Baterije u Porscheu – Vijek trajanja, održavanje, popravak? Evo odgovora
Većina debata o električnim automobilima počinje i završava s baterijama. Koliki doseg nude? Kako utječu na dinamiku vožnje? Jesu li sigurne prilikom sudara? Koliki im je vijek trajanja? Složenost ovog tehničkog sklopa iznimno je visoka, a odgovore na neka pitanja pokušali su dati u Porscheu
Kapacitet baterija ograničen je kako dimenzijama tako i masom same baterije te stoga od proizvođača traži mnoga kompromisna rješenja. Konkretno, želi li se nauštrb dosega (i veće mase) odreći vozne dinamike? Porsche u rješavanju ovog izazova ima uobičajen, pionirski pristup. Analizirao je prioritete i način korištenja svojih automobila kako bi mogao identificirati idealnu veličinu baterije koja postiže ravnotežu između onog što se često naziva oprečnim zahtjevima. Da, kupci Porschea cijene dinamično iskustvo u vožnji, ali u isto vrijeme očekuju i da njihova vozila brzo prelaze velike udaljenosti uz kratko vrijeme punjenja. No Porscheove interne statistike pokazuju da većina kupaca vozi manje od 80 km dnevno, a približno 80 posto putovanja unutar tjedan dana iznosi manje od 450 km.
Postulat zlatne sredine
Generalno vlada mišljenje da je velika baterija baza za iznimne dinamičke performanse. Porsche je simuliranom vožnjom na Nordschleifeu došao do spoznaja koje se kose s ovom pretpostavkom. Naime, virtualni Taycan Turbo S s baterijom od 85,1 kWh i ukupnom masom od 2419 kg može prevesti krug za 7:39,5 minuta.
Smanjivanjem kapaciteta baterije na 70 kWh ukupna masa vozila pada na 2310 kg, a Taycanu je bilo potrebno dodatnih sedam desetinki da odvozi krug. Manja masa vozila omogućuje ubrzanje od 0 do 100 km/h za 2,9 sekundi, što je 0,02 sekunde brže od referentnog vozila, ali s ovom konfiguracijom Taycanu je potrebna 9,51 sekunda da dostigne 200 km/h, što je oko osam desetinki sporije. Ovi izračuni pokazuju da ukupna ušteda u masi ne kompenzira smanjenu snagu baterije.
Nasuprot tome, baterija od 100 kWh dodaje vrlo uočljivih dodatnih 107 kg ukupnoj masi vozila. Unatoč snažnijoj bateriji, vrijeme kruga se povećava na 7:42,4 minute, za ubrzanje od 0 do 100 km/h potrebne su 3,04 sekunde, a od 0 do 200 km/h – 9,71 sekunda. Utjecaj mase postaje još jasniji s baterijom od 130 kWh, čime se ukupna masa vozila povećava na čak 2743 kg. S ovom konfiguracijom vrijeme kruga se povećava na 7:48,2 minute, ubrzanje od 0 do 100 km/h traje 3,28, a do 200 km/h 20,48 sekundi. Dakle, Porscheovi testovi ukazuju da baterija srednje veličine pruža najbolju dinamiku vožnje te je kao takva – optimum kompromisa.
Osam godina ili 160.000 km
Najveće skepse kod široke publike u konačnici ipak izaziva vijek trajanja baterije. Često se vole povlačiti paralele s baterijama u smartphoneovima, no situacija je ovdje ipak malo drugačija. Naime, tvorničko jamstvo koje Porsche daje na baterije u Taycanu je osam godina ili prevezenih 160.000 km (što prije nastupi). Isto tako, ako baterija tijekom vremena u tom razdoblju oslabi, jamstvom je pokriven i njezin servis, odnosno popravak. U principu to izgleda otprilike ovako. U okviru redovitog servisa koji dolazi svake dvije godine ili nakon prevezenih 30.000 km (30 posto manje radova no na klasičnom redovitom servisu), posebno osposobljen tim u certificiranim Porscheovim centrima s posebnim alatom brine se za održavanje i kontrolu sklopova električnog Taycana.
Ako takvog centra pak nema u blizini vlasnika Porschea, tada će se servis ugovoriti putem posebnog mobilnog Porscheovog ‘High Voltage Huba’ (HVH). Porsche je ujedno definirao tri razine kvalifikacije novih zanimanja u svojim servisima – kvalificirani električari, visokonaponski tehničari i visokonaponski eksperti. Kvalificirani električari imaju baznu kvalifikaciju koja im omogućuje obavljanje standardnih reparatura visokonaponskih vozila (izmjena kotača i guma, kočnica i sl.). Visokonaponski tehničari su pak obučeni za rad na vozilima koja su isključena iz napona, te su upoznati s klasifikacijom litijevih baterija. Visokonaponski eksperti imaju najvišu razinu kvalifikacije u Porscheovom centru i jedini su kojima je dopušteno obavljati radove unutar visokonaponskih baterija, rukovati njima u slučaju da imaju grešku u izolaciji te pripremiti ove vrste baterija za daljnji transport.
Mijenja se modul a ne cijeli paket
Porsche je stava da se baterija zadržava u vozilu tijekom njegova cijelog ‘radnog vijeka’. Reciklaža baterije dolazi u obzir samo ako je vozilo bilo potopljeno (ne želi se ulaziti u rizik) ili je karambolirano. Dakle, umjesto zamjene kompletne baterije, ona se u slučaju kvara ili pada kapaciteta rastavlja, a sporni baterijski modul (ukupno ih je 33 u paketu Performance) se zamjenjuje. Upravljačka jedinica pak bilježi potencijalni pad kapaciteta modula i o tome obavještava vozača na instrumentima. U tom slučaju da bi došlo do modula treba najprije demontirati bateriju iz vozila i postaviti je na radni stol.
Za taj je proces Porsche predvidio šest radnih sati. Potom se skida zaštitna ploča – koja ukupno broji 160 matica – te se na kraju uklanja posebnim, vibrirajućim alatom. Zašto? Baterijski članci su u kućištu hermetički zaštićeni od vanjskih utjecaja (prodora vode), pa je logično da takvu ploču treba ‘istiskati’ iz žlijeba. Nakon toga je sve vrlo jednostavno, jer se moduli mijenjaju poput baterija u prijenosnom računalu ili ručnoj svjetiljci.
A koliko sve to košta? Ovo će pitanje dobiti na važnosti jednoga dana kada se pojave rabljeni Taycani čija je baterija izašla iz jamstvenog roka. Cijena baterijskog modula je u ovom slučaju bezazlena, a trošak se zapravo svodi na radne sate u servisu. Radnja koju smo opisali po Porscheovu normativu traje 40 radnih sati što bi u Njemačkoj konkretno koštalo oko 6000 eura. No kao što smo rekli, za bateriju vrijedi jamstvo od osam godina, a na isteku toga vremena bi prema Porscheovim navodima – pod uvjetima pravilnog rukovanja – mogla oslabjeti tek deset posto.