11 stvari o DPF-filtru čestica koje morate znati
DPF-filter je posljednja karika ispušnog sustava pa nije ni čudo što toliko pati. Na rabljenim autima DPF je nešto poput prostate kod starijeg muškarca. Evo kako ga paziti, što vam govori, kako ga reparirati i zamijeniti. Sve od DPF-u!
1. Kad počinju problemi i kako ih uočiti?
Ponekad će auto bez problema s DPF-om voziti i deset godina i 200 tisuća km, ali realno je da „nikad ne znate“ kad će problemi početi. Prvi signal je paljenje signalne lampice na instrument tabli. To znači da je regeneracija koju vozilo samo pokreće potrebna, ali otežana – jer inače možda ne bi ni primijetili da je sustav očistio DPF.
Drugi signal je puno radikalniji, a to znači da auto „vozi u safe-modu“, da ne prima gas, teško ubrzava i možda niti neće ići preko 90 km/h. Dovucite se hitno u servis!
2. Kako izbjeći problem s DPF-filtrom?
Umjesto „izbjeći“ preciznije bi bilo reći „odgoditi“ jer DPF filtar je na neki način potrošna roba, a to možete na sljedeći način. DPF filtar ima saće u koji se nabija čađa i kad se god stvore uvjeti pokreće se regeneracija. Za pokretanje regeneracije nije potrebno juriti (kao što se misli) već je dovoljno da motor radi pod optimalnom radnom temperaturom.
Ako ima start-stop – taj se sustav neće paliti tijekom aktivirane regeneracije. Problem su vrlo kratke relacije na kojima sustav doslovno ne može pokrenuti i završiti proces, pa je zaista dobro „izvesti auto u šetnju“. Inače, regeneracija se pokreće svakih nekoliko stotina kilometara ili – ako je potrebna – svaki puta kad se stvore uvjeti za to. Ako ne uspijete aktivirati regeneraciju i filtar vam se napuni od 50 do 70 posto – morat ćete u servis!
Kako izgleda rekuperacija u vožnji?
Porast potrošnje vidljiv na putnom računalu (trenutne).
Bučniji rad motora
Povišeni okretaju
3. Tri načina regeneracije
Prvi je samostalna regeneracija dok je filtar ispravan i dok nije previše zaštopan.
Drugi način je „prisilan“ i izvodi se u servisu, a može se odraditi ako začepljenost nije veća od 70 posto. Serviser će auto parkirati na betonsku podnicu, pa „laptopom“ pokrenuti poseban program za čišćenje DPF-a. Auto će tada dva puta po 20 minuta raditi na 4000 okretaja.I to je bolje da ne vidite, jer dizelski rad na 4000 o/min zvuči bolno. No, tako se postiže temperatura koja spaljuje čađ i zato je auto parkiran na betonsku podnicu – da usijanim ispuhom ne otopi gumirani pod kakve zna biti u servisu.
Treći način spašavanja filtra, kada ECU-jedinica više ne dozvoljava pokretanje prisilne regeneracije temperaturom, jest „kemija“. Pritom serviser odabranu kemijsku supstancu ubrizgava u filtar (kroz senzor tlaka ispred filtra), potom je ispire, pa provodi postupak podizanja temperature visokim okretajima.
Takav zahvat će ga pravilu uvijek dobro očistiti. Čak u potpunosti. Naravno, serviser pritom mora biti obučen te adekvatnom dijagnostikom „restartati“ centralnu jedinicu koja upravlja regeneracijom – kako ne bi nastavila tamo gdje je stala s punim filtrom dok nije mogla pokrenuti regeneraciju…
4. Koliko koštaju problemi s DPF-filtrom?
Nisu jeftini. Nimalo. Prilikom pasivnog čišćenja filtra, kad vozilo samo čisti, potrošnja raste, ali ne morate u servis. U drugoj fazi, ako je potrebno pokretanje prisilne rekuperacije koja zahtjeva rad s dijagnostikom i opisano održavanje auta u visokim okretajima cijena par stotina kuna. Potom, ako je potrebna i aplikacija kemijskih sredstava cijena u startu iznosi oko 900 kn, samo pritom je preporuka izmijeniti ulje i filtar, pa ukupna cijena raste na oko 1500 kn.
Računajte da ste tada još uvijek dobro prošli jer samo toliko može stajati kvar senzora temperature (od 400 do 1300 kn) ili senzora razlike tlakova oko 800 kn – koji se mogu pokvariti ako forsirate vožnju s upaljenom signalnom lampicom ili u safe-modu. No, ako promijenite ulje i filtar (preporuka zbog onečišćenja), a auto vam nema isključen EGR-ventil ili nije tuniran, u Auto Tech servisu dat će vam i jamstvo na 30.000 km ili godinu dana.
