesa. A kako pogoditi ‘idealan ritam’? To pak ovisi o pojedinom modelu automobila, njegovim dimenzijama, masi… Naša baza podataka pokazuje da je idealna brzina kretanja e-auta, s obzirom na potrošnju, između 90 i 100 km/h. Naravno, masa auta utječe na potrošnju, stoga izvadite iz automobila sve nepotrebne stvari. Ujedno, skinite krovne nosače, jer aerodinamika itekako utječe na visinu potrošnje.

2. Mod Eco doista štedi

Većina e-auta ima mod Eco. Njegovim aktiviranjem imat ćete lošija ubrzanja te nešto nižu maksimalnu brzinu, rad klima-uređaja bit će optimiziran… No u konačnici će vam to donijeti i do deset posto veći doseg. 

3. Pametno planiranje donosi dodatne kilometre

Učinkovito korištenje e-auta zahtijeva i određene pripreme. Isplanirajte rutu, mjesta punjenja, pauze… Moderni e-auti već unutar serijskog navigacijskog sustava nude savjete za punjenje i pregled punionica u vašoj blizini. S druge strane, tu su i brojne aplikacije kojima pristupate s vašeg pametnog telefona, a koje nude čak i detaljniji pregled stanja u prometu i svih servisnih informacija.

4. Provjerite pritisak u gumama

Gume nisu samo faktor sigurnosti, već itekako utječu i na učinkovitost automobila. Nepravilan pritisak (niži od propisanog) u gumama može značajno reducirati doseg e-auta. Proizvođači su već pri razvoju e-auta naročitu pozornost obratili na dimenzije i vrstu guma. Naime, u želji da smanje otpor kotrljanja i otpor zraka, gume su na električarima konstruirane tako da budu što uže, a veličina naplataka što veća. Taj se princip naziva ‘Tall&Narrow’. Da bi potrošnja bila optimalna, valja redovito provjeravati pritisak u gumama jer odstupanje od 0,2 bara može dovesti do gubitka dosega od čak 10 posto.

5. Hot or not – podesite klima-uređaj

Baterija ne služi samo da pogoni e-auto, već i da napaja sve popratne uređaje u njemu. Klima-uređaj, kako zimi tako i ljeti, je jedan od najvećih potrošača struje „ u njemu. ‘American Automobile Association’ je proveo test zimi i ljeti s uključenim i isključenim klima-uređajem te njegovoj povezanosti s dosegom e-auta. Vanjska temperatura je pritom bila 35 stupnjeva, odnosno minus šest stupnjeva. Ako je klima-uređaj zimi isključen, strujić više ne gubi na dosegu 41 već samo 12 posto. Ljeti ta brojka iznosi četiri posto, umjesto 17 ako je klima uključena. Naravno, to sad ne znači da se u automobilu morate smrzavati ili kuhati, već da optimalno podesite temperaturu i ne pretjerujete s njom – kako u jednu tako i u drugu krajnost.

6. Rekuperacija godi

Rekuperacija nije ništa drugo no kada energiju kretanja pri kočenju pretvarate u električnu energiju koja se pohranjuje nazad u bateriju. Dakle, e-motor pri kočenju djeluje kao generator, a pametnim kočenjem u gradu možete uštedjeti i do 20 posto energije. Mnogi automobili nude podešavanje intenziteta rekuperacije, a u onom najsnažnijem vam pedala kočnice gotovo i ne treba.