BMW iX50 – Promjena perspektive

BMW je iX stvorio kao čisti električni automobil, ali njegova potkonstrukcija ne čini novu električnu arhitekturu. Prva vožnja u 523 KS snažnom iX50 pokazuje je li sve zajedno - vrijedilo truda

Blic-info

SEGMENT: premium električni SUV s dosegom od 600 km

TROŠKOVI: od 98.000 eura (u Njemačkoj)

POČETAK PRODAJE: sredinom studenog

KONKURENCIJA: Audi e-tron, Porsche Taycan Cross Turismo, Tesla Model X

Znajući to, zauzimanje perspektive nije lagana stvar, i to ne samo roditeljima i razvojnim psiholozima. No kome to govorimo? Danas zauzimamo nepoznatu perspektivu, sjedamo na suvozačko mjesto u BMW iX 50 i puštamo da nas voditelj projekta, Johann Kistler, vozi preko visoravni. BMW iX50 hrabro je oblikovan, E-SUV ima sličan format kao i X5, no djeluje nekako veće. U unutrašnjosti se doima kao da sjedite u X7 – sve je nekako jednako stilski osmišljeno. Nakošena nadzorna ploča i prostor ispred središnjeg grebena koji dijeli vozača i suvozača odaju dojam dodatne prostranosti, koju remeti samo mjerna oprema kod prostora za noge. Ipak, ovdje se radi o predserijskom vozilu. To ne kvari dojam visoke kvalitete koju podižu profinjena preplanula kožna sjedala s finim prošavima. Vozač gleda u ogroman dvodijelni ekran i head-up zaslon – sada biste trebali shvatiti zašto danas gledamo svijet drukčijim očima.

Na središnjem grebenu ispred odmarališta za lakat leže kontrole mjenjača i kotačić multimedije. IX nema mnogo prekidača, jasno, jer više no ikad svime se upravlja informativnim sustavom osme generacije, kojim se upravlja glasom. Pa onda govorimo – ‘Hej BMW, navigiraj do Dubrovnika’, možda i stignemo bez punjenja jer BMW iX50 obećava nevjerojatnu autonomiju od 630 km prema WLTP-u. Sustav za tek nekoliko sekundi izračunava rutu, pokazuje put s dodatnim elementima (proširena stvarnost) te predlaže zaustavljanja gdje bismo mogli dopuniti iX snagom od 200 kW na DC-punjaču. Međutim, to će funkcionirati samo ako elektronika preduvjetuje temperaturu baterije kapaciteta 106 kWh koja se nalazi između dviju osovina.

Električni SUV ne izračunava doseg na klasičan način, već nam pokazuje koliko će iznositi u sportskom režimu vožnje (300 km) i izlistava maksimalni doseg (630 km), kao i doseg prema trenutačnom stilu vožnje. Potonji se ubrzano smanjuje jer snažno pritišćemo desnu papučicu, a 2,5-tonski SUV sa 523 KS i 765 Nm kod dva sinkrona motora vrlo brzo – za samo 4,6 sekundi – stiže do 100 km/h. I tu ne staje, iX50 jednako suvereno ubrzava i do najviših 200 km/h na praznoj autocesti.

Razina 3? Dolazi kasnije

Popuštamo gas da iX usporimo na preporučenu brzinu koju nam sugerira računalo i predajemo dio upravljanja sustavima asistencije. Impresivno je koliko sigurno iX ostaje na sredini traka i otkriva druga vozila kamerama, laserskim i radarskim senzorima te ih prikazuje na zaslonu. Glatko se približava mnogo sporijem kamionu ispred nas. Pilotiranje razine 2 djeluje toliko dobro da ostaje samo pitanje zašto iX još uvijek ne ovlada razinom 3. Kistlerov odgovor: “Čeka se konačno glasanje.” Uz to, zakonodavac trenutačno dopušta samo autonomnu vožnju do 60 km/h u gustom prometu.

Ono za što je ovaj BMW već spreman jest nevjerojatna udobnost u vožnji, i to zahvaljujući svom zračnom ovjesu. SUV vozi na aerodinamički optimiziranim 22-inčnim naplatcima, ali zahvaljujući gumama – čija je unutrašnjost izolirana pjenom – lagano se kotrlja. Uho može čuti samo nježan šapat vjetra na aerodinamički zadovoljavajućem tijelu s koeficijentom otpora 0,25, jer nad Velebitom puše proljetni povjetarac, a voditelj projekta iX odlučuje se deaktivirati umjetni električni zvuk.

Prije nego što je vjetar počeo bivati sve jačim, mi skrećemo s autoputa, iX 50 odlazi na seosku cestu. Kistler prebacuje u sportski način rada, koji zateže prilagodljive amortizere, ne izazivajući pritom smetnje u strukturi ojačanoj karbonom. Zahvaljujući niskom težištu više od 600 kg teške baterije, električni gigant spretno se provlači kroz zavoje. Osjećamo li strah? Za tim nema nikakve potrebe. Čini se da ni upravljanje nije neobičan zadatak – unatoč sada četvrtastom upravljaču s upravljačkim površinama osjetljivima na dodir.

Duge dionice nizbrdica sada odgovaraju iX50, on dovoljno snažno ‘koči’, odnosno regenerira bateriju u B-načinu vožnje da i ne pritišćemo papučicu kočnice. Bavarci inače ne preferiraju korištenje pedalica kojima bi vozač sam određivao koliko snažno želi vršiti rekuperaciju. „iX bio trebao pametno znati koliko mu treba“, govori Kistler.

Tko god se odluči za novi BMW-ov e-SUV, morat će iskeširati gotovo 100 tisuća eura kada započne prodaja u studenom (U Njemačkoj). Inače, električni SUV proizvodi se u Dingolfingu na istoj liniji kao i serija 7 i 8 s konvencionalnim pogonom. Da bi se to omogućilo, vjerojatno je bila potrebna i promjena perspektive.

ZAKLJUČAK:

Nakon vožnje iX se zaista ne doima kao da je riječ o predseriji. Impresionira sjajnim električnim pogonom, ogromnom količinom prostora, visokom udobnošću ovjesa te nizom prikladnih dodataka za što bolju ergonomiju. Cijena? Odgovarajuće visoka.