Toyota Prius Plug-In: 24 sata bez stajanja kroz punionice po Zagrebu

Tisuću pitanja bez odgovora! Odlučili smo tome stati na kraj pa smo sjeli u Toyotu Prius Plug-In i vozili ga gradskim cestama 24 sata bez stajanja. Što smo sve otkrili i zaključili između punionica i semafora?

Čak i najbolja priprema za 24 sata neprekinute vožnje Priusom Plug-In nije bila dovoljno dobra za sva iznenađenja testa. Stoga već na startu mijenjamo početni plan. Jer s punom baterijom može se krenuti samo s punionice, a ne i s atraktivne lokacije kako smo zamislili – na kojoj nemamo izvor struje. No, upravo to ‘iznenađenje’ izravno implicira najjači adut plug-in vozila pred čistim električnim vozilima koji se ponavljao tijekom cijelog ovog maratonskog testa.

Koliko može samo na struju kroz najveću gužvu?

Umjesto da smo krenuli točno u sedam ujutro, najprije smo morali na punionicu. Našu najbolju, kako kažu, pred Poglavarstvom u Zagrebu na kojoj je već stajao električni Golf, pa iako je bilo slobodnih utičnica, punjenje nije moglo početi dok se vlasnik Golfa nije ‘otkačio’. Izgubili smo pola sata na čekanje, pa još pola sata dok nismo ‘nafilali’ svoju bateriju do vrha jer smo bili gotovo puni. Krećemo s prvim zadatkom da vidimo koliko Prius Plug-In može prijeći samo na struju po gužvi. Kompjutor ispisuje električni doseg od 53,3 km, stavljamo u položaj EV City i način vožnje Eco. Cijedimo bateriju vozeći umjereno i ne previše polako. Tri sata kasnije računalo pokazuje doseg nula, a prešli smo 47,1 km. Pošteno!

Punjenje na kućnu utičnicu traje više od tri sata, a na punionici može biti gotovo za dva sata

Plug-in kao agregat sam sebi

Baterija je prazna, ali u spremniku imamo 43 litre Eurosupera. Imamo i opciju obnove baterije putem HN-programa vožnje kada motor troši nešto više benzina (kažu 15 posto), ali vrti dodatni generator te tako puni litij-ionsku bateriju kapaciteta 8,8 kWh. Idemo vidjeti kako tu stoje stvari! Koliko moramo voziti da pretvorimo toplinsku energiju u električnu, vozeći 100 km/h u programu vožnje Normal? Ispada da svakih 1,4 km u bateriju utisnemo elektrona dovoljno za jedan km vožnje samo na struju. A pri 130 km/h? Sporije se puni! Svakih 1,9 km stvaramo kapaciteta za jedan električni kilometar, a kasnije shvaćamo da su tada gubici veći te pozdravljamo vlastitu logiku i aerodinamiku. Idemo zato na 80 km/h i uspijevamo svakih 1,2 km dobiti struje za jedan km dosega. Ok, i to je pošteno, jer Toyota govori o gubicima oko 15 posto. Na kraju svih tih mjerenja benzinski motor, koji je radio kao agregat na povišenim okretajima, trošio nam je 7,3 l/100 km, što je najviša potrošnja koju smo zabilježili tijekom cijeloga testa. Bateriju smo na koncu obnovili do kapaciteta (obećano 80 posto) dovoljnog za 35,2 km vožnje na struju.

