Audi A8 L 60 TFSI S Line – Luksuz s velikim L

Voziti ili biti vožen? - pitanje koje je oduvijek najprikladnije za luksuzne limuzine. Ono je kod Audija adekvatno za produženu verziju početkom godine obnovljenog A8 koji uz, primjerice, dodatnu opremu u vrijednosti Q4 e-trona te moćan V8 benzinski motor, predstavlja možda najbolje od obaju svjetova…

Masaža stopala. To bi moglo predstavljati vrhunac luksuza u nekom automobilu, zar ne? U konkretnom slučaju, Audiju voženom na autocesti A1 pri vrlo ugodnih te praktički bešumnih 150 km/h. Čak iz perspektive stražnjeg desnog sjedala gotovo 1,8 milijuna kuna vrijednog A8 L 60 TFSI-ja, masaža stopala jedna je od onih značajki koja vam, kao i nama, vjerojatno nikad nije pala na pamet kao potrebna za udobnost u vožnji. Svejedno je impresivna, iako mnogo uvjerljiviji dojam ostavljaju brojne druge funkcije, pa i one masaže, dvaju individualnih stražnjih sjedala (63.342 kune) od kojih ono desno ‘direktorsko’ ima funkciju postavljanja u poluležeći položaj – pri čemu se suvozačevo sjedalo maksimalno pomiče unaprijed i ionako veliku prostranost povećava u prvoklasnu.

Biti vožen poput CEO-a

Straga je teško zamisliti raskošnije okruženje – mekom Valcona kožom (4880 kuna) presvučena sjedala su grijana i ventilirana te podesiva električno, kao i sjenila za bočne i stražnji prozor te panoramski stakleni krov (13.150 kuna), a svim se funkcijama, kao i spomenutom masažom, upravlja dodirnim zaslonom i fizičkim tipkama na središnjem naslonu (koji je grijan, kao i prednji). Tamo gdje biste inače pronašli otvor za skije nalazi se hladnjak (8246 kuna) za dvije boce te pretinac za limenke i čaše. Par odvojivih 10,1-inčnih zaslona u naslonima prednjih sjedala namijenjen je zabavljanju putnika, a za najbolji doživljaj slušanja glazbe ili gledanja filma brine se premium audiosustav Bang& Olufsen sa 17 zvučnika i snagom od 730 W.

Osim onoga što možete dodirnuti i opipati, poput spomenute kože Valcona, dojmu vrhunske udobnosti pridonosi i ono što možete osjetiti putem sjedala. Prediktivni zračni ovjes (40.858 kuna) u kombinaciji sa 130 mm dužim međuosovinskim razmakom L-verzije (ukupno 3128 mm), iznimno je podatan, posebice pri izvangradskim brzinama.

Čari prediktivnog zračnog ovjesa

Ovjes je najimpresivniji na autocesti i u modu vožnje Comfort Plus, gdje povremeno stvara dojam levitiranja iznad ceste te vrlo uvjerljivo upija raznovrsne cestovne nepravilnosti. Uglađenost dodatno naglašava vrhunska zvučna izolacija, koju povećavaju opcijski akustični (dvostruki) bočni prozori (5171 kunu) i vjetrobransko staklo (5171 kunu) – s izuzetkom šuma vjetra i guma, vožnja je jednako opuštajuća pri 60 ili 160 km/h.

‘Prediktivni’ dio zračnog ovjesa odnosi se na funkciju kojom automobil u gradskoj vožnji ‘vidi’ izraženije izbočine i automatski se prilagođava ‘podizanjem’ pojedinog kotača prije prelaska, odnosno upijanja neravnine. Kada funkcija uspije, osjećaj je zadivljujući (ponajprije preko novih širokih uspornika u većim gradovima), ali ne prepoznaje svaku vrstu izbočina, pa ponekad i ne upije onako kako biste očekivali. Osim toga, iskustvo gradske vožnje katkad narušavaju opcijski 20-inčni kotači s niskoprofilnim gumama koji pri nižim brzinama grublje neravnine ne mogu uvijek uvjerljivo izolirati od putnika.

Čak i ako ste putnik smješten iza visokog vozača, koljenima nećete biti ni blizu prednjeg sjedala. Biti vožen u stražnjem dijelu Audija A8 L, osobito opremljenom poput testiranog, poseban je doživljaj kojem može konkurirati tek nekolicina limuzina i koji ideju jednodnevne vožnje na drugi kraj Europe, primjerice, od Zagreba do Berlina, čini lako izvedivom.