I uvijek ste dobro prošli dok ne kupujete novi DPF-filtar koji stoji 8000 do 28.000 kuna, plus ugradnja – ovisno o kompleksnosti sustav.
5. Koliko koštaju novi DPF-filtri, originalni ili zamjenski?
Cijena novih DPF-a u ovlaštenim servisima najčešće se kreće od 8000 do 14.000 kuna, a kompliciraniji sustavi mogu biti i dvostruko skuplji, ako se mijenja recimo i katalizator. Provjerite kakav je sustav na vašem autu. Alternativa su zamjenski ili reparirani DPF-filtri koji stoje oko 2500 do 4000 kuna te u potpunosti mogu nadomjestiti originalni dio, ako su pravilno ugrađeni i programirani.
Jedino na što kupac treba i može paziti, osim provjerenog dobavljača, jest volumen samog filtra koji bi trebao biti isti ili gotovo isti kao na originalnom dijelu. DPF s većim volumenom teže bi postigao temperaturu potrebnu za izgaranje i obrnuto.
6. Može li se DPF-filtar samo izvaditi?
Može, i uz pravilno programiranu ECU-jedinicu motor će tada raditi bez problema, pa čak i lakše – jer ga filtar neće opterećivati. To je nešto što se naplaćuje od 1800 do 2500 kuna, ali je – nažalost – protuzakonito! Istina, takav zahvat je teško primijetiti jer DPF-filtar može biti doslovno samo probušen, pa izvana izgleda isto.
Ipak, čađav ispuh jasno govori da je riječ o autu bez DPF-a, pa je takav auto lako uočiti iz daljine. Policija će vas rado zaustaviti, a pogotovo preko granice gdje su kazne za takav zahvat drakonske i povlače oduzimanje prometne dozvole. Na koncu, s takvim autom zagađujete zrak i svake godine ne možete proći tehnički pregled.
7. Kako prilikom kupnje prepoznati rabljeni auto s probušenim DPF-filtrom i što gledati?
Prvenstveno po čađavom dimu ispuha pri jakom dodavanju gasa, statično. Mogli biste primijetiti i u vožnji pri nižim brzinama pri naglim ubrzanjima, ali svakako je najbolje posjetiti dijagnostiku. Vizualni pregled ne znači puno jer je filtar možda samo probušen, pa nije diran izvana.
Osim toga, DPF je sve češće postavljen bliže grani ispuha i samom motoru zbog lakšeg postizanja visokih temperatura, pa nije lako vidljiv. Spajanje na dijagnostiku je ključno jer će tako pravi majstor iz vidljivih parametara lako naslutiti da je DPF-mijenjan i u kakvom je stanju – kad usporedi tlakove ispred i iza filtra.
8. DPF otkriva puno povijesti o autu i vozaču – evo kako!
Sa Škodom Octavijom 1.6 TDI posjetili smo Auto Tech u Sesvetama i dijagnostika je otkrila sve što bi kupac rabljenog volio znati. Vidljivo je koliko je često aktivirana rekuperacija, i je li uspješno provođena do kraja. Ako ne bi bila, po tome se može zaključiti na kakvim je relacijama auto vožen, pogotovo ako usporedite potrošnju goriva i stanje drugih dijelova.
Bit će lako zaključiti je li auto vožen autocestom ili ne, odnosno je li već pokretan proces prisilne ili kemijske rekuperacije, a stanje DPF-a otkrit će i brojne druge simptome. Jednostavno, DPF se nalazi na kraju ispuha i on nikad ne odlazi prvi već kao posljedica kvarova ispred njega, na potezu ubrizgavanja, sagorijevanja i ispuha.
Ako DPF nije dobar, probušen je ili ga nema, treba bježati od takvog auta. To nije napravljeno bez razloga. Na koncu, oni koji skidaju kilometre vrlo često zaboravljaju obrisati kilometražu koju prati DPF, navodi nam kao zgodan detalj Ivan Jurčević, voditelj servisa i vjerojatno najboljih regionalni tehnički servisni trener.
9. Zaštopani DPF znači da je još nešto pokvareno?
DPF-filtar rijetko odlazi sam od sebe jer bez problema može trajati od 200 do 250 tisuća kilometara. U pravilu odlazi kao posljedica. Čega? Ako su neispravni injektori smjesa goriva i zraka nije dobra pa u ispuh odlaze plinovi za koje DPF-nije spreman. Tako se može i oštetiti, a ne samo zaštopati. Isto je i s neispravnim mjeračem protoka zraka i turbopunjačem.
