100 razloga zašto volimo Citroën

Francuska tvrtka ove godine slavi stoti rođendan. Umjesto još jednog stereotipnog prikaza povijesti, odlučili smo to obilježiti drukčije, otkačeno kako bi i oni sami, barem u najboljim danima, učinili. U nastavku pročitajte sto razloga zašto volimo Citroën. Ne razumijete li neke od njih, vjerujte nam, isplati se malo proguglati i istražiti - povijest ove marke nudi pregršt fascinantnih priča.

1. Jer je pridjev ‘konfekcijski’ upravo spomenut prvi i jedini put u ovom tekstu, nema mu mjesta u ovim opisima.

2. Stvorili su automobil koji je bio dvadeset godina ispred svoga vremena – DS.

3. Stvorili su automobil koji je bio dvadeset godina ispred svoga vremena – Traction Avant.

4. Stvorili su automobil koji je bio dvadeset godina ispred svoga vremena – CX.

5. Stvorili su automobil koji je bio dvadeset godina ispred svoga vremena – 2CV.

6. Izgurali su iz WRC-a sestrinsku, da ne kažemo maćehinsku firmu Peugeot, nakon što su više-manje bez njihova odobrenja razvili konkurentski automobil.

7. SM. Svemirski brod na kotačima, ujedno i…

8. …dugo vremena najbrži automobil s prednjim pogonom na svijetu.

9. Napisali su svoje ime na Eiffelovom tornju i ostavili ga ondje deset godina.

10. Pri spomenu izraza ‘žaba’ ili ‘ajkula’ nezanemariv dio populacije najprije će pomisliti na automobil, a ne neku dosadnu faunu.

11. Uveli su tekuću vrpcu u Europi te predstavili našem kontinentu koncept velikoserijske proizvodnje automobila.

12. Kut bočnog nagiba Spačeka i Dijane u zavojima.

13. Uzeli su nešto toliko neprikladno kao što je rebrasti lim te od njega napravili kultni dizajnerski element na HY i Spačeku.

14. Njihov auto nazvali su ‘kišobranom na kotačima’ – a oni se time ponose.

15. Nitko im nije rekao da krov treba biti površinski manji od donjeg dijela kabine, pa su napravili Ami 6.

16. Nitko im nije rekao da stražnje staklo treba biti ravno ili konveksno, pa su napravili CX i C6.

17. Imali su tri automobila u finalu izbora za najznačajnije modele 20. stoljeća ‘Car of the Century’, više od bilo koje druge marke.

18. Ako ste ikad probali neki od njihovih velikih modela s hidropneumatskim ovjesom, svi će vam ostali automobili biti neudobni.

19. Kada pripremaju nove modele, konstruktorima daju zadatke poput ‘mora moći prijeći preko svježe uzorana polja, a da se pritom ni jedno jaje u košari ne razbije’.

20. Nije se razbilo.

21. 2CV Sahara. Jer je logičnije napraviti pogon 4×4, i to tako da se ugrade dva motora i pogonska sklopa, nego ga zasebno konstruirati.

22. Reklame za Xsaru s Claudiom Schiffer. Doduše, ne toliko zbog Xsare…

23. Sébastien Loeb i njegovih devet titula prvaka svijeta.

24. U godini kada slave stoti rođendan, pustili su Loeba u Hyundai, umjesto da im bude ambasador brenda po svim mogućim obljetnicama.

25. Méhari. Jer kada ti Nijemci zabrane automobil zbog potencijalne zapaljivosti, što je logičnije nego ga i dalje proizvoditi još dvadeset godina?

26. Nazvali su auto po Picassu, a ne kao Korejci po pogrešno napisanom Matisseu.

27. Uspjeli su smjestiti ručicu žmigavaca na CX-u na najnelogičnije mjesto ikad.

28. Ponovili su to s većinom ostalih komandi. I na Visi.

29. I radio su postavili naopako, i – ne vjerujete li meni, pitajte Clarksona – sve zajedno ima smisla.

30. Jedan od najvećih suvremenih filozofa, Roland Barthes, posvetio je esej modelu DS i usporedio ga s gotičkim katedralama. Pametnom dosta.

31. André Citroën inspiraciju je za karijeru pronašao u djelima Julesa Vernea.

32. Adolphe Kégresse i oni njegovi suludi gusjeničari.

33. André Lefèbvre i onaj njegov bizarni aerodinamični prototip iz 1950-ih.

34. Žmigavci na krovu DS-a, na vrhu C-nosača – dodali su ih u posljednji tren, netom prije predstavljanja, ali to je jedan od najboljih stilskih detalja, ikada, igdje.

