Cupra Formentor 1.4 e-Hybrid DSG VZ – Snagator mekog srca

Marka Cupra je s Formentorom lansirala svoj prvi samostalni model. Nakon top-modela sa 310 KS, na test nam je stigla i plug-in hibridna inačica pogonjena 1,4-litrenim TSI-jem

Da utvrdimo gradivo. Prvi samostalni model marke Cupra temelji se na najnovijoj verziji MQB-platforme. Formentor je dug 4,55 metara, širok 1,84 te visok 1,51 metar, što znači da se u modelskoj hijerarhiji podiže stepenicu iznad Atece (duži devet cm). Međuosovinski razmak također je veći – 2,68 metara (Ateca 2,64 metra) – što obećava mnogo prostora u unutrašnjosti. I doista ga ima, barem kada je prvi red sjedala u pitanju, dok u drugom forma sportskih sjedala pomalo ograničava putnike u predjelu koljena. Ništa alarmantno, rekli bismo.

Kada smo se već zavukli u unutrašnjost Formentora, recimo da je ispred nas vrlo atraktivan kokpit koji u predjelu instrumenata nudi brojne mogućnosti individualizacije. Formentor je ovaj dio, naravno, preuzeo iz aktualnog Leona, uz razliku nekih karakterističnih grafika. Za razliku od top-izvedbe koja se pokreće na upravljaču (Cupra-gumb), plug-in hibridna verzija ima on/off prekidač na središnjoj konzoli, odmah ispred polugice mjenjača. Nakon kratkog razdoblja privikavanja, ikone na središnjem zaslonu (10,25-inča) zapravo ne ostavljaju otvorena pitanja. Naravno, pod uvjetom da se pomirite s izostankom tipki za pojedine funkcije.

Pitoma i ugodna u svakodnevici

Kao plug-in hibrid, španjolski SUV-coupe kombinira benzinski 1,4 TSI sa 150 KS, elektromotor i litij-ionsku bateriju od 12,8 kWh. U nešto slabijoj varijanti, e-stroj pridonosi sa 85 kW, tj. 115 KS, što rezultira izlaznom snagom sustava od 150 kW (204 KS). U nešto moćnijem Formentoru PHEV – kakav je stigao kod nas na test, a nosi sufiks VZ (V kao ‘veloz’ što na španjolskom znači brz; početna cijena od 311.021 kune) – električni doseg se smanjuje na 52 km, dok okretni moment od 400 Nm ostaje identičan. Međutim, sve ostale vrijednosti se poboljšavaju. Električni motor ovdje pruža podršku sa 100 kW (136 KS), zbog čega izlazna snaga sustava iznosi 180 kW, tj 245 KS. Dakle, snažniji plug-in hibrid ima jednake vrijednosti kao i, primjerice, Škoda Octavia RS koju smo testirali početkom ove godine ili VW Golf GTE.

Unatoč korpulentnoj figuri, plug-in hibridna Cupra je u svakodnevnom životu vrlo pitoma i ugodna. Položaj sjedenja na prednjim sportskim sjedalima (serija) je nizak kao u sportskom kompaktu (VW Golf GTE), ali zahvaljujući suptilno podignutom stražnjem naslonu stvara se dojam da sjedite nešto više no što ste inače naviknuli. Riječ je o ambijentu koji se u ovome automobilu osjeća potpuno prirodno. Prirodna je i preglednost, koja ni u jednom vozilu ovog koncepta nije bajna pa dobro dođe kamera za vožnju unazad (serija). Isto tako, plug-in hibridna izvedba uobičajeno sa sobom donosi manji volumen prtljažnika (345 litara) što Formentor, primjerice, spušta na razinu jednog VW Pola.

6,8 l/100 km i 22,1 kWh/100 km

Formentorov domaći teren su gradske ulice, ali i otvorena magistrala. Vožnja na struju održava se do brzine od 140 km/h što je više no dovoljno za svakodnevicu. U suzdržanom ophođenju s pedalom gasa, tiho i ugodno će na struju prevesti 47 km (rezultat na testu) što nije daleko od deklarirane vrijednosti (52 km). Hibridni pogon pak, ne odgovara žustrom sportskom tempu koliko god sama pojava automobila to davala za naslutiti. Naime, želite li iz njega iscijediti posljednju kap znoja, 1,4-litreni benzinski motor će zvučati napeto i uporno će kasniti.

Raspodjela snage između elektromotora i motora s unutarnjim izgaranjem u tom slučaju gubi jasnu nit razdvajanja, a u nekim režimima ćete imati osjećaj kao da ga vrtite u prazno. S druge strane, nježan stil vožnje nagradit će vas potrošnjom od malo iznad pet litara na 100 km. Prosjek testa, od čega je najviše bilo gradske vožnje i autoceste, na kraju je iznosio vrlo korektnih 6,8 l/100 km, dok smo u e-modu zabilježili prosjek od 22,1 kWh/100 km, što je tipična vrijednost plug-ina.

Tehnički podaci

Cupra Formentor 1.4 e-Hybrid DSG VZ

Karoserija
DxŠxV 4550 x 1839 x 1511 mm, međuosovinski razmak 2680 mm, prtljažnik 345 l, masa praznog 1629 kg, nosivost 491 kg

Motor
Četverocilindarski, benzinski s turbopunjačem, obujam 1395 ccm, snaga 110 kW (150 KS) pri 5000-6000 o/min, okretni moment 250 Nm u rasponu 1550-3500 o/min, elektromotor snage 85 kW i okretnog momenta 330 Nm, baterija kapaciteta 12,8 kWh, ukupna snaga sustava 245 KS

Prijenos
Automatski mjenjač DSG sa šest stupnjeva, pogon na prednje kotače

Performanse
Ubrzanje 0-100 km/h……………7 s
Najviša brzina……………………..210 km/h

Potrošnja
Deklarirano………………………1,4-1,6 l/100 km
Deklarirani e-doseg……………………..52-55 km
Potrošnja na testu (prazna baterija)…..6,8 l/100 km
E-doseg na testu…………………………….47 km

Konkurenti
Peugeot 3008 Hybrid 225 GT Pack od 369.900 kuna, Opel Grandland Hybrid od 305.300 kuna, Hyundai Tucson PHEV 1.6T Style od 301.900 kuna

Cijena
Početni model……………….311.021 kuna
Testni model………………… 355.094 kune

Ocjena
PLUS: bogata oprema u seriji (plug in izvedba), sjedala, potrošnja na testu
MINUS: žustar tempo vožnje, smanjen obujam prtljažnika