Ne želite kupiti rabljeni auto s niti jednim od tih kvarova. Na koncu, tu dolazimo i do isključivanja EGR-ventila što je jako česta pojava na 1,6 TDI motorima. Tamo je taj ventil povezan sa plastičnom usisnom grano i zamjena stoji oko 4500 kn. Zato ga isključuju, pa direktno štete DPF-u i potenciraju još veći kvar. Problem može biti i loše gorivo.
10. Koje su skupine dizela i modeli izloženije problemu s DPF-om? Koje su glavne razlike u DPF-ima?
Kratke relacije svima stvaraju velike probleme. U osnovi postoje DPF- i FAP-filtri, gdje se DPF još dijeli na izvedbu bez aditiva (WV je pokušao s time, ali se nije proslavio), te najzastupljeniju izvedbu DPF-a s dodatkom AdBlue. FAP-filtar najzastupljeniji u francuskim vozilima uvijek radi sa Eolys tekućinom.
Nema pravila koji češće odlaze, ali je definitivno FAP s Eolys sustavom najkompleksnije rješenje, a potom i najskuplje za održavanje. Ali treba biti iskren FAP je sustav koji najmanje opterećuje motor vezano za čišćenje.
11. Imaju li benzinci DPF?
Zahtjevi Euro 5 norme prisilili su proizvođače 2011. godine da ne dizele Euro 4 norme postave filtre, a Euro 6 norma natjerala ih je (2018.) da postave i AdBlue tekućine. To je onaj dio koji je VW-koncern, a i mnogi drugi, izbjegao manipulativnim softwareom.
Na koncu, s novijom Euro 6d normom filtri čađe stižu i na benzince, samo se neće zvati DPF (Diesel particulate filtar) već GPF (Gasoline particulate filter).
Počelo je to sa 2018. godinom, pa to polako dobivaju svi mali turbobenzinci. Recimo svi benzinci PSA-koncerna obujam 1,2- i 1,6-litara.
S nastupom Euro 6d norme (2021.g.) koja će aktualizirati četvrti stupanj uklanjanja čađe – gotovo svi benzinci dobit će svoj filtar čestica. Samo, on nije toliko kompleksan kao na dizelima i niže su temperature paljenja.
Dva pitanja za znalca
Ivan Jurčević, regionalni tehnički trener i voditelj servisa Auto Tech
„Problem s DPF-om je uvijek posljedica drugih problema i to ga se treba držati prilikom kupnje rabljenog vozila. Ako govorimo o vlasništvu možemo samo reći – dajte svom filtru priliku da se regenerira. Na koncu, osim ako je filtar oštećen, znalac će problem uvijek može riješiti.“
1. Može li se reparirati DPF koji radi u kombinaciji s AdBlue tekućinom ili FAP-filter (francuska vozila) koji koristi tekućinu Eolys i ima li razlike u cijeni?
Očistiti se mogu svi DPF filteri ili FAP filteri koji nisu fizički oštećeni i ako nisu korišteni neki ne dozvoljeni aditivi koji bi kemijski naštetili samom filteru. Razlika u cijeni čišćenja nema, postupak je uvijek isti i vremenski traje slično. Razlika u cijeni se odnosi kada se sustavi trebaju popraviti kao npr. Zamjena AbBlue injektora ili Eolys pumpa za ubrizgavanje ili sama nadopuna Eolys-a i naravno otklanjanje uzroka začepljenog DPF-a
2. Što se zapravo dešava kad se na silu prekine regeneracija zaustavljanjem u gradu?
Sve zavisi od sustava i u kojoj fazi se prekine regeneracija, najgori trenutak je kada je upravljačka jedinica krenula za dizanjem temperature izgaranja radi čišćenja. Tad se ubrizgava više goriva ubrizgava i temperatura raste. To je veliko opterećenje za motor i u tom trenutku potrebno mu je adekvatno hlađenje i podmazivanje. Niti jedno ni drugo ne želite prekinuti. Jer, kada se motor ugasi, više ne kola ulje niti rashladno sredstvo (kod većina vozila).
Što se tiče DPF-a isti se neće očistiti već će poprimiti veće količine goriva u sebe, i direktno i indirektno, što će naglo povećati stupanj zasićenosti. Ukratko neće ništa dramatično biti ako se to desi jednom ili dva puta, ali učestalo prekidanje regeneraciju dovodi do prijevremenog prekomjernog zasićenja koje znači odlazak u servis.