

BLIC INFO
SEGMENT: potpuno električne poslovne limuzine
TROŠKOVI: i5 eDrive40 (340 KS) od 73.750 eura, i5 M60 xDrive (601 KS) od 104.562 eura, i7 M70 xDrive (659 KS) od 186.625 eura, 520d (197 KS) od 66.867 eura
KONKURENTI: Mercedes EQE i EQS, Nio ET7
Dok s velikom dozom respekta hodamo oko impozantnog i7 M70 xDrive, obavijenog zagrebačkom jutarnjom maglom ispred salona Tomić&Co., brzo se ispostavlja kako će ovo biti posebno poglavlje u vozačkim biografijama kolega novinara. Za mnoge je ovo najsnažniji automobil koji će imati prilike isprobati u svojoj karijeri – ne samo električni, već općenito. Konjica od 659 grla ne viđa se svaki dan, a ništa manje impozantnih 601 KS krije pogonska platforma modela i5 M60 xDrive. Hej, pa to je dvostruko više no što su donedavno razvijali WRC bolidi! U špaliru uredno poredanih testnih modela nalazi se i (osjetno) slabiji i5 eDrive40 snažan 340 KS, dok na začelju stoji ‘sasvim običan’ 520d koji će nam poslužiti kao podsjetnik na tradiciju, ali i sve one vrijednosti koje cijene prosječni kupci vozila s bijelo-plavim propelerom.
Golem generacijski iskorak
U povijesti BMW-ove serije 5, osma generacija (G60) definitivno je učinila najveći iskorak po pitanju tehnologije, ali i dizajna. Dobro je što su prednji bubrezi ostali u prihvatljivom formatu, ukupne proporcije su elegantne i mišićave, dok stražnji dio neodoljivo podsjeća na model E12. No, ispod klasično skrojenog odijela krije se najnaprednija tehnologija koju München može ponuditi u redovnoj prodaji. Za razliku od Mercedesa koji e-mobilnost drži u odvojenoj ladici, a modeli na posebnoj električnoj platformi nose prefiks EQ, BMW-ova strategija je drukčija.
Naime, arhitektura nove Petice podržava oba pogonska rješenja – i motore s unutarnjim izgaranjem i elektromotore. Jasno, u cijeloj priči ima mjesta i za hibride, pa možemo zaključiti da su Bavarci spremni na sve scenarije vezane uz mobilnost sutrašnjice. Petica tako može biti konvencionalna dizelska ili benzinska (s arhitekturom 48 V), plug-in hibridna s e-dosegom do 100 km, moćna sportska izvedba M5 (dolazi i kao karavan), te baterijsko-električna kada nosi oznaku i5.
Spomenuti i5 zapravo je najveća novost vezana uz generaciju G60, a dolazi u dvije varijante. Oznaka eDrive40 podrazumijeva stražnji pogon i snagu od 250 kW (340 KS), a po performansama je ekvivalent prethodnoj generaciji modela 540i. Pritom se i dobiva više automobila za novac, jer dužina je narasla na 5,06 m, a širina na 1,90 m. No porasla je i masa na 2130 kg, za što je najveći ‘krivac’ baterija kapaciteta 81,2 kWh koja se pak može puniti snagom do 205 kW (pola sata dovoljno je za punjenje od 10 do 80 posto). Tvorničko obećanje prema ciklusu WLTP iznosi 582 km i tu, barem u teoriji, nema mjesta prigovorima. Na regionalnoj prezentaciji vozili smo rutu Zagreb-Rovinj, najprije u visokom ritmu autoceste, a zatim dinamično Istarskim ipsilonom.
Nova Petica pokazala se ne samo najinovativnijom, već i najdinamičnijom dosad. Premium ozračje u interijeru svidjet će se i veganima, jer koža nije životinjskog porijekla, no oči su više fokusirane na novi plutajući ekran koji je zakrivljen prema vozaču. Onaj za instrumente ima dijagonalu 12,3 inča, dok je multimedijski još veći s 14,9 inča. Na njemu je vrlo lako pronaći punjače, odnosno odabrati BMW-ovu sugestiju gdje se zaustaviti na putu do cilja. U izborniku je i YouTube, aplikacija Bundesliga, igrice i još mnogo toga. Sve naredbe se zadaju na ekranu osjetljivom na dodir, glasovnim komandama ili putem kristalnog kontrolera iDrive, dok su fizičke tipke u potpunosti izostavljene.
Sam se prestrojava
Sustavi asistencija dodatno su unaprijeđeni, pa Petica ima sposobnost poluautonomne vožnje na autocesti. Autopilot brine o svim vozačkim manevrima do 130 km/h i pritom nije potrebno držati ruke na upravljaču, sve dok su vozačeve oči usmjerene na cestu. Promjena vozne trake? Može i gestikulacijom! Već na prvu postaje jasno, nova Petica postala je komfornija, snažnija, intuitivnija. Jasno, dodatna masa teško se skriva, ali je balans između osovina, kao i nizak centar težišta rezultirao poznatim osjećajem upravljanja bavarskom limuzinom. Ako vam električni udar i ubrzanje do stotke za 6,0 s te najvećih 193 km/h nisu dovoljni, BMW ima rješenje koje se zove i5 M60. To podrazumijeva dva elektromotora, pogon na sve kotače i najveću snagu od 442 kW (601 KS).
