

Sunčanu Nicu proizvođači obično biraju kada se žele pohvaliti kakvim sportskim modelom ili kabrioletom pa je isprva bilo neobično da se ljudi okreću za jednom Daciom. Istina, ne u središtima Nice ili obližnjeg St.Tropeza kroz koje nas je testna ruta vodila, ali itekako na obližnjim cestama i predgrađima gdje žive ljudi koji dvaput promisle prije nego nešto kupe. Naravno, top oprema Extreme s lažnim off-road izgledom u boji terakote i činjenica da je Jogger sa 455 cm sada najveća Dacia u ponudi prilično je pomoglo stvaranju pozitivnog prvog dojma. U teoriji pak novi Jogger dolazi kao zamjena tri dosadašnja modela – karavanskog Logana MCV, putničkog Dokkera i sedmerosjeda Lodgyja.
Logično je pitanje stoga, što je uopće novi Jogger – karavan, SUV ili monovolumen? A odgovor je posve u stilu Dacije sasvim jednostavan, crossover. Još i više, Dacia u punom smislu, jer čak i u top varijanti s maksimalnih 144 tisuće kuna znate da bolje ne možete proći. Što onda nedostaje? Dizel, automatik, opcija pogona na sve kotače te najviše moderni sustavi pomoći budući da priča otprilike završava s kočenjem u nuždi i nadzorom mrtvog kuta. No, krenimo od početka.
Lagano, ali bez opcije 4×4
Osnovu čini modularna platforma CMF-B na kojoj nastaju modeli poput Sandera ili Clija, brižljivo ojačana i prilično produžena za ovu priliku. Naravno, uz pokoje ograničenje poput nešto mogućnosti vuče prikolice do 625 kg (1200 kg kočene) u odnosu na uobičajenih 750/1500 kg odnosno već spomenutog izostanka pogona na sve kotače. Za potonje nam je iskreno žao, jer s ozbiljnih 20 cm odmaka od tla i tradicionalnu mekoću na makadamu u najmanju bi ruku dobili savršeni Subaru Outback ili Volvo XC70 za siromašne. Inače politika rastezanja manjih platformi inače nije rijetkost u autoindustriji niti je to Dacijina ekskluziva. Škoda to primjerice već dulje vrijeme vrhunski eksploatira, a dobar je primjer i nedavno predstavljeni bratski joj VW Taigo. U konačnici, cilj Dacijinih inženjera bilo je dobiti što manju masu vozila, što početnih 1,2 tone posve opravdava.
Uštede ekonomskog tipa odnose se na korištenje zajedničkih dijelova, pa uz LED-farove, masku i haubu preuzetih od Sandera, i u kabini nalazimo identične elemente poput volana ili instrumenata. Jednostavnost u slučaju Dacije nije nužno loša što potvrđuju klasične komande klime i ostalih najvažnijih funkcija no u slučaju multimedije je moguće uštedjeti korištenjem vlastitog mobitela kao zaslona. U suprotnom je tu 8-inčni zaslon s vrlo jasnom strukturom izbornika i brzim reakcijama što nije uvijek slučaj kod preambicioznih infotainment sustava. Već uobičajeno u unutrašnjosti prevladavaju tvrde plastične obloge koje nisu nužno neugodne na pogled pogotovo kada u višim opremama dolaze presvučene tkaninom i s aluminijskim umetcima.
Kompaktno izvana, raskošno iznutra
Mekana sjedala možda ne nude previše bočne potpore no relativno su udobna i za duža putovanja, a svakako pružaju dobar pogled budući da je svaki red podignut u odnosu na onaj naprijed – drugi za 5,5 cm, opcionalni treći za 2,5 cm. Štoviše, u Joggeru je, za razliku od Lodgyja, ostavljena udubina za stopala koje je moguće komotno podvući pod sjedala pa i 190 cm visoki putnici imaju dovoljno mjesta za koljena iza. Činjenica da to vrijedi i za treći red, u pravilu rezerviran za djecu, svrstava Daciu Jogger među zanimljivije modele kada je u pitanju prijevoz velikih obitelji ili većeg broja putnika. Naravno, s trećim redom u funkciji prtljažnik nudi tek 160 l (212 l do vrha naslona) no kada su nasloni preklopljeni (565/699 l) ili posve uklonjeni (696/820 l), situacija postaje značajno bolja.