Napredna LED-svjetla

Za lakši izlazak (ili ulazak) iz automobila, otvaranjem vrata zračni ovjes podiže se korisnih 50 mm. Izvana se početkom godine obnovljeni A8 ne razlikuje značajno od izvorne verzije aktualne četvrte generacije lansirane 2017. godine. Blago su modernizirana prednja i stražnja svjetla, maska i pripadajuća rešetka, a iako vanjski paket S Line i kromirani detalji podižu cjelokupan izgled, crna karoserija u kombinaciji s crnim interijerom daleko je od najmaštovitije personalizacije dostupne za ovu luksuznu limuzinu. U ovom slučaju, ljepota je u detaljima, poput redizajniranih prednjih svjetala opremljenih opcijskom Digital Matrix LED-tehnologijom. Uz 1,3 milijuna mikrozrcala, prednja svjetla imaju nevjerojatnu preciznost adaptacije i usmjeravanja svjetlosnog snopa s posebnim funkcijama za razne uvjete vožnje, pa čak i ‘crtanjem’ animacija pri pokretanju ili gašenju automobila. S obzirom na osvjetljenje koje pružaju noću, ova su svjetla svakako opcija vrijedna svake od 13.640 kuna. Nasuprot prednjima, stražnja svjetla sada serijski koriste digitalnu OLED-tehnologiju.

Vozačeva perspektiva

Vozačevo okruženje Audijeve najveće i najluksuznije limuzine tehnološki je napredno (instrumenti su digitalni, a središnjom konzolom dominiraju 10,1- i 8,6-inčni dodirni zasloni), ali vizualno ne oduševljava poput onog u, recimo, Mercedesovoj aktualnoj S-klasi ili BMW-ovoj nedavno najavljenoj novoj generaciji Serije 7. Drugim riječima, nema skrivanja da je ova generacija A8 izvorno lansirana prije pet godina. Ono čime još uvijek oduševljava, s druge strane, kvaliteta su izrade i odabranih materijala – svaka površina koju dotaknete ili tipka koju pritisnete ostavlja dojam očekivano ‘audijevske’ pažnje prema detaljima.

Osim što su i prednja sjedala električno podesiva, grijanja, ventilirana te opremljena raznovrsnim funkcijama masaža, vozačevo ima i podesive bočne oslonce (za naslon i sjedeću površinu) te također nudi iznimnu udobnost adekvatnu za vožnju od više stotina kilometara u komadu.

V8 kao stvoren za ‘autobahn’

Pritiskom tipke Start Engine negdje u daljini diskretno se budi tehnološki sofisticirani, ali zakonskim regulatorima sve omraženiji četverolitreni V8 motor. Poznat, između ostalog, iz nekih drugih Audijevih modela, ovaj se moćan benzinac s dva turbopunjača ugrađuje i u Porsche Panameru i Cayenne, Bentley Continental GT i Bentaygu te Lamborghini Urus. Ne računajući još snažniji S8, 60 TFSI je najsnažniji ‘obični’ A8 – razvija 460 KS pri 5500 o/min, a u rasponu od samo 1850 do 4500 o/min pruža čak 660 Nm okretnog momenta te ih na quattro pogon na sve kotače prenosi osmostupanjskim automatskim mjenjačem.

Uzimanje u obzir samo podataka o ubrzanju s mjesta do 100 km/h – koje u ovom slučaju traje 4,5 sekundi – dalo bi poprilično jednodimenzionalnu sliku o mogućnostima ovog osmocilindraša. Iznimna uglađenost u većini slučajeva čini ga gotovo neprimjetnim, poglavito u gradu gdje je rijetko potrebno koristiti više od 2200 raspoloživih okretaja u minuti. Tom dojmu pridonosi jednako neupadljiv automatski mjenjač koji u većini vožnji jedva primjećujete. I uz blagu promjenu kuta desnog stopala ovaj će V8 odlučno te bez imalo napora više od dvije tone tešku limuzinu ubrzati do troznamenkastog raspona brzinomjera (2155 kg s vozačem, ali bez goleme količine opreme testiranog primjerka).

Pri ubrzavanju sa stopalom duboko s one strane raspona papučice gasa, 60 TFSI silovito potiskuje u sjedalo te za nekoliko trenutaka nadmašuje ograničenje brzine na autocesti – sve to i dalje čini iznimno uglađeno uz udaljeno i prigušeno, ali primjetno režanje osmocilindraša. A8 je pri visokim brzinama očekivano iznimno stabilan, staložen i ima onu sposobnost smanjivanja dojma brzine specifičnu luksuznim limuzinama.