Osjećaj propulzije naglašeno je dramatičan jer 795 Nm katapultira do stotke za svega 3,8 s dok je deklarirani doseg također respektabilnih 516 km. No vozačku poslasticu osigurava slovo M, bez obzira na to što su ovdje u pitanju elektroni, a ne oktani. Ipak, M60 nije preambiciozan, već gleda na sport kroz neke druge naočale. Najimpresivniji je na ravnim dijelovima ceste, dok u zavojima uspijeva zadržati lakonogi karakter koliko to dopuštaju inercijske sile. Ipak je riječ o karoseriji dugačkoj preko pet metara, a s dvije osobe u kabini upravljate s vozilom ukupne mase 2,5 tone. Za one još motiviranije, BMW nudi sportske gume Pirelli koje nude više gripa i samim time veću otpornost na efekt podupravljanja/preupravljanja.
Diskutabilna rekuperacija
Na kraju, uz i5 možemo vezati i manju kritiku na račun sustava za rekuperaciju energije. Najintuitivnije rješenje bilo bi putem polugica na upravljaču, kada vozač može u svakom trenutku odrediti intenzitet sukladno konfiguraciji ceste i vlastitim preferencijama. BMW ima i funkciju adaptivne rekuperacije koja radi ovisno o brzini popuštanja pedale akceleratora, uzimajući pritom u obzir vanjske faktore poput znakova ograničenja brzine i uzbrdice/nizbrdice. Ideja je zapravo genijalna, ali u praksi se često događa upravo suprotno od onog što biste očekivali. Također, kontroverzna je i umjetno stvorena zvučna kulisa iako ju potpisuje Oskarovac Hans Zimmer. Uobičajeno digitalno mrmljanje prebacivanjem u sportski mod pretvara se u kozmičke tonove slične onima u svemirskom brodu Enterprise. Stvar osobnog ukusa, ali moglo bi se reći da je takva zvučna kulisa pomalo neprimjerena za automobil koji iskazuje toliku privrženost tradiciji.
U sedmom nebu
Uz pomoć M-odjela i7 zaista pomiče granice performansi na krilima 659 KS i putnike izvlači iz zone komfora, unatoč činjenici da je riječ o najkomfornijem modelu s bijelo-plavim propelerom. Golem međuosovinski razmak, golema baterija, golema snaga – ovakvu suverenost i kultiviranost još nismo imali prilike osjetiti. Atributi nove Sedmice odmah vas šalju u sedmo nebo, ovo je bez sumnje najviša klasa e-mobilnosti. Perjanica ponude broji 5,39 m u dužinu i pomiče jezičac vage do 2770 kg, što je definitivno superteška kategorija. Najpotentniji bavarski električar nosi oznaku M70 što podrazumijeva motor od 485 kW, najsnažniji ikad proizveden u Münchenu. Tu je i kamionskih 1100 Nm, pa možemo samo zamisliti kroz kakvu torturu prolaze četiri gume dok traje ispaljivanje do stotke u svega 3,7 s.
Pravi je to šlag na torti nakon cjelodnevnog isprobavanja palete BMW-ovih električnih modela i zapanjujuće je kako i7 M70 uspijeva ostaviti atletski dojam unatoč konceptu vozila koje to nipošto nije. A prezentacija započinje impresivno od prvog čina – vrata se otvaraju električno, presvlake sjedala su od veganske kože i kašmira, a najprivlačnije mjesto za sjedenje je ono iza suvozača. Privatni lounge uključuje i kino-ekran, u koji je najbolje gledati iz potpuno zavaljenog položaja, s ispruženim nogama. Takav luksuz rijedak je i u avioindustriji, a svakako je mirno i bez turbulencija, jer zahvaljujući zračnom ovjesu vozimo se kao na oblaku. Primjerice, prelazak preko dilatacije na vijaduktu autoceste osjetit će samo bubnjići i to kao da je netko noktom dvaput lagano kucnuo po staklu.
S druge strane, zračni ovjes pruža punu podršku za responzivnost podvozja. U tipičnim manirima M-odjela upravljač će vas brzo uvući u vozačku igru, a sustavi asistencija također će imati pune ruke posla. Svakako su od velike pomoći i zakretni stražnji kotači, no potisak je takav da će i sama struja zraka otkinuti nekoliko latica s oleandra koji raste uz cestu. I na kraju dolazimo do kamena spoticanja, odnosno očekivanog sukoba ciljeva kod ovakvih vozila.
Model i7 je rasna putna krstarica koja će svakoga razmaziti visokim komforom, no putovanje mora nužno završiti nakon 560 km. Barem nakratko, jer toliki je doseg s jednim punjenjem prema WLTP-u. Stoga je izgledno da će svaki biznismen radije biti vožen u neznatno slabijem, ali i 30.000 eura povoljnijem hibridnom modelu M760e koji ne ovisi o infrastrukturi punjača. Jer takva komocija na duljim putovanjima ipak nema cijenu.