BMW X3 i X4 (2024.) – Posljednji svoje vrste
Četvrta generacija X3 vrlo vjerojatno će biti i posljednja koju će pogoniti motori s unutarnjim izgaranjem. Iako će BMW-ov SUV ponovno porasti u dimenzijama, za očekivati je da će se raditi o finom brušenju modela a ne revoluciji
“Za početak, planiramo kompaktnu limuzinu u formatu serije 3 i odgovarajući sportski SUV.” Prema Oliveru Zipseu, šefu BMW-a, riječ je o segmentu koji je srž marke i kreira velike količine u prodaji. Upravni odbor je krajem lipnja odobrio dizajn prvih dvaju modela koje tvrtka naziva NA0 i NA5. “Za 26 mjeseci počet ćemo proizvodnju prvih predserijskih vozila u našoj novoj tvornici u Mađarskoj. Planiramo i brzo uvođenje daljnjih modela. To znači da će ‘nova klasa’ (‘New Class’) činiti više od polovice naše prodaje do kraja desetljeća”, dodaje Zipse.
Šef BMW-a u izvješću je također rekao “…da ćemo vrlo vjerojatno u ‘novoj klasi’ vidjeti i gorivne članke u serijskoj proizvodnji. Vodik kao izvor energije igrat će važnu ulogu u mnogim regijama svijeta.” Dakle, BMW je otvoren prema toj novoj tehnologiji.
BMW trenutačno radi s dvije arhitekture: ‘Cluster Architectureom’ (CLAR) za platforme s pogonom na stražnje kotače i s uzdužno postavljenim motorima (opcija pogona na sve kotače) te UKL-platformom za vozila s pogonom na prednje kotače s poprečno ugrađenim motorima te opcijama pogona na sve kotače (Serija 1, Serija 2 Active Tourer, X1, Mini). Električni modeli kreirani su na istim platformama (iX3, i4, nadolazeći iX1, i5 te i7). Bez obzira na princip pogona (uključujući plug-in hibride), to omogućuje uglavnom paralelnu proizvodnju na istim proizvodnim linijama, ali isto tako zahtijeva visoku razinu napora u razvoju bez mogućnosti potpunog iskorištavanja svih prednosti ‘paketiranja’ električnog pogona.
BMW je za i5 i i7 revidirao platformu CLAR i uključio električni pogon od samog početka. Podvozje je sada toliko fleksibilno da može nositi ili veliku bateriju (do dobrih 100 kWh kao u i7) ili ispušne sustave i kardane za dizelske ili benzinske pogonske sklopove. Izuzetak je iX, koji se temelji na čisto električnoj platformi koja se ne nalazi ni u jednoj drugoj seriji. Međutim, ideje ili komponente iz iX-a trebale bi svoj put pronaći i u novu arhitekturu.
A novu arhitekturu karakteriziraju tri aspekta – potpuno redefinirana IT i softverska rješenja, novorazvijeni električni pogon i nova generacija baterija te cjelokupni sustav održivosti tijekom životnog ciklusa. Arhitektura vozila trebala bi postaviti standarde u digitalizaciji i biti “…beskompromisno optimizirana za električne pogone”. Kako bi se iskoristile sve prednosti koje električni pogon nudi, ova arhitektura ne bi trebala biti prikladna za ugradnju motora s unutarnjim izgaranjem, kako je prvobitno planirano.
‘Nova klasa’ je stoga dosljedno razvijana za električni pogon i trebala bi moći nositi elektromotore na prednjoj i stražnjoj osovini ili obje. No čak ni tada BMW ne želi potpuno odustati od motora s unutarnjim izgaranjem. Jer Bavarci žele moći nastaviti opsluživati tržišta na kojima električna mobilnost još nije zauzela sveopće uporište, primjerice i stoga što infrastruktura još uvijek nije dovoljno razvijena. Šef BMW-a Zipse naglasio je da kupci još uvijek imaju priliku dobiti pogon kakav žele. Međutim, kupci motora s unutarnjim izgaranjem neće dobiti automobil na platformi ‘New Class’. BMW će im vjerojatno ponuditi moderniziranu verziju arhitekture motora s unutarnjim izgaranjem naziva CLAR II.
No pored svih tih silnih planova s novim tehnologijama, BMW i dalje želi razvijati motore s unutarnjim izgaranjem. Nova generacija BMW-a X3 vladat će ovim poglavljem, a na tržište stiže tijekom 2024. godine. Temelji se na dizajnu nedavno predstavljenog BMW-a X1. Iz prvih špijunskih fotografija kamufliranog modela koje smo mogli nedavno vidjeti naziru se nešto manji bubreg, niži farovi te modificirani branici i usmjerivači zraka. Osnovne linije modela ostale su iste – kockasti dizajn, čiste površine, naglašeni blatobrani i kratki prevjesi, dok se straga vide uska LED-svjetla. Tako to vidi i naš ilustrator Schulte, koji je uz budući X3 ponudio i viziju kupe izvedenice X4.
Općenito, BMW X3 će narasti. Interna oznaka mu je G45, a temelji se na modificiranoj CLAR-platformi koju je posudio od serije 3. Pogonit će ga benzinski i dizelski motori, kao i plug-in pogonske jedinice (M-verzije). S druge strane, iX3 (NA5) će se u sljedećem izdanju temeljiti na spomenutoj platformi ‘Nova klasa’. Unutrašnjost novog BMW-a X3 vjerojatno će se temeljiti na onoj iX-a. Veliki, samostojeći kokpit-zaslon i infotainment strše duboko u sredini, najnoviji infotainment iDrive 8 također je uključen.
BMW X3 je trenutačno dostupan u četiri benzinske verzije snage od 194 do 510 KS te tri dizelske (190 do 340 KS). 30e X-Drive sa 292 KS dostupan je kao PHEV-model.
S četvrtom generacijom bit će lansiran vjerojatno posljednji BMW X3 s motorima s unutarnjim izgaranjem. Iako bavarski SUV ponovno raste u dimenzijama, u konačnici bi trebao predstavljati samo daljnji razvoj a ne revoluciju. Zanimljivo – električni pandan modela iX3 će u novoj generaciji biti postavljen na platformu ‘New Class’.