35. Prednji pogon. Ne, Traction nije bio prvi, pa ni prvi velikoserijski, ali jest najznačajniji za prihvaćanje koncepcije.

36. Inovacije općenito. Teško da se ijedna marka može mjeriti s njima po broju hrabrih, novih rješenja, odvažno puštenih pred kupce.

37. Cimos. Lokalna produkcija, s podružnicom u Hrvatskoj, s nizom posebnih, barem u detaljima različitih modela spram francuskih izvornika.

38. Napravili su čak četiri rally automobila grupe B, za koje niste ni čuli, ako niste ekstremno zagrižen fan tog razdoblja.

39. DS je u svoje vrijeme bio jedan od najsigurnijih automobila na svijetu. Mišo Kovač navodno je preživio tešku nesreću, samo zato što je bio u Žabi, a ne u nekom drugom autu.

40. Legenda kaže da je Mišo pustio brkove kako bi prikrio ožiljak koji je nastao upravo u toj nesreći.

41. Ako je ovo pod 40. točno, onda je svih ostalih 99 razloga suvišno. ‘Razlog zašto je Mišo pustio brkove’, je završni argument, nakon kojeg nema daljnje rasprave.

42. Mišo je zatim dugo vozio SM – moja osobna zahvala i njemu i Citroënu jer sam kao dijete imao priliku gotovo svakodnevno vidjeti taj automobil i diviti mu se.

43. BX. Uspjeli su od dizajna koji su odbacili Reliant i Volvo stvoriti nešto prepoznatljivo ‘citroënovsko’.

44. Kada Hollywood zamišlja kako će izgledati automobili budućnosti (u ‘Povratku u budućnost 2’), uzmu Žabu i pretvore je u leteći taksi.

45. Komesara Maigreta jednako je teško zamisliti bez Traction Avanta, kao i bez lule.

46. Francuski gangsterski filmovi općenito, i svi oni crni Citroëni u njima.

47. Raidovi. Njihovi su automobili prvi prošli nekima od najnedostupnijih dijelova svijeta.

48. Xantia Activa. Taj auto još uvijek drži rekord u brzini uspješnog izvođenja manevra na slavnom švedskom testu izbjegavanja losa, ispred McLarena 675LT i Audija R8.

49. Sportske izvedbe AX-a – 90 posto zabave koju nude 205 GTi i R5 GT Turbo, a još uvijek za osjetno manje novca.

50. Imena DS i ID, odnosno smisao koji dobivaju kada ih se izgovori na francuskom.

51. U55 Cityrama Currus. Ni autobus nisu mogli dosadnim napraviti…

52. Flaminio Bertoni i svi njegovi nevjerojatni, uvijek originalni dizajni.

53. Robert Opron, dostojan nasljednik Bertonija, uspio je Žabu nakon redizajna napraviti još ljepšom…

54. …i dodati joj zakretna svjetla, jedan od najcool detalja, čak i na tom autu, na kome je sve cool.

55. TUB, gotovo zaboravljeni model, koji je koncepcijski definirao dotad nepoznatu klasu kombi vozila.

56. Kada smo kod toga, i Traction je imao izvedbu s petim vratima, desetljećima prije Renaulta 16.

57. Predstavili su model s wankel-motorom, GS Birotor, nekoliko mjeseci prije izbijanja naftne krize.

58. Pokušali su otkupiti nazad sve primjerke, kako ne bi morali brinuti o servisu i garancijama.

59. Na jednom reliju na Korzici, 1960-ih, neočekivano je pao snijeg, a nitko nije ponio prikladne gume. Svi su odustali – osim DS-a, koji je jedini uspio prijeći etapu. Kasnije su je poništili, kako bi uopće mogli nastaviti rally.

60. Žuta boja kultnog modela 5CV iz 1922. godine.

61. Opel ih je 1924. bezočno plagirao modelom 4PS, samo u zelenoj boji. Njemački sud odbacio je tužbu zbog drukčijeg oblika hladnjaka.

62. 93 godine kasnije, kupili su Opel. Osveta se najbolje servira hladna.

63. 22 CV, Traction Avant s V8 motorom. Nikada nije ušao u serijsku produkciju, ni jedan od dvadesetak prototipova nije preživio, no tko zna, zaključanih štagljeva još ima mnogo…

64. Najorganiziranija baza ljubitelja na svijetu, sa susretima i putovanjima do egzotičnih mjesta poput Kabula i Persepolisa, još početkom 1970-ih.