Gurnuli smo je nizbrdo bez kočnica…

Tijekom testa bili smo dostupni za svakojaka pitanja putem naših društvenih mreža, a jedno od češćih je bilo – koliko se treba voziti nizbrdo da se baterija sama napuni? Bez pomoći 1,8-litrenog motora koji radi prema Atkinsonovu ciklusu, što znači da nešto dulje ostavlja otvorene ispušne ventile i… (tehnika o kojoj smo pisali). Nismo bili lijeni. Popeli smo se na vrh obližnje Medvednice s praznom baterijom i spustili se nizbrdo (oko 22 km od vrha) koristeći samo B-kočnicu koja spaja generator pa stvara efekt kočenja motorom te ubrzano puni bateriju. U redu, ponekad smo i malo prikočili nogom da ne izletimo… U svakom slučaju, uštedjeli smo nešto kočnica te usput zaradili struje za 18 km. I tu postajemo svjesni matematike koja se vrti između 15 i 30 posto gubitaka dok pokušavate mijenjati oblik čuvanja energije. To je PDV koji fizika uvijek uzima. Osim toga, nizbrdica u Priusu uvijek znači ‘povrat poreza’.

A koliko troši ako nema struje?

Budući da smo guštali vozeći se na struju, u prvom dijelu testa smo se najmanje vozili u inteligentnom hibridnom načinu rada. Dok je bilo struje, maksimalno smo vozili na glavni elektromotor snage 53 kW i slabiji generator-motor 22,5 kW koji ukupno daju 68 kW snage na kotačima. I zato, nakon potrošene baterije opcije za WV-vožnju nije bilo. No čak ni tada Prius Plug-in nije čisti benzinac – zapravo je običan Prius jer ostaje mala rezerva baterije koja se dopuni nakon nekoliko kočenja, pa Plug-in ponekad zapliva samo na struju i kada EV-program nije dostupan. Mjerenja kažu da tada može do oko 20 posto puta prijeći na struju. Vozeći tako gradom, putovali smo s prosjekom između 3,7 i 4,2 l/km. Sportski program zapravo nismo koristili, a ni Normal, ali se ispostavilo da je Plug-In najštedljiviji gradski auto. Pa ovo ne može ni jedan dizel, a čak ni ako kolega Cvetković ‘aktivira’ svoj program vožnje Guinness. Što je najbolje, u tom ekstremnom modu, dok se angažirao na kočenjima, uspio je voziti uz prosjek od svega 2,8 l/100 km.

Autocesta nije njegova, ali…

Dokazao se u gradu, ali zasigurno pati na autocesti. Bili smo uvjereni u to, pa smo krenuli na klasičan test – ravne dionice po 20 km i mjerenja potrošnje na točnim brzinama. Idemo, ali ovoga puta s druge strane. Puni gas je ograničen na 168 km/h po brzinomjeru, a Plug-In pritom troši oko 8,5 litara. Korektno, ali sve sporije od toga pokazalo se izvrsnim. Čak 52,2 kilometra smo u komadu vozili 150 km/h (po brzinomjeru) te u prosjeku trošili točno 7 l/100 km. Odlično, a kada smo krenuli u mjerenje potrošnje ispod 135 km/h, shvatili smo sljedeće. Pritom ovisi koliko energije u bateriji imate, jer ovaj Prius samo na struju može voziti do 135 km/h, pa će baterija ponekad pomoći, a katkad neće. Tako smo 120 km/h neko vrijeme vozili uz prosjek od pet litara, a kasnije je za 100 km/h trebalo 4,8 litara benzina. Zaključak – ako ne prelazite 130 km/h, Prius neće trošiti više od šest litara i pritom uopće nije bučan pa se pokazao i sjajnim autom za hrvatske autoceste.

Koristite B-kočnicu na nizbrdicama i pred semaforima, u gradu vozite samo na struju, a na autocesti u Eco. Pratite monitore i zabavit ćete se. Rasporedite bateriju na ključne dionice vožnje. Proučite fotografiju iznad, obećani doseg od 47,9 km ostvarili smo gotovo u cijelosti, prešavši pritom 47,1 km

