

Preporuka za kupnju zapravo bi trebala poslužiti da se ukaže na moguće slabosti nekog modela automobila. No ponekad morate ići malo dublje kako biste barem nakratko obuhvatili nedostatke pripadajuće kategorije vozila. U slučaju SUV-a, prst upozorenja svakako se može usmjeriti prema poglavlju veće mase, veće čeone projekcije, težih kotača te njihova generalnog utjecaja na dinamiku vožnje i potrošnju.
Ako sve to nije dovoljno da vas se odgovori od povišene pozicije sjedenja, tada biste trebali na sam vrh popisa favorita staviti Audi Q5. Najbolja je druga inačica, ona koja se proizvodi od 2017., a stilizirana je malo oštrije od svoga prethodnika. Osim toga, ispušni plinovi su pročišćeni prema standardu Euro 6 (čak i kao dizel), što vas neće ograničavati u slučaju vožnje po inozemstvu (ulazak u centar grada i posebne zone). Tehničku bazu čini modularna uzdužna platforma (MLB evo) druge generacije. Svatko tko voli uspoređivati popise rezervnih dijelova, otkrit će da postoji visoka razina podudaranja s Audijem A4 (model B9).
Ovaj bliski odnos daje nadu, jer se limuzina srednje klase smatra posebno solidnim predstavnikom svoje vrste. Rabljeni Audi Q5 koji možete vidjeti na fotografijama priprema se ostaviti baš takav dojam. Teško je povjerovati, ali legendarni crni 2.0 TDI zapravo je prešao 200.000 kilometara od prve registracije u kolovozu 2017. godine. No osim poklopca motora koji izgleda kao da je pjeskaren, zapravo ništa ne upućuje na to. Čak ni iznutra, kožni volan ili prekidači ne ostavljaju dojam potrošenosti.
Kontrole automatskog klima-uređaja još uvijek tako fino škljocaju da ih želite stalno okretati. Tik, tik, tik… Čini se da pet puta oko svijeta nije smetalo ni karoseriji, jer sva se vrata glatko zatvaraju. Jedina buka koja ostaje na neravninama na cesti je škripanje kože jedne po drugoj. Ne govorimo sve ovo bez razloga, već da bismo potencijalne kupce upozorili da je riječ o modelu koji očito ‘trpi’ skidanje (stotina tisuća) kilometara. Stoga oprez, dobro provjerite povijest održavanja vozila.
Problematična stražnja osovina
No daleko od toga da Q5 nema ni nedostataka. Mnogi se vlasnici žale na neodređene zvukove koji dolaze iz predjela vrata, koji najvjerojatnije mogu biti uzrokovani trljanjem gumenih brtvila jedno o drugo. Opcijski stakleni panoramski krov također je jedan od uobičajenih sumnjivaca, a ni na Q5 nije iznimka. Naš fotomodel je ostao pošteđen takvih manira, iako njegova oprema daje razloga za mrštenje. Tko, molim vas, naručuje Q5 s najslabijim dostupnim motorom i ručnim mjenjačem, ali s druge strane trpa u njega kožna sjedala, potpuno digitalni kokpit i razne sustave pomoći sve do kamere od 360 stupnjeva? Cijena iz oglasa – u njemačkom autosalonu – iznosi 23.000 eura, tako da je Audi u trenutku našeg posjeta još uvijek čekao kupca.
Ručni mjenjač u ovoj klasi koči prodaju, u Njemačkoj je 97,8 posto Audija Q5 prodano s automatikom. U isto vrijeme, prodajna cijena vjerojatno otkriva najveći problem koji ima Q5 – ti su automobili zaista skupi! Dakle, samo brzi pogled iz ‘ugla SUV-a’: u principu, Audi A4 Avant iste starosti može učiniti sve (pod)jednako dobro, a košta u prosjeku oko 4000 eura manje.
No vratimo se na Q5. Na kraju krajeva, namjerno smo odabrali automobil sa 200.000 km da vidimo kako je Audijeva tehnologija preživjela ovaj maraton. Prvi nalaz – pogonski sklop je potpuno suh, nigdje nema traga curenja ulja. Potpuno neuobičajeno – kod većine motora s turbopunjačem, lagana ‘uljna maglica’ pojavljuje se mnogo ranije u dijelu za punjenje zraka, a posebno na spojevima na punjaču.
Ovjes također ne pokazuje znakove potrošenosti, iako su brojni zglobovi složene prednje osovine bili skloni ‘osteoartritisu’ u ranoj fazi njihova predstavljanja 1994., u prvom A4. Zanimljivo, u slučaju Q5 to najviše utječe na gornju stražnju polugu, čiji unutarnji selen-blok ima zračnost. Međutim, na ovome je Q5 besprijekoran, iako se čini da je riječ o prvoj ugradnji. Naš rabljeni Q5 nema zračni ovjes, čiji ublaživači nakon nekoliko godina mogu izazvati neugodna iznenađenja u vidu propuštanja. Na stražnjoj osovini, međutim, oba donja poprečna ramena već su promijenjena, najvjerojatnije u okviru opoziva.
