

Koje sve vrste aditiva postoje?
U principu, postoje aditivi za sve tekućine u vozilu, objašnjava David Kaiser, voditelj odjela istraživanja i razvoja u Liqui Molyju. Osim aditiva za gorivo koji se ulijevaju izravno u spremnik, postoje aditivi za motorno ulje, mjenjač, diferencijal, hladnjak rashladne tekućine itd. Kemijska formula razlikuje se ovisno o konkretnoj namjeni, jer aditivi imaju točno određenu ulogu. Kaiser vjeruje da su aditivi za motorno ulje posebno korisni za redukciju korozije i trošenja materijala. Trošenje materijala posebno je izraženo prilikom pokretanja hladnog motora, jer uljni film između cilindara i klipova u tom trenutku još nije ‘uspostavljen’.
Na koji način aditivi umanjuju trošenje materijala?
Učinkovito smanjenje trenja postiže se putem dva mehanizma – putem čvrstih lubrikanata i putem kemijskih lubrikanata. Aditivi koji rade na principu kemijske formule sprječavaju da se uljni film prebrzo iscijedi, odnosno ispere. To je karakteristično za motore sa sustavom start-stop, gdje uljni film na stijenkama cilindara nije konstantan, već kod ponovnog pokretanja motora dolazi do kontakta između dvije metalne površine. Jednostavno, potrebno je neko vrijeme da se uljni film ponovno uspostavi. Bez obzira na tip motora, hladni startovi stvaraju najveći mehanički stres, dok zagrijan motor ima stalni dotok ulja putem pumpe. Kemijska formula ima takve karakteristike da se zadržava na metalnim površinama čak i kada se uljni film iscijedio u karter, što pojačava efekt podmazivanja u svim režimima rada. Istovremeno, kemijska formula neće se zapeći na stijenkama cilindara i klipova uslijed visokih temperatura izgaranja, jer bi u suprotnom došlo do povećanog trenja i trošenja komponenti.
Što se krije pod pojmom ‘kruti lubrikanti’?
Za razliku od kemijskih komponenti namijenjenih za podmazivanje, čvrsta maziva sastavljena su od krutih čestica koje umanjuju trenje. Vjerojatno se većina susrela s tim efektom prilikom oslobađanja zaglavljenog patentnog zatvarača – vrhom obične olovke. Grafit je jedan od vrlo učinkovitih krutih maziva.
Kako aditivi za ulje djeluju protiv onečišćenja?
Osim što sprječavaju trošenje materijala, pojedini aditivi imaju dodatan učinak u pogledu čišćenja unutrašnjosti motora ako ih se koristi neposredno prije zamjene ulja. Kada ulijete takvu vrstu aditiva, motor ne smije raditi dulje od 15-20 minuta. Tijekom tog perioda, kemijska formula razgrađuje depozite izgaranja, koji zatim napuštaju unutrašnjost motora u trenutku ispuštanja starog ulja.
Za koje se probleme koriste specijalni aditivi?
Osim uobičajenih aditiva za ulje i gorivo, postoje i oni za specijalne namjene, tzv. ‘rješavači problema’. Primjerice, brojni automobili starijeg godišta proizvodnje mogu na bloku motora ‘prosliniti’ ulje, a to se događa zato što su brtve vremenom otvrdnule. Za taj problem koristi se aditiv za sprječavanje gubitka ulja, koji sadrži sitne plastificirane čestice za brtvljenje. Budući da takav aditiv može potrajati nekoliko desetaka tisuća kilometara, potrebno ga je ponovno uliti kod svake druge izmjene ulja. Također, postoje i specijalni aditivi koji reduciraju mehaničku buku i ‘klackanje’ hidrauličnih podizača ventila.
Postoji li stvarna potreba za aditivima za gorivo u današnje vrijeme?
Na tržištu postoje aditivi namijenjeni za benzinsko i dizelsko gorivo. U prvom je planu učinak čišćenja goriva, jer depoziti mogu dospjeti u gorivo u bilo kojem dijelu sustava opskrbe, počevši od spremnika i pumpe goriva, preko usisnih ventila do komore izgaranja. Što se tiče samih injektora, zaprljanje se manifestira otežanim pokretanjem i neravnomjernim radom motora, dok na sofisticiranim sustavima direktnog ubrizgavanja može doći do efekta preranog paljenja smjese.
Gdje su granice aditiva za gorivo?
Optimiziranje procesa izgaranja goriva pomoću aditiva, s ciljem povećanja snage, moguće je u vrlo maloj mjeri. Pojedini aditivi smanjuju površinsku napetost goriva, uslijed čega injektori raspršuju finiju maglicu goriva koja ravnomjernije izgara. Iskreno, ne treba očekivati povećanje snage motora i bolje performanse. Važno je sve komponente održavati u dobroj formi, jer primjerice začepljeni filtar čestica (DPF) izravno utječe optimalan rad motora. Za tu namjenu postoje posebni DPF-aditivi koji pospješuju ranije izgaranje čestica čađe i tako brže čiste pore na filtru.
Hoće li u budućnosti biti potrebe za aditivima?
Moderni motori postaju sve opterećeniji, iz malog obujma izvlači se puno snage, a istovremeno se traži što niža emisija štetnih ispušnih plinova. Kaiser smatra kako će aditivi biti važni i u budućnosti, jer pojedini proizvođači automobila preporučuju njihovu periodičku uporabu. Upravo taj detalj trebao bi pobiti svaku sumnju u ezoteričnost aditiva.
ZAŠTITA OD TROŠENJA
Aditiv za ulje Cera Tec sadrži sitne keramičke čestice koje ulaze u mikro-udubljenja na stijenkama cilindara i klipova. Zbog toga metalne površine postaju vrlo glatke i ne dolazi do direktnog habanja između dvije metalne površine. Keramičke čestice manje su od 0,5 mikrometara, što znači da su u potpunosti filtrabilne.
ČIŠĆENJE SUSTAVA UBRIZGAVANJA GORIVA
Kemijska formula u sredstvu za čišćenje injektora otapa ljepljive naslage. Osim mlaznica i njihovih otvora, aditiv istovremeno čisti usisne ventile i svjećice. Ovo sredstvo posebno je preporučljivo za vozila koja se često koriste na vrlo kratkim relacijama, ali i za vozila s velikom kilometražom.