65. Šašavo ofarbane posebne edicije Spačeka.

66. Natjerali su časopis Motor Trend da prvi put dodijeli nagradu za auto godine neameričkom modelu – bio je to SM 1972.

67. Ambulantna vozila. Vjerujte, kada ste ozlijeđeni, hidropneumatski ovjes čini značajnu razliku u udobnosti transporta do bolnice.

68. Kada su se dva Amija sudarila, neke su francuske novine objavile sliku uz pokvaren, ali genijalan potpis ‘susret prijatelja’.

69. Trenutak u kojem James Bond u žutom Spačeku preleti preko ceste (i negativaca u Peugeotima) u ‘Samo za tvoje oči’.

70. Sustav DIRAVI olakšao je parkiranje i natjerao druge da razviju svoja rješenja radi kojih nam danas više ne trebaju Popajevi mišići za okretanje volana.

71. Rotirajući brzinomjer na GS i GSA. Nepotrebno drukčije, ali fora.

72. Trinaesti prozor na XM-u. Nepotrebno drukčije, ali fora.

73. Fiksno središte upravljača. Nepotrebno drukčije, ali fora.

74. DAK i Geri. Pogotovo Geri, svjetski raritet koji nitko neće prepoznati kao takav.

75. Najcool likovi iz TV-serija, Patrick Jane u ‘Mentalistu’ i Rupert Giles iz ‘Buffy’, voze žabe.

76. Tri su godine suvereno vladali WTCC-om.

77. Nazvali su model, Berlingo, po glavnom gradu države s kojom su dvaput krvavo ratovali samo u prošlom stoljeću.

78. Nazvali su drugi model, Nemo, po šarenoj ribici iz crtića.

79. Chapronovi predsjednički automobili iz 1970-ih, i limuzina na osnovi DS i kabriolet na osnovi SM.

80. Kada su motor modela LN pojačali sa 32 na vrtoglavih 36 KS, nazvali su ga LNA. ‘A’ znači ‘Athlétique’.

81. CX su koristili Honecker, Ceausescu, Pinochet i Norriega – nije baš Mercedes 600, ali i ovo je zavidna kolekcija diktatora.

82. Michelinov ‘Mille pattes’, jedno od najluđih vozila ikad proizvedenih, groteskno uvećana Žaba karavan, namijenjena testiranju kamionskih guma.

83. Maserati 5000 GT koristio je svjetla Amija 6.

84. Jaguar XJ220, Lotus Esprit, TVR Chimaera i MVS Venturi koristili su retrovizore modela CX.

85. DS je spasio život De Gaulleu u atentatu.

86. Prvi su proizvođač koji je ciljano i serijski proizvodio autiće za djecu svojih kupaca.

87. Chevroni. Jedan od najprepoznatljivijih simbola ikada, dušu dao za dizajnerske igrarije.

88. Ostali automobili načelno idu samo naprijed-nazad, a jedino Citroëni tome dodaju i smjer gore-dolje.

89. Vladavina modela ZX na reliju Dakar i drugim pješčanim maratonima 1990-ih.

90. Upravljači s jednom prečkom na klasičnim modelima marke. Nije da je neka prednost, ali sjajno izgledaju.

91. Volimo uglavnom sve što izlazi iz usta Grace Jones, pa tako i CX.

92. I ona reklama za C4 s Transformerom bila je opako dobra.

93. Pluriel. Nakon što smo mislili da su izmišljeni svi tipovi kompliciranih i nepraktičnih sklopivih krovova, oni su smislili novi, još bizarniji.

94. Airbump. Jer je fora kada na parkingu neopreznim otvaranjem vrata susjedu možeš oštetiti lak, a on tebi ne.

95. Žandari iz Saint-Tropeza.

96. Prodali su prava na korištenje hidropneumatskog ovjesa Rolls-Royceu, iako Englezi nerado govore o tome.

97. Prezime Citroën uistinu potječe od pretka koji je bio trgovac limunima u Nizozemskoj.

98. Stihovi ‘Ja volim život, Citroën i žene; Vlado Čuljak – tako zovu mene.’ Ultimativni trash, i to od brata legendarnog Satana Panonskog. Respekt!

99. Jedan od likova u fantastičnom romanu ‘Srcoder’ Borisa Viana zove se Citroën.

100. Svjetski susret Spačeka održan je u Samoboru i bio je to najveći skup oldtimera ikad održan u Hrvatskoj!