Međuubrzanja su zadivljujuća – od 100 do 150 km/h potrebno je svega nekoliko trenutaka, čak i uz umjeren pritisak desne papučice. Pomalo paradoksalno, silna raspoloživa snaga i lakoća ubrzanja koji A8 L-a pokretanim ovim očaravajućim motorom čine toliko impresivnim, istodobno u pitanje dovode njegovu smislenost za naše prometnice. Za nekoga tko redovito putuje Europom ili Njemačkom, gdje se često (i legalno) ovakav automobil smije voziti i pri ograničenih 250 km/h, 60 TFSI je poželjan i smislen izbor. Za sve ostale, posebno ako voze hrvatskim prometnicama, gdje je ipak službeno ograničenje 130 km/h, više je no dovoljan trolitreni V6 dizelaš verzije 50 TDI.

Potrošnja je kod ovakvih luksuznih automobila (i za njihove vlasnike) potpuno sporedna tema, ali reda radi spomenimo – čak i uz vrlo pažljivu vožnju (i automatsku funkciju isključivanja pola cilindara), 60 TFSI u gradu se rijetko može spustiti na manje od 20 l/100 km. Nasuprot tome, na autocesti, odnosno rasponu od 130 do 150 km/h, prosjek potrošnje kreće se oko 11,5 l/100 km, a ukupan prosjek testiranja iznosio je vrlo razumnih 13,2 l/100 km.

Lakoća vožnje petmetarske limuzine

Standardni A8 već je poprilično velik automobil, a 5320 mm dug A8 L (130 mm veći) u gradskim uvjetima ima potencijal biti još veći izazov za manevriranje uskim ulicama. Međutim, tu je od velike pomoći serijsko-dinamičko upravljanje svim kotačima koje zakretanjem stražnjih kotača osjetno povećava okretnost, odnosno stvara osjećaj znatno manjeg automobila kojem pridonosi i ugodno lagan servoupravljač. Prediktivni zračni ovjes, osim u povećanju udobnosti na neravnim cestama, pomaže i u zavojima – u modu Comfort Plus i rasponu od 80 i 130 km/h, ovjes do tri stupnja podiže karoseriju s vanjske strane zavoja te spušta drugu stranu, gotovo poništavajući dojam naginjanja.

Ostali modovi vožnje, poput Dynamica, donekle pridonose dinamičnijem dojmu vožnje, ali s obzirom na cjelokupan karakter ovakvog automobila, Comfort Plus je najprikladniji za većinu situacija.

Cijena vrhunskog luksuza

Obnovljeni Audi A8 u produženoj L-verziji neosporno je jedna od najpoželjnijih luksuznih limuzina u prodaji. U verziji 60 TFSI sa 460 KS snažnim V8 motorom zadivljuje uglađenošću i performansama, kao i svestranošću prediktivnog ovjesa i raskošnom opremom kojom tetoši putnike smještene na dva stražnja sjedala. Voziti ili biti vožen – u ovom je automobilu gotovo i svejedno, jer će putnici i vozač vjerojatno jednako uživati. Sa ili bez masaže stopala.

S obzirom na dug popis dodatne opreme u vrijednosti iznad 400.000 kuna, ne čudi što je konačna cijena testiranog primjerka jednako ‘luksuzna’ kao i ostatak automobila – testirani A8 L 60 TFSI stoji 1,782.500 kuna.

TEHNIČKI PODACI

Karoserija

DxŠxV 5320 x 1945 x 1488 mm, međuosovinski razmak 3128 mm, prtljažnik 505 litara, masa 2080 kg, nosivost 740 kg

Motor

Turbobenzinski, 3996 ccm, osam cilindara, 338 kW/460 KS pri 5500 o/min, okretni moment 660 Nm od 1850 do 4500 o/min

Prijenos

Osmostupanjski automatski mjenjač, pogon na sve kotače

Vozne osobine

0-100 km/h……4,5 s

Najviša brzina…..250 km/h

Potrošnja deklarirana….7,8-15,8 l/100 km

Potrošnja na testu….13,2 l/100 km

Emisija CO2…….246-248 g/km

Konkurenti (početni modeli)

Mercedes S 500 4Matic (435 KS) od 1.254.044 kn, Porsche Panamera 4S (440 KS) od xxx kn, BMW Serije 7 cijena nedostupna

Cijena

Početni model A8 L 60 TFSI………1.143.945 kn

Testirani model A8 L 60 TFSI……….1.782.500 kn

Ocjena

PLUS: kvaliteta interijera, tehnologije, luksuzna oprema, velika prostranost, vrhunska uglađenost, moćan motor, performanse, udobnost zračnog ovjesa

MINUS: neupadljivost i cijena testiranog modela