Doseg električnih automobila – zima/ljeto

E-automobili zimi gube oko 40 posto svog dosega. Međutim, i visoke temperature također prazne bateriju. Izračunali smo koliko zapravo možete prijeći svojim električnim vozilom

E-mobilnost polako ali sigurno ulazi u automobilski svijet i donosi neke sasvim nove pojmove, a jedan od njih je i ‘anksioznost dosega’. Drugim riječima, osjećaj kada vlasnik električnog automobila ne zna hoće li stići do punionice ili strah da će ostati bez struje u bateriji daleko od punionice. No mi bismo, vozeći se mjesec dana u električnom automobilu, dodali još jedan pojam – ‘punionica u mojim mislima’. Dakle, uhvatili smo sami sebe kako neprestano razmišljamo ima li tamo gdje smo se uputili punionica za električne automobile te hoće li ona biti slobodna.

Upravo ti razlozi, možemo ih nazvati i strahovima, odbijaju pojedine kupce od kupnje e-auta. Točnije njih 60 posto, pokazuje studija ‘Mobility Monitor 2020.’, instituta za proučavanje javnog mišljenja u ‘režiji’ Njemačke akademije za znanost i tehnologiju. Kada je o elektromobilnosti riječ, postoje goleme razlike između stvarnosti i percepcije korisnika. Stoga se i provode slične studije od različitih instituta, kako bi se na kraju bolje upoznalo građanstvo sa svim ‘problemima’ s kojima bi se mogli suočiti pri korištenju e-vozila.

Namjerno smo riječ problemima stavili u navodnike, jer će ih neki nazivati i ‘slatkim brigama’, no i sami smo se upoznali s realnom slikom – da svakodnevno korištenje e-vozila u nekim trenucima može zada(va)ti glavobolje.

Doseg ovisi o vremenskim prilikama

Prije svega, klimatizacija i grijanje dodatno troše bateriju. Mnoge su studije uzele taj čimbenik u obzir kod provođenja testova. Zimski i ljetni uvjeti, u slučaju jednog istraživanja koje je proveo američki autoklub, simulirani su u posebnim komorama. Temperature u kojima su se e-automobili podvrgli testiranju su iznosile minus 6 i plus 35 stupnjeva. Jednom je doseg testiran s uključenim klima-uređajem (ljeto), odnosno grijanjem kabine (zima), a drugi put su uređaji bili isključeni. Test je pokazao da umjesto 41 posto, s ugašenim grijanjem, e-autima zimi doseg pada samo 12 posto.

S druge strane, ljeti s ugašenim klima-uređajem e-vozilima se doseg smanjuje samo četiri posto, umjesto 17 posto koliko se smanjuje s upaljenom klimatizacijom. Tu su još i drugi čimbenici koji mogu izravno utjecati na doseg, primjerice kvaliteta guma, gdje će razliku također činiti vozite li se na zimskim ili ljetnim pneumaticima. Naravno, i kiša je važan čimbenik, no sve to vrijedi i za klasične automobile pa se time nećemo previše baviti. Naš će se test temeljiti na utjecaj temperature na doseg e-auta.

Twingo Z.E. iznenadio!

Stoga smo odlučili iskoristiti naš maleni Twingo koji smo tih dana imali na mini-maraton testu, a prije nekoliko mjeseci na klasičnom jednotjednom testiranju. Tada smo ga vozili tijekom najhladnijih zimskih dana, gdje dnevna temperatura nije često prelazila iz minusa u plus. Ako ste čitali test, sjetit ćete se da smo u gradskom prometovanju prelazili maksimalnih 125 do 130 km. Mini-maraton test se pak odvio u kudikamo toplijim uvjetima, i pri takvim pravim proljetnim temperaturama odlučili smo još jednom testirati doseg Renault Twinga Z.E. Electric. Više studija dokazalo je da većina vozača električnih vozila dnevno prelazi samo 40-ak kilometara. Dakle, većinu vožnji obavlja u gradu na potezu ‘kuća-posao’ i obrnuto.

Zimi dakle, dokazali smo, najveći je neprijatelj baterija u e-automobilu. Twingo s baterijom kapaciteta 22 kWh prema službenim specifikacijama u strogo gradskom ciklusu prema WLTP-u može prijeći do 250 km, dok kombinirani WLTP-ciklus kaže kako doseg iznosi 180 km. Nama je pri testiranju potrošnje temperatura pokazivala 17 stupnjeva, a odabrana ruta mogla bi odgovarati kombiniranom WLTP-ciklusu, dakle većinom gradsko prometovanje uz pokoji izlet na otvorenu cestu. Baterija je na 100 posto, resetiramo putno računalo koje tada pokazuje 170 km dosega, uz prosječnu potrošnju od 12 kW/100 km. Krećemo!

Testiranje je otpočelo u deset sati i završilo nešto iza 16 sati, a prosječna brzina vožnje iznosila je 33,3 km/h. U nekim stadijima putno računalo pokazivalo je doseg od čak 205 km i potrošnju od samo 9,8 kW na 100 km, no mi tada nismo vjerovali da bismo mogli ostvariti takav doseg.

Okruglih 200 km dosega na proljetnim temperaturama

No kako smo vrludali gradom , tako se sve više pokazivalo kako ćemo na kraju vjerojatno i moći ostvariti procjenu dosega putnog računala malenog Renaulta. Bližili smo se kraju testiranja dosega, pa je valjalo pronaći slobodnu punionicu. Napunjenost baterije pada nam ispod 20 posto i tada se pali žuta ikonica baterije na displeju.

U tim trenucima Twingo vas na zaslonu pita želite li napuniti bateriju i navigacija vam nudi put do najbliže punionice. Bližimo se kapacitetu od 10 posto, a kada je postotak pao ispod, ikonica je počela treptati i procjena dosega od 23 km se gasi na 175 km prijeđenih kilometara. Bateriju smo ispraznili do samo dva posto napunjenosti i tada se iznad brojčanika pali ikonica malene kornjače. Simpatično, a i ukazuje da će tada Twingo voziti u tzv. ‘sporom modu’.

Ne želimo više riskirati, ulazimo na parking supermarketa prema punionici, sada smo prešli točno 190 km i procjena je da bismo mogli završiti na okruglih 200 km, uz prosječnu potrošnju od 10,4 kW/100 km, što je 1,6 kW manje od procjene potrošnje samog putnog računala. Dakle, to je 20 km više od deklarirane WLTP-potrošnje u kombiniranom ciklusu koji bi trebao odgovarati našoj ruti.

Moramo napomenuti da smo tijekom cijelog testnog dana vozili bez upaljenog klima-uređaja, ali ne u režimu rada pogona Eco.

Zaključak je kako kod Twinga Electric niske temperature mogu ‘pojesti’ i više od 70 km dosega, što dokazuje da ljeti može prijeći za trećinu duži put nego kada ga se vozi pri temperaturama bližima nuli. Koliko točno zima utječe na doseg kod drugih modela električnih vozila, možete iščitati iz naše opširne tablice.