Dobrim vijestima tu nije kraj. Naime, svako pojedinačno sjedalo u trećem redu teži samo 10 kg i lako se uklanja dok se od opreme Comfort (druga po redu) nude modularni krovni nosači koji se jednostavno prebacuju iz uzdužnog u poprečni položaj te su spremni ponijeti dodatnih 80 kg. Drugi red sjedala nudi asimetrično preklapanje naslona (60:40) što znači da je sa suvozačkim sjedalom pomaknutim maksimalno naprijed moguć utovar predmeta do dva metra odnosno metar i pol ukoliko se cijelo sjedalo preklopi prema naprijed.
U svakom slučaju, ukupan volumen prtljažnika (do krova) iznosi 2094 l (2085 l sa 7 sjedala) što nadmašuje čak i Škodu Superb. Praktičnih odlagališta dostupna su na svakoj poziciji, a broje ukupno 23 litre. Nažalost, zbog posljedično veće mase u Daciji se nisu opredijelili za preklopno suvozačko sjedalo koje bi još više naglasilo praktičnost Joggera. Također, samo dva sjedala u drugom redu s isofix priključkom možda će biti (pre)malo obiteljima s više djece.
Hibrid stiže
Kod motora, Jogger nudi dvije opcije, obje turbo benzinske nastale iz istog jednolitrenog trocilindarskog bloka. Naše će kupce svakako više zanimati poznata kombinacija benzin/plin (LPG) sa spremnikom plina (40 l) na mjestu rezervnog kotača i nešto snažnijim performansama s pogonom na plin (100 KS/170 Nm) nego na benzin (90 KS/160 Nm). Čak i u varijanti sa sedam sjedala ubrzanja su solidna (12,9 s od 80 do 120 km/h u 5, stupnju) iako bi pod punim opterećenjem te brojke treba uzeti s rezervom. Jasno je da sportske aspiracije nisu prioritet pa je važnije da Jogger u svim situacijama ostaje siguran i drži naginjanje karoserije pod kontrolom.
Ne treba zaboraviti da ipak govorimo o 20 cm odmaka od tla (što je za većinu gradskih SUV-ova nedostižna brojka) i visokoj točci težišta. Zahvaljujući velikom međuosovinskom razmaku dojam u vožnji je udobniji nego u Sanderu iako su kod kratkih poprečnih neravnina ili većih rupa udarci primjetni. Lagani upravljač djeluje pomalo indiferentno, ali to, kao i uvijek prisutna zvučna kulisa trocilindraša, je zapravo samo manji kompromis na kojeg rado pristajemo. Usprkos laganoj karoseriji rado bi imali opciju provjerenog dizelskog 1,5 dCi s više momenta, no u Daciji su odlučili ići drugim putem pa iduće godine stiže hibridni E-Tech iz Clija (145 KS) s automatikom kao bonusom.
U međuvremenu, tu je druga benzinska opcija, novo razvijeni 1.0 TCe sa 110 KS i 200 Nm kojeg smo imali prilike upoznati u Renault Meganu. Zahvaljujući izravnom ubrizgavanju reakcije na papučici su kudikamo brže, a ubrzanja gotovo dvije sekunde kraća. Čak je i testni prosjek na istoj dionici (cca 110 km) od 5,7 l ispao vrlo prihvatljiv iako na račun manje cijene plina po pitanju troškova ima malo šanse pored LPG (ECO-G 100) varijante s prosjekom od 9,2 l plina. U svakom slučaju, doplata za agilniji TCe 110 iznosi 4500 kuna, a kao bonus vam ostaje rezervna guma.
Zaključak
Dacia je toliko povoljna u odnosu na druge da početnu opremu bez klime ili upravljača podesivog po dubini niti ne gledamo. Jer, baš poput Stepwaya kod Sandera, tako i top oprema Extreme s off road natruhama vizualizira ono najbolje kod Joggera. Da, sjedala bi mogla biti malo udobnija, buka pri višim brzinama niža, a pokoja sitnica dorađenija. No takvi detalji sigurno neće odvratiti one kupce koji traže maksimalnu prostranost unutar kompaktnih dimenzija, prihvatljive vozne osobine i solidnu opremu bez potrebe za ulaskom u dužničko ropstvo. Mi i dalje žalimo za dizelom i pogonom 4×4.