

Možda je u sljedećim rečenicama rečeno sve što se o električnim vozilima ima za reći. Primjerice, vozili smo se od Zagreba do Splita i nakon 385 km putno računalo pokazivalo nam je 35 posto preostale napunjenosti baterije te oko 165 km mogućeg dosega. Prosječna potrošnja kretala nam se oko 23 kWh/100 km, što bi u energetskom preračunu iznosilo oko 2,5 litara dizela. A trebali bismo, kada testiramo električna vozila, češće provlačiti ovaj kontekst. Jer ono što je putovalo preko Gorskog kotara i Like nije ekonomično vozilo već punokrvni luksuzni SUV sa 385 kW snage. Možete se sada baviti matematikom i računati do mile volje – ovdje se radi o nevjerojatnoj individualnoj električnoj mobilnosti.
S novim i-Driveom
Dan je započeo s mnogo sunca dok se uspinjemo prema planinskom dijelu. Među crnogoricom bezbrižno i tiho krstarimo bijelim BMW-om s već spomenutih 523 KS ili – ako vam je draže – 385 kW. Na prvi pogled električni SUV dojmi se manjim nego što zaista jest. Pogled u prometnu dozvolu otkriva da se radi o automobilu kategorije X5, dugom gotovo pet metara i visokom nešto manje od 1,70. Dizajneri su modelirali referencu na i3 kod stražnjih krovnih nosača, što je svakako zgodan detalj.
Uostalom, iX donosi petu generaciju BMW-ovog električnog pogona, koji se u osnovi vraća na i3 i njegove prethodnike – Mini E i BMW Active E. U iX -u, motori su raspoređeni po jedan za svaku osovinu, prvi sprijeda s vršnom snagom od 190 kW te jedan u malo drugačijoj konfiguraciji sa 230 kW na stražnjoj osovini.
Zajedno dva E-motora mogu osigurati okretni moment sustava od 765 Nm. Baterije za skladištenje energije su široke 14 cm i sastoje se od jedanaest modula sa 500 ćelija, koje se nalaze između dviju osovina i motora. Baterija tako nudi neto energetski sadržaj od 105,2 kW, što je prema WLTP-u dovoljno za do 630 km – vrijednost koja nikako nije u zamišljenom rasponu s razumno ekonomičnim stilom vožnje.
No kada prvi put uđete u iX, ne morate znati ništa od ovog. Tu vas okružuje moderan interijer u gotovo lounge-atmosferi, koja se čini vrlo udaljenom od naglašene jednostavnosti i3. Ovdje dominira kombinacija zaslona s instrumentima i središnjeg monitora, koji se proteže u širokom luku ispred vozačeva sjedala. Ispred dva zasebna odmorišta za ruke u sredini nalazi se konzola s integriranim upravljačkim ‘otokom’. Na njemu se pak nalaze gumb za pokretanje, mjenjač i iDrive kontroler, dakle gotovo sve što vam je potrebno za uživanje u električnom modelu iz Bavarske.
Gotovo na razini 3
Novi operacijski sustav 8 karakterizira, između ostalog, transparentna kontrola okretanja koja u svakom slučaju ne predstavlja nikakav napredak u smislu rukovanja i intuitivnosti. Operacijski sustav iX pokušava što više sakriti koliko je različitih tehničkih procesa u vozilu. To znatno pojednostavljuje rad. Na primjer, mobilni telefon se može brzo i jednostavno povezati. Ruta do međuodredišta vijuga preko monitora, izvan jutarnje magle lebdi nad planinskim vrhom. Unutrašnjost je prostrana i prozračna, preglednost je izvrsna, a pojačan promet unutar turističke sezone se zasigurno lako podnosi.
Poglavito jer iX većinu toga radi sam. Adaptivna regeneracija omogućuje odgovarajuće usporavanje na raskrižjima ili u gušćem prometu. BMW iX bi se trebao moći autonomno voziti na razini 3, a osobito kada se nalazite u gradskom prometu, on to čini poprilično uvjerljivo. Pet kamera, pet radara i dvanaest ultrazvučnih senzora trajno nadziru okolinu i vozaču nude više ili manje diskretnu podršku – primjerice, tijekom vožnje, regeneracije, zadržavanja u traci ili parkiranja.
Jedan od sustava koji vas podržava tijekom vožnje je ‘Driving Assistant Professional’ (oko 1700 eura), koji kombinira funkcije aktivnog tempomata i držanja smjera te održavanja vozila u traci. Isti se može aktivirati pritiskom na gumb na lijevoj strani upravljača.
U gradu imamo dovoljno vremena da isprobamo sve sustave ugrađene u automobil, ali vrijeme je da odemo na autocestu. Prometa je sada manje pa možemo isprobati međuubrzanja. Sve djeluje vrlo nadmoćno nad ostalim sudionicima na dionici između Dugopolja i Skradina. Ne možemo voziti brže od 200 km/h jer nam to ovaj BMW ni ne dopušta, no dojam je svakako da bi mogao biti znatno brži.
Zapanjujuće agilan
Tipična značajka BMW-a – okretni moment se ne oslobađa poput erupcije vulkana nad vozilom i putnicima, postupno se razvija pritiskanjem papučice gasa. Ali ne toliko impresivno, gotovo kao da želi simulirati isporuku snage vrlo, vrlo moćnog motora s unutarnjim izgaranjem. Zatim ponovno silazimo na magistralnu cestu prema sjeveru, uživamo u vožnji između polja, brda i sela. IX se pokazao zapanjujuće agilnim, iako tu pomaže i standardno aktivno upravljanje. Dvoosovinski zračni ovjes može pokazati svoje talente na manje održavanim dionicama te pokazuje iznimno značajnu razinu udobnosti pri putovanju.
Nazad smo stigli prebrzo, a željeli bismo još. Ovakvim električnim BMW-om moglo bi se krenuti i na vrlo ozbiljna, duga putovanja. Uostalom baterija nikako da se isprazni.
ZAKLJUČAK:
Ovako se može putovati na struju! Prostranost, udobnost ovjesa, luksuzni ambijent. Na kraju, asortiman iX-a je uvjerljiv, ali očito određuje i njegovu visoku cijenu. U Hrvatskoj starta od 663.933 kuna (xDrive40), odnosno 840.065 kuna (xDrive50)
Tehnički podaci
Karoserija
SUV s pet sjedala, D x Š x V 4953 x 1967 x 1696 mm, međuosovinski 3000 mm, prtljažnik 500-1750 litara, masa praznog/nosivost 2585/560 kg
Podvozje
Dvostruka poprečna ramena/zračni ovjes sprijeda, miltilink/zračni ovjes straga, diskovi sprijeda i straga, gume 235/60 R20
Motor
Po jedan sinkroni motor elektromotor na prednjoj i stražnjoj osovini, najviša snaga sprijeda/straga 190/230 kW, okretni moment sprijeda/straga 365/400 Nm, snaga sustava 385 kW (523 KS), okretni moment (sustav) 765 Nm, litij-ionske baterije, kapacitet bruto/neto 111,5/105,2 kWh, snaga punjenja DC (CCS) 195 kW
Prijenos
Na sve kotače, kruti prijenos
Vozne osobine
0-100 km/h 4,6 s
Najviša brzina 200 km/h
Potrošnja – ukupno (WLTP) 19,8 kWh/100 km
Doseg (WLTP) 630 km
Cijena (iX xDrive50) od 840.065 kuna