Budući da su ti dijelovi izrađeni od kombinacije aluminija s prešanim gumeno-metalnim ležajevima u čeličnoj čahuri, riječ je o vrlo kompleksnom tehničkom sklopu. Zimi slana voda može prodrijeti u male pukotine, a rezultirajuća korozija tada dovodi do labavljenja čahura, uglavnom na strani kotača. Postoje proturječne informacije o razdoblju proizvodnje ovih dijelova. Njemačka Savezna uprava za motorni promet (KBA) u svojoj bazi opoziva navodi razdoblje od 7. studenog 2019. do 16. travnja 2021. te interne servisne upute za modelske godine 2017. do 2018. U svakom slučaju, poprečna ramena su obnovljena od 2019. godine.
No problemi su tek tada zaista započeli. Zatim su se multiplicirali slučajevi ubrzanog trošenja guma na stražnjoj osovini. Neke su gume bile toliko potrošene da su počele ispuštati zrak. Što sugerira da su radionice, doduše, zamijenile ramena, ali su zaboravili na optiku, što je prijeko potrebno nakon radova na podvozju.
Ali to nije sve. Kada su mjerenja optike obavljena na više od 50.000 Audija (ne samo na Q5), uočene su labave matice na vijcima za podešavanje. Očito vijci nisu bili dorasli takvom stresu, pa se postavka ovjesa automatski promijenila. Nakon njihove zamjene, međutim, treba zatvoriti poglavlje problematičnih stražnjih osovina, jer nadzorna tijela nisu bilježila daljnje abnormalnosti.
U svakom slučaju, prilikom detaljnih provjera u okviru tehničkog pregleda, Audi Q5 se pokazao iznimno kvalitetnim automobilom. Zapravo, postoje samo dva nedostatka koji kvare njegov dobar glas – graničnici na amortizerima koji se također rano troše i stražnja svjetla koja imaju natprosječno velik broj zamjerki. Potpuno su integrirana u vrata prtljažnika, tako da trpe stalne uspone i spuštanja. LED-svjetla bi zapravo trebala biti imuna na to, ali nisu otporna na kontakt s niskim stropovima garaže.
Updateom protiv nedostataka
Električni pogon petih vrata, koji se često naručuje, može se naravno prilagoditi tako da plastika ne udara u strop. Zauzvrat, ova dodatna razina komfora razvila je vlastite manire ponašanja u modelima proizvedenima od 2017. do 2019. godine – poklopac se otvarao automatski, bez ikakvih prepoznatljivih vanjskih utjecaja ili intervencije od strane vozača. Mala utjeha – redovito ažuriranje softvera pomaže. Isto vrijedi i za odgođenu reakciju na komandu gasa ili slučaj da motor ne pali. Tada nije bilo moguće doći do (gateway) upravljačke jedinice u stanju mirovanja. Ili, primjerice, grijano vjetrobransko staklo ne funkcionira, a tada se upravljačka jedinica klima-uređaja mora ponovno kodirati. Kada već spominjemo grijanje vjetrobranskog stakla – u modelskim godinama 2017. i 2018. otkazali su brojni sustavi pomoći. Uzrok – grijanje vidnog polja prednje kamere je bilo pogrešno postavljeno, pa je bio potreban – pogađate – update.
Međutim, ponekad je problematičan i hardver. Na primjer, ventil za povrat u pomoćnom grijaču postavljen je pogrešno, što je kod 3.0 TDI-ja ponekad uzrokovalo kuhanje u hladnjaku. Ili, u slučaju blagih hibridnih modela, blokiranje pomoćne rashladne pumpe koja se u tom slučaju mogla pregrijati do točke samozapaljenja. Vlaga u remenskom starter-generatoru imala je sličan učinak, što je moglo rezultirati požarom. Nije baš bezazlena situacija, jer gotovo 125.000 vozila je bilo pogođeno diljem svijeta. Ipak, u zbroju svih promatranja, Q5 je vrlo solidan automobil, unatoč nekim slabostima koje smo istaknuli u našem vodiču za kupnju.
Zaključak
Audi je od 2017. do kraja lipnja 2022. proizveo 1,584.696 jedinica aktualne serije Q5, od čega 98,7 posto s pogonom na sve kotače. Uvelike najviše pogonjenih benzinskim motorima, dok je dizel svojstven Europi, osobito njezinom istočnom dijelu. Stoga ovdje bez ustručavanja možete govoriti o bestseleru. Šteta za potencijalne kupce je što veliki asortiman rabljenih na tržištu ne utječe na snižavanje cijene. Skup je kao suho zlato.