Samo dvije mane – ali ne one…
Mjerili smo i druge krajnosti. Recimo, koliko će mu baterija izdržati vozite li najviših 135 km/h, koliko dopušta čisti EV-pogon. Naravno, osjetno kraće, pa smo je tako ispraznili za 23 km. Otvorenom cestom, seoskom magistralnom (50-100 km/h), ugodno smo putovali uz prosjek od 4,4 l/km, a kada smo jurili kao da je riječ o Toyoti GT86 provocirajući eko-gume i novu TNGA-platformu, uz asistenciju elektromotora, prosječno smo trošili okruglih šest litara. Ne, nismo začarani Elonom Muskom, Rimcem i sličnima, naprotiv, ali Prius Plug-In se pokazao izvrsnim. Toliko da ga dalje nerado hvalimo, ali moramo i to izgovoriti. Naime, želimo upoznati osobu koja će mu u domeni eko-vozila na gumama 195/65 R15, prigovoriti na dinamici jer Prius vozački nadilazi sva očekivanja. Na volanu nimalo ne umara, ni ruke ni tijelo, a dobar prednji ovjes ulijeva povjerenje te potiče na podizanje dinamike. Tek kada uđete u sferu prave sportske vožnje, osjetit ćete negativne nuspojave mase (1515 kg) koja zapravo nije vrijedna spomena, a primjera radi isto možete očekivati i u Golfu GTE teškom 1601 kg. Kratko i jasno – imamo samo dvije zamjerke! Veličinu vrlo plitkog prtljažnika i nosivost karoserije. Sve drugo je baš kako treba biti.

Izazov za sve ostale

Tko bi bio onda sretan s Priusom Plug-In? Zapravo svi kojima prtljažnik nije premalen jer prostranost kabine je vrlo dobra, oprema vrhunska, performanse zadovoljavajuće, a potrošnja izvrsna. Osobito oni koji žive blizu utičnice jer mogu računati na 47 električnih kilometara. S druge strane, Plug-In je i odličan službeni auto jer vlasnik može računati na dobar električni doseg, a nestane li struje, uvijek mu ostaje izuzetno dobar i štedljiv hibridni pogon. U 24 sata vožnje Priusom Plug in, najvećim dijelom po gradu, prešli smo 526 km uz tri punjenja te trećinu potrošena spremnika (13,2 litre goriva). Prosjek vožnje prvog dana iznosio je 3,9 l/100 km (303,7 km), a drugog samo 2,8 l/100 km (225,4 km). Ukupno to je 3,4 litre, pa se pitamo može li zapravo bolje? Teško.

IZJAVE VOZAČA

Marko Tomac, glavni urednik AMS portala

“Sviđa mi se imidž, ali i cijeli auto. Filozofirali smo s programima vožnje, no ispostavilo se da je najbolje uključiti program Eco i voziti bez previše brige. Tada elektronika radi sve i zapravo postižete rezultat kao da se sami trudite kočiti B-kočnicom i obnavljati bateriju NN-programom. Ali istina, tako katkad uz pomoć konfiguracije terena – koju Prius ne može predvidjeti (još) – možete postići čudesno dobre rezultate. Na koncu, ovo je zabavno, a navodno to sada nazivaju gaming-faktorom.”

Igor Doležal, novinar, urednik časopisa lao

“Eko-atribut više ne podrazumijeva sterilnu vožnju pa precizni upravljač ugodno oduševljava. Mjesta sprijeda ima i za one većih gabarita, a dojmljiva je kvaliteta izrade i posvećenost detaljima. Čak i oni koji ne žele mijenjati filozofiju vožnje, doći će na svoje s nižom potrošnjom. Još i više jer će na većini punionica struja još neko vrijeme biti besplatna.”

Mladen Posavec, novinar

“Veliki usponi najmanje odgovaraju hibridnim vozilima, a poglavito CVT-mjenjaču jer tada buka postaje osjetno viša. Ipak, testirani Prius je i u tom režimu rada, odaberete li dobar ritam, prihvatljivo tih i snažan. Mogao bi se pomiriti s ovakvom uslugom vožnje.” Od običnog Priusa skuplji je 90 tisuća kuna, ali uz poticaj od 40.000 ta se razlika topi na 50 tisuća kuna, na početnu cijenu od 238.900 kn, pa Prius Plug-In postaje itekako zanimljiv